Lanserer sin første modell til 84.000 kr

Dette er elbilen alle har råd til

Det er California-baserte Sondors som står bak denne besnærende skapningen. Den er tenkt å fylle et urbant mobilitetsbehov til en meget rimelig innstegspris.

JODA, DEN EKSISTERER: Sondors har produsert sitt første eksemplar av den nye elbilen, der kunden kan velge mellom batteripakker av forskjellig størrelse og rekkevidde opptil 32 mil (amerikanske, altså realistiske, tall). Levering til kunder er planlagt å skulle starte i april. Foto: Sondors Electric Car Company
JODA, DEN EKSISTERER: Sondors har produsert sitt første eksemplar av den nye elbilen, der kunden kan velge mellom batteripakker av forskjellig størrelse og rekkevidde opptil 32 mil (amerikanske, altså realistiske, tall). Levering til kunder er planlagt å skulle starte i april. Foto: Sondors Electric Car Company Vis mer

(Saken er oppdatert) Sondors er fra før kjent for elsykler, men nå er det bil som gjelder. Vel, en slags bil i hvert fall. Kjøretøyet det er snakk om er en kompakt, urban trehjuling, i formatet omvendt trike, som produsenten sier selv.

Det er en 3-seter, med to sitteplasser foran og en bak.

Se video av den spesielle bilen i bunnen i saken.

Rimelig struktur

Grunnen til at det er denne konfigurasjonen som er valgt, er at det er en forholdsvis enkel struktur, som dermed gjør det mulig å selge bilen til en rimelig pris. Med basis-batteripakke skal ikke Sondors koste mer enn 10.000 dollar - eller 84.300 kroner etter kursen, når dette skrives.

Likevel skal bilen ifølge produsenten, anført av grunnlegger Storm Sondors, være både effektiv og trygg på veien.

ORIGINAL FASONG: Elbilen fra Sondors ligner ikke andre elbiler med sin trekantfasong. Bilen er kjapp i akselerasjonen - 5 til 8 sekunder fra 0 til 100. Den skal være stabil på veien tross den triangulære formen. Foto: Sondors
ORIGINAL FASONG: Elbilen fra Sondors ligner ikke andre elbiler med sin trekantfasong. Bilen er kjapp i akselerasjonen - 5 til 8 sekunder fra 0 til 100. Den skal være stabil på veien tross den triangulære formen. Foto: Sondors Vis mer

Slik sett er dette en potensiell konkurrent til andre urban-mobilitetsprosjekter, som det har dukket opp en del av de siste årene. Ett av dem er svenske Uniti, som vi sist omtalte for litt over ett år siden.

Opptil 32 mil

NB: OPPDATERT: Opprinnelig fikk vi opplyst at bilen skulle være bakhjulsdrevet, men til syvende og sist er det forhjulsdrift som gjelder. Litiumion-batteripakken i bunnen av bilen, som lades på vanlig 240-volts strømnett, tilbys i tre ulike versjoner, avhengig av hvor lang rekkevidde man regner med å trenge: 120, 240 eller 320 kilometer.

Ekstrakostnaden for hver batterioppgradering er cirka 25.000 kroner.

170 hk

Rekkevidden er oppgitt etter amerikanske (EPA)-normer, og bør derfor være en del mer realistiske enn dem vi ofte opererer med i Europa.

Ladetider er derimot ikke oppgitt. Bilen veier bare 816 kilo i basis-utførelse, og maksimal effekt er 170 hestekrefter. Dreiemomentet på 440 newtonmeter bidrar i tillegg til at Sondors klarer 0 til 100 på fem til åtte sekunder, avhengig av størrelsen på batteripakken.

SKARP DESIGN: Sondors har noe ørne-aktig over seg - i hvert fall hvis man forholder seg til forparten.
SKARP DESIGN: Sondors har noe ørne-aktig over seg - i hvert fall hvis man forholder seg til forparten. Vis mer

Tidsriktig utstyrt

Selv om bilen er konstruert som en tilsynelatende enkel trehjuling, er den rimelig komplett utstyrt, med klima/varmeanlegg, startknapp, lydanlegg og tablet-type berøringsskjerm, elektriske vinduer, kollisjonsputer og antispinnsystem.

Sondors akter også å tilby ekstrautstyr som skinninteriør, drift på alle tre hjul og ulike typer karosseristyling.

Inntil videre venter vi på informasjon om hvorvidt det blir aktuelt å få Sondors-elbilen til Norge - saken oppdateres i så fall. Meningen er i hvert fall at de første kundene i USA skal få sine kjøretøy til våren, og det er allerede nå mulig å tegne seg på en reservasjonsliste, mot innbetaling av 100 dollar (843 kroner).

OPPDATERT: Per 6/2/2019 har det ikke lykkes oss å få noen oppdatert informasjon fra Sondors som bekrefter at bilen kommer i produksjon som planlagt.