Sverm-intelligens i 2019

Dette er det nye bil-ordet du må lære deg

Du kommer til å høre det mye framover. Sverm-intelligens.

EORME MENGDER DATA: Med ny 5G-teknologi muliggjøres superrask informasjon. Når systemene blir implementert i hele bilparken, skal bilene kunne både passivt gi info og aktivt unngå hendelser. Illustrasjon: Mercedes-Benz
EORME MENGDER DATA: Med ny 5G-teknologi muliggjøres superrask informasjon. Når systemene blir implementert i hele bilparken, skal bilene kunne både passivt gi info og aktivt unngå hendelser. Illustrasjon: Mercedes-BenzVis mer

Vi har vært på teknologimesse i Las Vegas og sett på fremtiden. Vi har lest i pressematerialet for en ATV-lignende robot fra Honda og nå aller sist i pressemeldingen fra Porsche, i forbindelse med lansering av helt ny 911.

Stadig oftere blir ordet «swarm intelligence» nevnt. Det er ikke et veldig gammelt ord, men ikke nytt heller.

Men det er først nå det begynner å dukke opp i bilverdenen. Sverm-intelligens handler om en samling av data, i stort omfang, som kan brukes til nærmest hva du vil - men aller helst til å gjøre ting som er best for en masse.

Samkjørt

Vi ser det skjer helt automatisk i naturen. Hvordan maur jobber, silda samarbeider i stim, hvordan store mengder fugler flyr nærmest synkront sammen. Man forsøker å få folk til å gjøre det samme - for eksempel i militæret.

Men med mobilen i hånda er det enda enklere å få oss til å følge et mønster og gjøre slik man vil. Vi fyller telefonen med utrolige mengder informasjon, som kan brukes til noe nyttig for mange. Det gir muligheter, men er også ganske skummelt om det brukes feil. Men nok om det ...

I bilsammenheng brukes begrepet sverm-intelligens om bilers eller kjøretøys kommunikasjon mellom hverandre. Mulighetene er nærmest uendelige, dersom man raskt klarer å analysere alle kjøretøyene rundt seg.

Foreløpig snakker man om online trafikk-navigering, ikke ulikt det Google allerede gjør, fordi de kan samle inn data fra alle android-telefoner og alle iPhoner som bruker kart-appen deres.

TRAFIKKFLYT: Ved at alle kjøretøy og infrastruktur snakker sammen, kan man planlegge trafikkflyten bedre. Illustrasjon: Mercedes-Benz
TRAFIKKFLYT: Ved at alle kjøretøy og infrastruktur snakker sammen, kan man planlegge trafikkflyten bedre. Illustrasjon: Mercedes-Benz Vis mer

Alle snakker med alle

Det gir nok grunnlag til å fortelle om trafikktetthet og køer, med hjelp fra alle sensorer, kameraer og digitale instruksjoner som gjøres i bilene i dag. Alt du gjør, fra å sette på massasje, blinke med blinklysene, gi gass eller sette på musikken, kan videreformidles - og i gitte situasjoner overstyres. Biler rundt deg kan i ytterste konsekvens få beskjed om at du er i ferd med å sovne.

Mercedes har allerede kommet veldig langt. Deres Car to X-system ble introdusert med E-klasse, og er utstyrt i alle modeller introdusert siden. Systemet gjør at nyere Mercedeser kommuniserer med hverandre når det oppstår hendelser. Hvis det for eksempel er glatt rundt en sving, forteller bilen som akkurat har kjørt der det til alle omkring-kjørende biler.

Da kan dreiemoment, firehjulstrekksystem, bremser og sikkerhetssystemer aktiveres preventivt, uten at du som sjåfør egentlig merker noen ting. Eller om det er en ulykke rundt neste sving, kan bilen foreta en oppbremsing på forhånd og gi deg et varsel om hva som er i ferd med å skje.

Et felles system for alle biler, samt systemer som snakker med infrastruktur, vil kunne gi voldsomme muligheter, og vi er på god vei. I Europa er jo allerede parkeringsplasser implementert, så du kan se live om det er ledige parkeringsplasser rundt ditt destinasjonssted.

Mye å tjene

Man har intelligente trafikklys som ser trafikkbildet og gir bedre flyt. Lynrask informasjonsbehandling vil kunne dirigere biler andre veier og utnytte veisystemene bedre. Det gir mindre kø, færre ulykker, færre skader på bil og mennesker, laver forbruk og utslipp.

Det finnes ennå ikke en felles plattform som kjøretøy skal snakke sammen på, derfor jobber man på hver sin tue. Alle nye Mercedeser deler en viss informasjon med hverandre. Tesla sin autopilot samler også informasjon fra sine kjøretøy, og legger inn korreksjoner som eierne gjør langs veiene.

Transportselskaper, butikker, posten og mange andre har også avanserte trafikkflyt-systemer, som kan integreres i transportsektoren. Det er lett å tenke seg førerløse lastebiler uten kjøre- og hviletid, som kan komme til terminaler som laster og losser automatisk til alle døgnets tider og som muliggjør langt større del av transport på tider som persontrafikken er lav - både på vei og bane.

Det vil maksimere utnyttelsesgraden av veier og last - og redusere forurensning. Det er like greit å bite seg merke i ordet først som sist. Sverm-intelligens.

Teknologien bak vil revolusjonere verden.