Advarer mot bilteknologien

- Dette er den nye livsfaren i trafikken

I moderne biler må det meste fra radio til varme og navigasjon styres fra en stor berøringsskjerm. - Livsfarlig, advarer svensk bilekspert.

FARLIGERE ENN TELEFON: - Skjermene blir større og stadig flere funksjoner må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer. Å bruke berøringsskjermene i moderne biler er like farlig – trolig enda farligere – enn å snakke i mobiltelefonen, mener en av Europas fremste bileksperter.
FARLIGERE ENN TELEFON: - Skjermene blir større og stadig flere funksjoner må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer. Å bruke berøringsskjermene i moderne biler er like farlig – trolig enda farligere – enn å snakke i mobiltelefonen, mener en av Europas fremste bileksperter. Vis mer

I Norge har det i flere år vært forbudt å snakke i håndholdt mobiltelefon mens du kjører bil. Enda verre er det om du tekster mens du kjører.

Årsaken er innlysende: Det tar oppmerksomheten din bort fra veien. For hvert sekund du tar blikket fra veien, øker risikoen for å havne i en ulykke dramatisk. Boten på 1700 kroner er vel fortjent.

Stadig større skjermer

Samtidig har nå nesten alle nye biler store berøringsskjermer, som det aller meste av bilens funksjoner styres fra. Tesla var først ute med sin gigantiske 17 tommers skjerm i Model S, men Volvo var også tidlig ute. Alle funksjoner, inkludert justering av varme og ventilasjon, radio, navigasjon, oppsett på understell og så videre, betjenes fra skjermene.

FORELØPIG STØRST: Elektriske Byton M-Byte, som kommer til Norge neste år, får den hittil største skjermen. Foto: Byton
FORELØPIG STØRST: Elektriske Byton M-Byte, som kommer til Norge neste år, får den hittil største skjermen. Foto: Byton Vis mer

Og verre skal det bli. Hondas nye elbil har en skjerm som strekker seg over hele dashbordet. I kinesiske Byton, som planlegger ankomst til Norge neste år med sin elektriske M-Byte, dekker en gigantisk 48 tommer bred skjerm hele dashbordet.

Byton-sjef Carsten Breitfeld skryter: «M-Byte representerer overgangen fra en tradisjonell bil til neste generasjon smart-kjøretøy. Bilen får en digital cockpit med en skjerm med et stort digitalt innhold som navigasjon, musikk, video, bilder, kontakter, datafiler og så videre».

Livsfarlig uoppmerksomhet

Nå går en av Sveriges og Europas fremste biljournalister og tidligere president i den europeiske Car of the Year-juryen, Håkan Matson, hardt ut mot skjerm-hysteriet. I sin blogg kaller han dette den nye livsfaren i trafikken.

- Berøringsskjermene i moderne biler er like farlige – trolig enda farligere – enn mobiltelefonen. Skjermene blir større, stadig flere funksjoner må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer på skjermene. Du skal bare legge inn en adresse i navigasjonen, bare ringe en kompis, bare justere temperaturen, bare bytte radiokanal eller justere innstillingen av massasjen i setene. Det stjeler farlig mye oppmerksomhet fra veien, sier Matson.

HARDT UT: Tidligere Car of the Year president Håkan Matson betegner de nye store skjermene i bilene som livsfarlige. Her overrekker han prisen for Årets Bil til daværende Nissan sjef Carlos Goshn. Foto: COTY
HARDT UT: Tidligere Car of the Year president Håkan Matson betegner de nye store skjermene i bilene som livsfarlige. Her overrekker han prisen for Årets Bil til daværende Nissan sjef Carlos Goshn. Foto: COTY Vis mer

- Mange av sjefene i bilindustrien snakket for ti år siden om en «iPad på hjul». Jeg må innrømme at også jeg falt pladask for den nye teknologien ... til å begynne med. Jeg trodde at mange av funksjonene skulle gjøre livet om bord i bilen mer komfortabelt og sikrere. I virkeligheten har det blitt tvert om, sier Mattson, som støtter seg på forskning blant annet fra USA.

24 sekunder å bytte kanal

- I gamle biler tok det to sekunder å bytte radiokanal. Nå tar det 24 sekunder, ifølge forskning fra den amerikanske bilorganisasjonen AAA. Å taste inn en adresse i navigasjonssystemet tar i snitt 40 sekunder. Du tar neppe blikket fra veien hele tiden mens du taster på skjermen, men i løpet av ett sekunds uoppmerksomhet i 90 km/t har man forflyttet seg 25 meter. Dukker det plutselig opp noe uforutsett, kjører du minst 50 meter før du klarer å stoppe bilen, reaksjonstid og bremsestrekning inkludert.

- Men det handler ikke bare om at du ikke ser på veien. Teknikken krever at hjernen konsentrerer seg på helt andre ting enn trafikken når du taster på skjermen. Og kommer det en dump i veien, hopper fingeren over skjermen slik at du plutselig hører på P3 på radioen i stedet for å ha senket temperaturen, sier Matson og oppfordrer:

- Skal du kjøre bil så ha blikket rettet framover og konsentrer deg om kjøringen. Ligg unna berøringsskjermen. Det er livsfarlig.

HONDA OGSÅ: Dette er skjermen i Hondas nye, lille elektriske bybil. Her er i hvert fall de vanlige knappene for justering av varme beholdt. Foto: Honda
HONDA OGSÅ: Dette er skjermen i Hondas nye, lille elektriske bybil. Her er i hvert fall de vanlige knappene for justering av varme beholdt. Foto: Honda Vis mer

Tesla og Volvo verst

Matson får støtte fra sjefen i AAA, Marshall Doney, i sitt syn på de moderne skjermene. De har forsket på dette.

VELDIG KREVENDE: Tesla Model S. Foto Jamieson Pothecary
VELDIG KREVENDE: Tesla Model S. Foto Jamieson Pothecary Vis mer

- Bilførerne vil ha teknologi som er sikker og enkel å bruke, men mange av de egenskapene som er lagt inn i skjermene på moderne biler er alt for kompliserte og av og til frustrerende å bruke, sier AAA-sjefen.

- Hans organisasjon har gjennomført avanserte tester for å finne ut hvilke biler som er mest krevende å betjene. Av 30 biler får 23 karakteren «krevende» eller «veldig krevende». I den siste kategorien finner vi ikke overraskende Tesla Model S og Volvo XC60. Blant de minst krevende er Toyota Camry og Corolla.

Frykter flere drepte

Nå frykter også stadig flere forskere at distraksjon og uoppmerksomheten bak rattet kan være en tikkende bombe i ulykkesstatistikken. I flere land går den ikke lenger i riktig retning. I USA ble 40.000 mennesker drept i trafikken i fjor.

Det høyeste tallet på ti år, til tross for at moderne biler har fått viktig sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems for andre biler og fotgjengere og aktiv filholder som griper inn på styringen og hjelper deg å holde bilen i riktig kjørefeltet når du er uoppmerksom. I EU sliter man også med å få ned antall trafikkdrepte. I 2018 ble 25.000 mennesker drept på veier i EU – en nedgang på under 1 prosent fra året før.

- Det er veldig skuffende at antall drepte på veien våre knapt gikk ned i 2018. Dette er det femte året på rad uten at vi har klart å redusere antall drepte, kommenterer Antonio Avenoso, som er sjef for EUs trafikksikkerhetsorgan ETSC.

UP: 8000 kroner i bot

I fjor bøtela Utrykningspolitiet 16.950 bilister for bruk av mobiltelefon under kjøring. Nå blir UP i stadig større grad oppmerksom på distraksjoner som er knyttet til annet utstyr i bilen. Blir du tatt kan du regne med 8.000 kroner i bot.

FARLIG: - Uoppmerksomhet var medvirkende årsak til 12 dødsulykker i fjor, sier konstituert UP-sjef Roar Skjelbred Larsen. Foto: UP
FARLIG: - Uoppmerksomhet var medvirkende årsak til 12 dødsulykker i fjor, sier konstituert UP-sjef Roar Skjelbred Larsen. Foto: UP Vis mer

- Vi vet at uoppmerksomhet er et av flere forhold som har betydning for alvorlige trafikkulykker. Distraksjoner knyttet til bruk av mobiltelefon eller betjening av radio, CD eller annet utstyr i kjøretøyet, ble vurdert å ha vært medvirkende faktor i 12 dødsulykker på norske veier i 2018. Derfor er dette noe vi nå kontrollerer jevnlig når vi er ute på veien, sier konstituert UP-sjef Roar Skjelbred Larsen, i en kommentar til Dinside.

- Alt i bilen som tar blikket bort fra veien, betyr økt risiko for trafikkulykker. Hvis du kjører i 80 kilometer i timen og er uoppmerksom i to sekunder, har bilen beveget seg 44 meter uten sjåførkontroll, poengterer han.

- Hvis det oppstår en ulykke eller fare for ulykke på bakgrunn av uoppmerksomhet, vil det føre til anmeldelse for overtredelse av veitrafikklovens paragraf 3. Dette gjelder om det skyldes betjening av radio, navigasjon eller for eksempel en samtale med passasjerer som tar bort oppmerksomheten. Dette kan vi observeres ved at bilen for eksempel skjener over i motsatt kjørebane, ut av veien eller inn i en bil som har stanset på rødt lys.

- Det er en type risikoatferd vi ønsker å forebygge. Straffen kan bli bøter fra ca. kr. 8 000,- og i alvorlige tilfeller tiltale, avslutter Larsen.