J. D. Powers liste om trofaste biler i 2019

- Dette er den mest pålitelige bilen

Toyota-konsernet og Porsche stråler, mens Volvo, Fiat og Land Rover igjen havner helt på bunnen av rangeringen til J. D. Power.

MINST FEIL: Porsche 911 blir av den amerikanske organisasjonen J.D. Power kåret til den mest pålitelige av samtlige bilmodeller på markedet, i den nyeste studien som tar for seg antall feil på 2016-modeller i løpet av en treårsperiode. Lexus kåres til mest pålitelige merke, Fiat til det minst pålitelige. Foto: Porsche
MINST FEIL: Porsche 911 blir av den amerikanske organisasjonen J.D. Power kåret til den mest pålitelige av samtlige bilmodeller på markedet, i den nyeste studien som tar for seg antall feil på 2016-modeller i løpet av en treårsperiode. Lexus kåres til mest pålitelige merke, Fiat til det minst pålitelige. Foto: PorscheVis mer

For å starte med de nakne tallene. J. D. Powers VDS 2019 (Vehicle Dependability Study) viser antall feil per hundre biler av 2016-årgangen, som er innrapportert av totalt nesten 33.000 eiere.

Oversikten over de beste og de dårligste bilmerkene i pålitelighetsstudien fra J. D. Power er en snakkis i bilmiljøene.

Lexus på topp igjen

At Lexus kommer best ut nok en gang, i 2019, er ikke egnet til å overraske - det er åttende år på rad de kommer øverst på denne listen. Lexus sin poengsum er 106 PP100 (Problemer per 100 bil).

På andreplass kommer Porsche og Toyota, begge med 108 PP100. (Jo lavere poengsum, desto bedre er resultatet). I motsatt ende av skalaen kommer Volvo (204 PP100), Land Rover (221) og Fiat (249).

At 2016-modellene til Volvo scorer så dårlig kan ses på som bekymringsverdig - i 2017-studien gjorde 2014-modellene det langt bedre, og bedre enn snittet. Men da feil-indeksen på nesten nye biler ble publisert, nettopp for modell-året 2016, kom merket allerede dårlig ut.

J.D. Power - VDS USA 2019

- Dette er den mest pålitelige bilen

Ulike typer kvalitetsundersøkelser

Studien er én av flere ulike kvalitets-studier, som utgis hvert år av J. D. Powers. En av de mest kjente, som skal fortelle noe om kvaliteten på produksjonsprosessene, er den såkalte IQS (Initial Quality Study), som teller antall feil som oppstår i løpet av de tre første månedene med eierskap av en bil.

Også her gjorde Volvo det dårlig i 2018-årgangen av studien. Lexus kom et stykke ned på listen.

Positive tegn

Dave Sargent, som er ansvarlig for bildataene hos J. D. Power, uttaler i pressemeldingen fra selskapet at kjøretøyenes pålitelighet fortsetter å forbedres. Det som har tendens til å skurre i større grad enn før er, naturlig nok knyttet til bilenes elektronikk og problemer med stemmegjenkjenning, girkasser og batteri.

Gjennomsnitts-PP100 er 136 for 2019, hvilket er en forbedring på seks PP100 fra året før, men det er en svakere forbedring enn fra 2017 til 2018, da snittet gikk ned med 14 PP100.

Amerikanske J. D. Power er en dominerende aktør på området kvalitets- og kundetilfredshets-studier. Det er den 30. studien, av denne typen i rekken, som er utgitt nå og som tidligere er det 177 ulike typer problemer som registreres. Disse er fordelt på åtte kategorier. Innrapporterte feil ble registrert i løpet av ett år, mens studien ble utarbeidet i perioden oktober til desember 2018.

For første gang utpeker J. D. Power den mest pålitelige bilmodellen, og den første vinneren av dette gjeve trofeet er Porsche 911 2016-modell.

Statistikk med forbehold

Dinside gjengir med ujevne mellomrom resultatene de publiserer, fordi de brukes som kilder i stor utstrekning.

Kvalitetsundersøkelser kan være så mangt (nødstopp-statistikk fra ADAC, forsikringsselskapenes statistikker og lignende), og resultatene fra de fleste kan til en viss grad bestrides. Som med all statistikk, må disse leses med kritisk sans. Til tider kan tallmaterialets statistiske signifikans til og med være heller tvilsom.

I en fotnote under studien vi har omtalt her, skriver for øvrig J. D. Power at «rangeringen er basert på tallmessig poengoppnåelse og ikke nødvendigvis på statistisk signifikans».