Fortsatt mye piggdekk-støy

Dette er dekkene som støyer minst

Vil du ha dekk som gir lite støy i bilen, er det piggfritt som gjelder. Piggdekkene bråker fortsatt, men det er forskjell på hvor mye.

STOR FORSKJELL: Fortsatt støyer piggdekkene langt mer enn de piggfrie - men det er store forskjeller på merke og modell. Foto: Rune Korsvoll
STOR FORSKJELL: Fortsatt støyer piggdekkene langt mer enn de piggfrie - men det er store forskjeller på merke og modell. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

I vår store vinterdekktest får alle dekkene en karakter etter hvor mye støy de skaper i kupeen. I moderne biler er det nemlig mange som er plaget av bråk fra dekkene.

Konklusjonen er imidlertid ganske enkel: Vil du ha vinterdekk som støyer lite, må du velge piggfritt. I testen er det seks piggfrie dekk som får toppkarakteren 10. Fire andre får karakteren 9.

VÅR STØYTEST: Alle vinterdekkene i vår store test er målt for støy inne i bilen. Seks piggfrie dekk får toppkarakteren 10. Foto: Rune Korsvoll
VÅR STØYTEST: Alle vinterdekkene i vår store test er målt for støy inne i bilen. Seks piggfrie dekk får toppkarakteren 10. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Piggdekk-bråk

Fra de nest beste piggfrie dekkene er det et langt sprang ned til de beste piggdekkene. Dette er Gislaved, Goodyear og Nokian Nordman. De klarer «bare» karakteren 7. Piggdekkene som støyer aller mest får karakteren 5.

Selv om bilprodusentene jobber mye for å få ned støyen i bilene, virker det som om dette er til liten nytte. Forklaringen er at bilene utstyres med stadig større, bredere, lavere og stivere dekk, som nødvendigvis skaper mer støy.

Det blir ikke bedre av at mye av kjøringen vinterstid skjer på tørr eller våt asfalt. Siden forskjellen mellom dekkene er såpass stor, kan noe av problemet avhjelpes ved å velge riktige merke og modell.

Disse støyer minst

Piggfrie #
Continental VikingContact 710
GoodyearUltra Grip Ice 210
Michelin X-Ice 310
Nokian Hakkapeliitta R310
Pirelli Ice Zero10
Yokohama Ice Guard10
Piggdekk#
Gislaved Nord Frost 2007
Goodyear Ultra Grip Ice Arctic7
Nokian Nordman7
EU-LAPPEN: Viser sjelden riktig støynivå.
EU-LAPPEN: Viser sjelden riktig støynivå. Vis mer

Ikke stol på denne lappen

EU-merkingen, som alle nye piggfrie vinterdekk og sommerdekk er utstyrt med, er ment å kunne hjelpe deg akkurat med dette valget. Slik er det ikke alltid.

Støyen som angis på merkelappen er for det første målt utenfor bilen. Det er selvfølgelig viktig for omgivelsene, men sier lite om støyen du opplever innenfra.

Testene er kjørt på EU-asfalt, som blant annet ikke er slitt av piggdekk. Tester som ble gjort av SINTEF i Trondheim, da EU-merkingen ble innført, viste at støyen som dekket skaper på slitt, norsk asfalt, ofte kan være svært forskjellig fra støyen som er målt etter EU-standarden.

«På testbanen er det en helt annen type asfalt enn den vi har i Norge. Resultatet kan faktisk være at et dekk som er merket som støysvakt, ikke er det i det hele tatt», konkluderte SINTEF den gangen.

STØYMÅLING: Støyen i bilene måles med dette apparatet som er bygget for å etterlikne vårt øre, men kompletteres med en blindtest gjort av tre førere. Foto: Lasse Allard.
STØYMÅLING: Støyen i bilene måles med dette apparatet som er bygget for å etterlikne vårt øre, men kompletteres med en blindtest gjort av tre førere. Foto: Lasse Allard. Vis mer

Øret som hører

Resultatet fra vår test kan derfor være til god hjelp. Vi måler støyen under kjøring på dårlig underlag, med utstyr som er utviklet for å simulere det menneskelige øret.

Målingene kompletteres med en subjektivt blindtest med flere sjåfører som setter egne karakterer. Årsaken er at det menneskelige øret kan oppfatte en del frekvenser forstyrrende, selv om støy-trykket er relativt lavt - og omvendt.