Euro NCAP 2019

Dette er de tryggeste bilene

Her er sikkerhetsvinnerne blant fjorårets kollisjons-testede biler hos Euro NCAP.

SIKREST I TEST: Slik så det ut da Euro NCAP testet sikkerheten til en Tesla Model 3 i kollisjon. Video: Euro NCAP Vis mer

Onsdag annonserte anerkjente Euro NCAP lista over de sikreste bilene fra test-året 2019. Kollisjonstesterne satte hele 55 bilmodeller gjennom kraftige kollisjoner og smeller i løpet av fjoråret - 41 av modellene greide maks poengsum, noe som hedres med velkjente fem stjerner.

Dermed blir 2019 stående som et av de beste testårene noensinne, siden organisasjonen startet med sikkerhetstesting av personbiler på det europeiske markedet.

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har en egen undersøkelse for å kåre de sikreste bilene, som de publiserer annenhvert år - sist gang høsten 2019.

Tesla best i test!

Euro NCAP har laget seks klasser, fra «små» og «store familiebiler», til kategorien «hybrid og elektrisk», og kåret én eller to vinnere i hver klasse. Den lista ser slik ut:

2019s sikreste biler (Euro NCAP)

Segment«Supermini»Liten familiebilStor familiebil
1. plassAudi A1 / Renault ClioMercedes-Benz CLATesla Model 3 / BMW 3-serie
2. plassFord PumaMazda 3Škoda Octavia
SegmentLiten SUV/flerbruksbilStor SUVHybrid og elektrisk
1. plassSubaru ForesterTesla Model XTesla Model 3
2. plassMazda CX-30 / VW T-CrossSeat TarracoTesla Model X

Tesla imponerer stort, med førsteplass i halvparten av kategoriene - dog er den ene i den nye kategorien «sikreste hybrid- og elbil». Tesla Model 3 deler førsteplassen i kategorien «stor familiebil» med BMW 3-serie, mens Tesla Model X stikker av med seieren i kategorien stor SUV.

Følgelig vinner Model 3 hybrid- og elklassen, foran storebror Model X.

Mange sikre biler

Men det er flere bilmerker som markerer seg, men ingen av dem med mer enn maks to pallplasser (Mazda).

Sportslige Mercedes-Benz CLA stikker av med seieren blant de minste familiebilene, samtidig som produsenten får skryt for å ha lansert flere femstjerners biler i løpet av året - alle med «utmerket kollisjonsbeskyttelse og førerassistanse-teknologi», ifølge Euro NCAP.

Like bak tyskeren befinner familiebilen Mazda 3 selv. Japanerne tar nok en andreplass (delt VW T-Cross) med CX-30, bilen bygd på samme plattform som Mazda 3, bak Subaru Forester i klassen for «små SUV-er og flerbruksbiler».

Blant de aller minste bilene er konkurransen om beste sikkerhet tøffere enn i noe annet segment, ifølge Euro NCAP. I denne klassen deler Audi A1 og Renault Clio seieren, foran Ford Puma.

Én bil som ikke «vinner» noen klasse, kun fordi det ikke var noen andre biler i kategorien, var BMW Z4. Roadsteren får likevel skryt for enestående gjennomført test og for å ha satt en ny standard for segmentet i løpet av det siste året.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!