Ukens veteran: Ford Mustang 55 år

Dette er de ti beste Mustangene

Ti høydepunkter fra de fem første generasjonene av den amerikanske ungdomsbilen.

FORD MUSTANG: Den amerikanske sportsbilen er en ordentlig legende, som fortjener egen artikkel. Her er en Shelby GT-350 fra 1965.
FORD MUSTANG: Den amerikanske sportsbilen er en ordentlig legende, som fortjener egen artikkel. Her er en Shelby GT-350 fra 1965.Vis mer

I år er det 55 år siden den første Mustangen så dagens lys, og den ble opphavet til begrepet «Pony car» – en sportscoupé med langt panser og kort hekk.

Få biler har hatt den samme legendestatusen – blant annet kjørte Steve McQueen en Mustang i den berømte biljaktscenen i Bullitt (1968), og i nyinnspillingen av «Gone in 60 seconds» (2000) hadde Mustangen «Eleanor» en viktig rolle i filmen.

Her er ti høydepunkter fra Mustang-historikken:

10. 1964 ½ Mustang

Den aller første Mustang må selvsagt med på en slik liste. Dens vanvittige salgssuksess sikret bilen ikonstatus fra første stund.

Den første helgen fikk Ford 22.542 bestillinger, og i løpet av den første måneden solgte de 70.000 Mustanger. Når året var omme hadde Ford solgt mer enn en kvart million biler, og det på bare ni måneder.

De første Mustangene blir gjerne omtalt som 1964 ½, men det er egentlig en misvisende tittel. Egentlig er de nemlig tidlige 1965-modeller. Hos Ford eksisterer det ingen offisiell 1964-modell.

IKKE HALV: Ford 1964 ½ Mustang.
IKKE HALV: Ford 1964 ½ Mustang. Vis mer

Basismotoren var en rekkesekser på 170 kubikktommer (~2,8 liter) og 101 hk, men den ble droppet etter september 1964, og markerer slutten på 1964 ½-modellene og 1965-modellene. Den ble erstattet av en 200 rekkesekser med 120 hk.

Så kunne man gå opp til V8-motorene, som begynte med en 260 på 164 hk, etterfulgt av 289-motoren med 195 hk og toports-forgasser, eventuelt 210 hk med fireporter. På toppen var en Hi-Performance 289 med 271 hk.

9. 2013 Shelby GT500 Super Snake

Kobraslanger går igjen i Mustangens historie, og Ford sørget for virkelig å gå berserk med Super Snake-utgaven av Shelby GT500 til modellåret 2013.

Som om ikke 662 hk i vanlig GT500 til 54.800 dollar var brutalt nok, kunne kunden levere bilen og 39.995 dollar til Shelby American, og kjøre hjem med 850 hestekrefter og en haug med oppgraderinger på alt fra bremser til understell (og høyst nødvendig launch control) i en Super Snake med nærmere 1.000 Nm i dreiemoment.

GIKK BERSERK: Ford 2013 Shelby GT500 Super Snake.
GIKK BERSERK: Ford 2013 Shelby GT500 Super Snake. Vis mer

8. 1969 & 1970 Mustang Boss 302

For å møte konkurransen fra Penske-teamet og deres stjernesjåfør Mark Donohue i sin mektige Camaro Z28 forut for 1969-sesongen, måtte Ford bygge minst 1.000 biler av sin nye versting-Mustang, for å få den godkjent til bruk i Trans-Am-serien.

Svaret var Boss 302. Den hissige motoren fikk høykompresjonsstempel, Cleveland-topper med gigantiske innsugs- og eksosventiler, samt smidd veiv, aluminiumsinnsug og en gigantisk Holley fireports-forgasser.

HELT SJEF: 1969 og 1970 Mustang Boss 302.
HELT SJEF: 1969 og 1970 Mustang Boss 302. Vis mer

Det betydde en oppgitt effekt på 290 hk ved 4.600 omdreininger, men den virkelige effekten var på rundt 400 hk. Boss 302 kom med ultrastive fjærer, firetrinns manuell kasse, store skivebremser foran, og større hjulbuer for fetere gummi, samt spoiler, vinger, dekaler og mattsort panser.

7. 1976-1978 Mustang II Cobra II, King Cobra

Den gledeligste nyheten i 1976 for Mustang-entusiaster var introduksjonen av Cobra II, med 302 V8 på 139 hk. En tøff pakke til hatchback-modellene som minte om fordums tider Shelby-utgaver.

Den heftige pakken løftet designet flere titalls hakk gjennom en sort grill, enorme racingstriper, bakrutesjalusi, en dyp frontspoiler, et ikke-funksjonelt panserscoop, en hekkspoiler, og gedigne Cobra II dekaler langs dørene.

Den herlige pakken kostet 325 dollar, og kom enten som hvit bil med blå striper, blå bil med hvite striper eller sort bil med gullstriper.

KONGESLANGE: 1976-1978 Mustang II Cobra II, King Kobra.
KONGESLANGE: 1976-1978 Mustang II Cobra II, King Kobra. Vis mer

Oppskriften fulgte det samme sporet i 1977 og 1978, men det dukket også opp en annen giftig slange, nemlig King Cobra i 1978. Den hadde ikke de voldsomme dekalene langs siden som Cobra II, men tok det til gjengjeld igjen med en fullstendig «over the top» slangedekal på panseret.

Fartressurser og ytelser på Mustang II snakker man ikke høyt om i Mustang-miljøet ...

6. 2003 Saleen SA-20

Steve Saleen var en pensjonert racerkjører som satte opp sitt eget firma i 1983, og som fra 1984 begynte å selge spesialtunede Mustanger gjennom Fords forhandlernett. Hans Mustanger er alle samleobjekter uansett årgang, og ett av mange høydepunkt er jubileumsmodellen SA-20 fra 2003.

Den ble kun laget i ti eksemplarer og var ment å feire 20 års jubileet for Saleen. Den perlehvite kabrioleten var et fantastisk skue, og kundene fikk mye valuta for prislappen på 54.357 dollar, inkludert flybillett for to til Irvine, California, hvor fabrikken holdt til, en natts overnatting, jubileumsmiddag med Steve Saleen og billett til bilutstillingen der.

SPESIALTUNET: 2003 Saleen SA-20.
SPESIALTUNET: 2003 Saleen SA-20. Vis mer

5. 1971 Mustang Mach 1429 Cobra Jet

For de som ville ha Big Block-krefter, kunne man i 1971 få 429 Cobra Jet, som med sine 370 hk ga voldsomme ytelser til Mach 1. 0-96 km/t gikk unna på 6,5 sekunder, og kvartmila på 14,5 sekunder.

Bestilte man Drag Pack Option ble 429 CJ til 429 SCJ. Her fikk man enten 3.91:1- eller 4.30:1-utveksling med Traction-Lok eller 4.11:1 med Detroit Locker. En ekstern oljekjøler ble montert på mange av disse utgavene. Super Cobra Jet-motoren ble levert med 780 cfm-forgasser, mekaniske løftere og justerbare vippearmer. Competition Suspension ble levert til alle Mustanger med 351 toporter og større.

VOLDSOM: 1971 Mustang Mach 1429 Cobra Jet.
VOLDSOM: 1971 Mustang Mach 1429 Cobra Jet. Vis mer

Med denne pakken fikk man kraftigere fjærer og støtdempere, samt fremre og bakre stabilisatorstag. Hvis du bestilte 15x7-krommede Magnum 500-felger måtte du kjøpe Competition Suspension pakken på kjøpet.

4. 1965 Shelby GT-350

Her snakker vi racerbil for gata. Bilene ble levert på døra til Shelby fra Ford som hvite fastbacker med sort interiør, 271-hesters 289 Hi-Performance-motor, manuell kasse, Ford Galaxie-bakaksel og uten deler som panser, eksosanlegg og baksete.

Shelby utstyrte så bilene med Koni-støtdempere, omfattende forandringer i hjulopphenget, high-rise-innsugsmanifolder av aluminium, bunnpanne i aluminium, Holley-forgasser, en stor krengningsstabilisator foran og et glassfiberpanser med et funksjonerende panserscoop. Sikkerhetsbelter ment for konkurransebruk, turteller og oljetrykksmåler, og et mer sportslig ratt kom på plass innvendig.

Alle 1965-modeller var hvite med sort interiør, med en blå stripe nede langs karosseriet med navnet GT-350 på. De fleste bilene hadde også to feite Le Mans-striper i blått som gikk over panseret, over taket og ned på bagasjerommet.

RACERBIL: 1965 Shelby GT-350.
RACERBIL: 1965 Shelby GT-350. Vis mer

Shelby innså at han ikke kunne selge 100 rendyrkede racerbiler for gatebruk, og begynte derfor arbeidet med en gateversjon som var nesten identisk med racemodellen. Mens racingutgaven hadde mellom 340 og 360 hk, fikk gateversjonen 306 hk. Racerutgaven veide også 136 kg mindre.

Totalt ble det bygget 562 Shelby Mustanger av 1965-modellen, men ikke mer enn 30 av disse var rene racingutgaver. Men siden alle delene var tilgjengelige over disk, så kunne enhver kunde gjøre sin bil om til racingutgaven.

Men Ford syntes bilene ble for ekstreme, og kunder klaget på alt fra bråk til lite komfort. Dermed begynte Shelby mot sin vilje arbeidet med å gjøre alle fremtidige Shelby Mustanger mindre hardcore, og mer komfortable. Noe som resulterte at bilene ble mer og mer lik standard Mustang for hvert år som gikk, og mindre og mindre den rendyrka racerbilen som Shelby viste frem i 1965.

3. 1993 Mustang SVT Cobra

Avskjedsgaven for tredje generasjon Mustang ble SVT Cobra, som var utviklet av Special Vehicle Team, og tok ut 235 hk fra den gamle trofaste 302-åtteren. Cobra hadde også spesielt hjuloppheng, og kombinert med en 5-trinns manuell kasse gikk 0-96 km/t unna på 5,9 sekunder.

Det fantes også en R-utgave av SVT Cobra, der R sto for racing, og som kun ble levert i Performance Red. 4993 Cobraer ble solgt, og 107 Cobra R.

«AVSKJEDSGAVE»: 1993 Mustang SVT Cobra.
«AVSKJEDSGAVE»: 1993 Mustang SVT Cobra. Vis mer

2. 1969 & 1970 Mustang Boss 429

En annen spesialvariant dukket også opp i 1969: Boss 429. Den gigantiske Hemi-motoren var ment for Nascar-racing, og måtte derfor leveres i 500 vanlige biler.

Problemet var bare at monsteret ikke passet under panseret i Mustangen. For å løse problemet fikk man firmaet Kar Kraft i Michigan til å gjøre ombyggingen. Først måtte de flytte støtdempertårnene lengre ut mot bilens sider. Videre ble forstillingen senket og flyttet utover en tomme, som betydde egne spindler og bærearmer.

Forskjermene og den indre delen av skjermene ble også gjort unike for å gi plass til 429-motoren. Støtdempere og stabstag ble erstattet av kraftigere saker.

Modellen fikk også et manuelt justerbart panserscoop, frontspoiler, Magnum 500 15-toms felger, skivebremser foran, oljekjøler, batteri i kofferten og firetrinns manuell girkasse.

NASCAR-BIL: 1969 og 1070 Mustang Boss 429.
NASCAR-BIL: 1969 og 1070 Mustang Boss 429. Vis mer

Innvendig var det Deluxe Decor interiør og turteller som gikk til 8000 omdreininger. Bakakselen var utvekslet 3.91:1, og utstyrt med Detroit Locker-diffbrems.

Men det var motoren som stjal all oppmerksomheten. Gateversjonen av 429 Semi-Hemi (gateversjonen var ikke en egentlig Full-Hemi som raceversjonen av 429, eller som Chryslers 426 Hemi) fikk en 735 cfm Holley-forgasser montert på et aluminiumsinnsug og ventildeksler i aluminium.

Oppgitt effekt var 375 hk, mens virkelig effekt var nærmere 570 hk. Det ble stort oppstyr om Boss 429, og Ford laget derfor flere biler enn nødvendig. 859 eksemplarer ble produsert i 1969 (499 i 1970). Det er derimot en del variasjoner i disse. Tre stykker ble produsert med en gedigen kompressor, og det ble også bygget tolv motorer med aluminiumsblokk og seks med magnesiumsblokk.

I tillegg fant noen av Full-Hemi-racemotorene veien under panseret på noen av gateversjonene. Disse motorene kan raskt gjenkjennes ved at både stempler og topper er hemisfæriske (kontra gateversjonen med hydrauliske ventilløftere hvor bare stemplene har hemisfærisk fasong).

1. 2000 Mustang SVT Cobra R

Modellåret 2000 hadde ikke mye å by på, bortsett fra tre nye farger. Men en superspennende nyhet var det plass til, den raskeste Mustang siden Boss 429 i 1970, nemlig SVT Cobra R.

Den hadde en 5,4-liters DOHC, 32-ventils V8 med hele 385 hk. Utallige forandringer ble gjort med karosseriet for å sørge for høyest mulig toppfart, mens kvalitetskomponenter i alle ledd hva gjaldt understell, girkasse og bremser.

RASKEST SIDEN 1970: 2000 Mustang SVT Cobra R.
RASKEST SIDEN 1970: 2000 Mustang SVT Cobra R. Vis mer

Med en prislapp på 54.995 dollar var ikke Cobra R billig, men alle 300 biler ble utsolgt før de kom til forhandlerne. 0-96 km/t gikk unna på under fem sekunder, mens toppfarten var nærmere 275 km/t.

Artikkelen har tidligere vært publisert i magasinet Autofil (14/2014).