KLAR OM TO ÅR: I 2020 skal produksjonsversjonen av BMW Concept iX3 finne veien til forretningene . Som vi ser er konseptbilen allerede designmessig klar for markedet, men det gjenstår en del arbeid for å ha den helt ferdig til kundene. Foto: BMW
KLAR OM TO ÅR: I 2020 skal produksjonsversjonen av BMW Concept iX3 finne veien til forretningene . Som vi ser er konseptbilen allerede designmessig klar for markedet, men det gjenstår en del arbeid for å ha den helt ferdig til kundene. Foto: BMWVis mer

BMW jager Audi - forhåndsviser iX3

Dette er BMWs første el-SUV

De kaller den en konseptbil, men produksjonsbilen er rett rundt hjørnet. BMW puster Audi i nakken, men har ikke lagt ut reservasjonslister ennå.

Allerede finnes det i annerledeslandet Norge plenty med elektriske BMW-er. Faktisk ruller det hele 15.000 eksemplarer av suksessen i3 på norske veier allerede.

Elektrisk SUV

Men det er i SUV-segmentet kampen vil stå fremover, og som vi har visst en stund akter ikke BMW å la erkerivalene Mercedes-Benz og Audi spille alene i den divisjonen. Ofte er Jaguar outsider i selskapet, men denne gangen har de vært først ute, og har lansert sin I-Pace, som vi allerede har prøvekjørt. Mercedes har vist sitt konsept EQC, og Audi er i startgropa, allerede med et solid knippe forhåndsbestillinger.

Oppgir realistisk rekkevidde 40 mil

BMW har altså nå vist sin aktør, som er basert på den nyeste X3, som vi testkjørte i fjor. iX3 er navnet og den vises på bilutstillingen Auto China i Beijing.

VELKJENT: Fronten er noe annerledes enn på vanlige X3, men at det er en BMW-SUV, kan det ikke herske tvil om. Foto: BMW
VELKJENT: Fronten er noe annerledes enn på vanlige X3, men at det er en BMW-SUV, kan det ikke herske tvil om. Foto: BMW Vis mer

Av foreløpig informasjon får vi vite at iX3 er utstyrt med en batteripakke med en kapasitet på 70 kWt. Det høres moderat ut, men gir ifølge BMW konseptbilen en rekkevidde på over 400 km etter den nye WLTP-kjøresyklusen som nå innføres - altså mer realistisk enn NEDC-standarden som ble brukt frem til i fjor.

Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading, noe som vil bety en ladetid på rundt 30 minutter.

BLÅ ENDRING: Ikke mye nytt her i forhold til vanlig X3 - men enderørene, som jo er blitt overflødige, er erstattet med blå dekor - det er uvisst om de har noen funksjon utenom det estetiske. Foto: BMW
BLÅ ENDRING: Ikke mye nytt her i forhold til vanlig X3 - men enderørene, som jo er blitt overflødige, er erstattet med blå dekor - det er uvisst om de har noen funksjon utenom det estetiske. Foto: BMW Vis mer

Fleksibilitet

BMW har lenge holdt på med utvikling av batterier og drivlinjer. Dette har ifølge dem resultert i komponenter som fremover kan integreres i en rekke ulike modeller. Med verdenspremieren til BMW Concept iX3 åpner BMW et nytt kapittel for selskapets elektriske strategi.

Fremover skal den fleksible arkitekturen tillate full fleksibilitet for å produsere biler med forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsdrift. Den samme fleksibiliteten gjør at bilene også kan produseres med forbrenningsmotor, som ladbar hybrid eller med helelektrisk drivlinje.

BMW Concept iX3 drar nytte av både denne fleksibiliteten og utviklingen som foregår for BMW iNext, en annen helelektrisk BMW-modell som lanseres i 2021.

KONSEPT: Det er åpenbart ikke mye som gjenstår for å gjøre denne produksjonsklar. Foto: BMW
KONSEPT: Det er åpenbart ikke mye som gjenstår for å gjøre denne produksjonsklar. Foto: BMW Vis mer

Elektrisk fremtid

Ved utgangen av 2019 har BMW Group som mål å ha levert 500.000 elektrifiserte biler på verdensbasis (elbiler og ladbare hybrider). I første kvartal i 2018 alene ble det levert ut 26.858 elektrifiserte BMW og Mini. Dermed er BMW-konsernet i rute for årets mål på 140.000 nye elektrifiserte biler levert i verden.

I 2025 vil BMW Group tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 skal være helelektriske. BMW har allerede sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9, hvilket bærer bud om at BMW Group tenker stort om satsningen på elektrifiserte biler.

Konseptbilen BMW i Vision Dynamics som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst er bekreftet som den kommende BMW i4 (vi spekulerte i i5 da vi skrev om den i fjor). Minis første elbil kommer ifølge folkene i München på veien i 2019.

FAMILIEBILDE: Her ser vi de to neste elbilene fra BMW som konsepter - SUV-en iX3 og det som skal bli sedanen i4. Foto: BMW
FAMILIEBILDE: Her ser vi de to neste elbilene fra BMW som konsepter - SUV-en iX3 og det som skal bli sedanen i4. Foto: BMW Vis mer

Forhåndsreservasjon senere

Det vil på et senere tidspunkt bli mulig å forhåndsreservere den kommende produkjonsmodellen av BMW Concept iX3. Mer informasjon om denne og andre elektrifiserte modeller fra BMW i tiden fremover er tilgjengelig ved registrering på BMWs hjemmesider.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.