FARLIG RUST: – På elektriske biler som bremser bare du slipper gasspedalen, er de vanlige bremsene nesten aldri i bruk. Derfor oppstår det lett rust, sier Erik Dammen, som er leder av Trafikkstasjonen på Risløkka i Oslo. Foto: Rune Korsvoll
FARLIG RUST: – På elektriske biler som bremser bare du slipper gasspedalen, er de vanlige bremsene nesten aldri i bruk. Derfor oppstår det lett rust, sier Erik Dammen, som er leder av Trafikkstasjonen på Risløkka i Oslo. Foto: Rune KorsvollVis mer

Elektriske biler sliter med rustne bremser

Dette elbil-problemet kan koste deg 10.000 kroner ekstra

Rustne bremser kan fort bli et stort problem på elbiler

– Elektriske biler bremser automatisk når du slipper gasspedalen. Vi ser nå at dette kan gi store problemer med rust på bremsene.

Det er Erik Dammen, leder av Trafikkstasjonen på Risløkka i Oslo, som har sett en utvikling han liker dårlig. Rust på bremsene, spesielt bak, er allerede et problem på vanlige biler.

Tall fra Statens vegvesen viser at 179.105 biler hadde fått stryk på EU-kontrollen på grunn av rust på bremseskiver, -klosser og -kalipere (de små, hydrauliske pumpene som trykker bremseklossene mot bremseskivene) ved utgangen av oktober. I tillegg hadde 81.487 blitt underkjent på grunn av rust på bremserør.

Bruker ikke bremsepedalen

Det er først og fremst bremsene bak som er utsatt for rustangrep, mener Dammen.

- Problemet med rust på bremseskivene og -klossene er at bremseeffekten reduseres betydelig. Det kan bli farlig den dagen du plutselig har bruk for maksimal bremseeffekt. Så langt er det stort sett vanlige biler som har vært plaget med dette, sier han.

Nå ser imidlertid trafikkstasjon-lederen et enda større problem i anmarsj.

- Det er rust på bremsene til elektriske biler. Elbilene bremser automatisk når du slipper gasspedalen, og regenererer bremseenergien til strøm til batteriet. Det er sjelden behov for å bruke bremsepedalen som aktiverer bilens vanlige bremser.

- Dermed er bremsene på hjulene nesten aldri i bruk, og får heller ikke utviklet varme som tørker og «rengjør» skiver og klosser, forklarer Dammen.

DYRT: Dersom du må skifte bremseskiver, klosser og kalipere, slik som her, kan det fort bli snakk om en kostnad på 10.000 kroner bare for bremsene bak. Foto: Rune Korsvoll
DYRT: Dersom du må skifte bremseskiver, klosser og kalipere, slik som her, kan det fort bli snakk om en kostnad på 10.000 kroner bare for bremsene bak. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Oppdager rust på kontroller

Første EU-kontroll på nye biler er først etter fire år. Dermed har ikke så mange elektriske biler vært inne til EU-kontroll ennå.

- Den norske elbil-boomen er relativt ny. Vi har imidlertid sett det tydelig på våre utekontroller, at rust på bremsene er et enda større problem for elbiler enn for vanlige bensin- eller dieselbiler, forklarer Dammen, som kommer med følgende råd til elbileiere:

- Sørg for å bruke bremsepedalen kraftig av og til – etter at du har sjekket at det er klart bak deg. En kraftig oppbremsing vil sørge for at også bremsene bak trer i funksjon og utvikler varme som tørker opp og fjerner vann, salt og skitt.

Bruk alltid håndbrekket når du parkerer bilen, også når du har automatgir som står i park. Da opprettholder du bevegeligheten i kaliperne, forklarer Dammen.

SPYL RENT: Sørg for å fjerne salt og skitt ved å spyle ren bremseskiver og kalipere med jevne mellomrom. Foto: Rune Korsvoll
SPYL RENT: Sørg for å fjerne salt og skitt ved å spyle ren bremseskiver og kalipere med jevne mellomrom. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Klar over problemet

Da Nissan introduserte nye Leaf for ett år siden, markedsførte de stort at bilen kan kjøres med bruk av bare én pedal - gasspedalen. Noen andre elbiler har også en tilsvarende kraftig regenerering når gasspedalen slippes, men har ikke markedsført dette spesielt.

– Dette er en problemstilling vi er klar over, derfor er vi bevisst på å fortelle kundene at de må følge den årlige servicen på bilen. Der inngår sjekk av bremsene som en viktig del. Vi anbefaler dessuten kundene å spyle ren bremsene regelmessig, spesielt vinterstid, for å få bort salt og skitt. I tillegg ber vi kundene om å foreta noen kraftige opp-bremsinger med jevne mellomrom for å få bort belegg som måtte ha satt seg på bremseskivene, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen hos Nissan Norge.

Kan koste 10.000,-

På en vanlig familiebil vil skifte av bremseskiver og klosser på bakhjulene normalt beløpe seg til mellom 4- og 5000 kroner på merkeverksted. På såkalte premium-biler som BMW, Audi og Mercedes, kan det være snakk om 9- 10.000 kroner.

Dersom kaliperne også må skiftes, kan du doble denne prisen, ifølge Norges Automobil-Forbund.