MER FOR PENGA: I 1986 kostet en helt vanlig bil kostet 249.000 kroner. Det tilsvarer faktisk 552.000 kroner i samme verdi i dag. Illustrasjon: NTB/SCANPIX
MER FOR PENGA: I 1986 kostet en helt vanlig bil kostet 249.000 kroner. Det tilsvarer faktisk 552.000 kroner i samme verdi i dag. Illustrasjon: NTB/SCANPIXVis mer

Bilmarkedet før og nå

Det var dobbelt så dyrt å kjøpe bil for 30 år siden

Tror du fortsatt at alt var mye bedre og billigere før i tida? Da har du glemt å regne...

SKRÅBLIKK: Året er 1986 og jeg sitter på med fotballtreneren i hans splitter nye Mazda 626 GLX. På vei til bortekamp mot digre og gærne hadelendinger. En match som kommer til å lukte både gris og nåsablod.

Men veien dit går på riksvei 4 i lekre velurseter og Vazelina på kassettspilleren, dog med med kun to høyttalere i front. Men likefullt i datidens nybil-lukt og det nærmeste vi raufossinger kom luksus i en tid Mercedes bare var forbeholdt drosjer og disponenter.

Mazdaen, som da var en svært populær «luksusbil for folket», går silkemykt, til tross for at den er hardstappet av testosterongutter med langt hår i nakken, dun på overleppa og skarpe skruknotter under hælene – som loer opp de japanske filt-teppene.

Det elektriske på bilen begrenser seg knapt nok til lys og et par vinduer, som jeg sitter og leker meg med. Det går opp og ned her i verden – ved hjelp av et lite tastetrykk.

TOPPÅRET 2017: Bilsalget nådde nye høyder i fjor. Foto: NTB/SCANPIX
TOPPÅRET 2017: Bilsalget nådde nye høyder i fjor. Foto: NTB/SCANPIX Vis mer

Tidenes bil-år

Slik har bilsalget vært siden den gang, også. Opp og ned. Men bil-året vi har lagt bak oss har vært helt vanvittig. Da nyttårssalutten gikk, hadde vi nådd et nybilsalg på 158.650 biler, mot 154.603 året før (+2,6 %). Men det slår likevel ikke rekordåret i 1986. Da ble det solgt hele 167.352 nye biler i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig: I fjor støvsugde norske bilimportører hele Europa etter ladbare biler. Det betyr at én dag gamle elbiler blir registrert som bruktimport her hjemme. Dermed: Bruktimporten har økt med hele 28,3 prosent fra i fjor – til 20.944 biler. Det betyr at totalen ble større enn noensinne. 179.594 nye biler som rullet ut på norske veier!

GULLBIL: «Drømmen» til 250.000 kroner anno 1986. Foto: Mazda
GULLBIL: «Drømmen» til 250.000 kroner anno 1986. Foto: Mazda Vis mer

Dobbelt så dyrt da

Enda mer gledelig er det å se på en annen statistikk: For sin gullfargede Mazda 626 punget Trener-Erik ut 249 000 kronestykker med Kong Olav på, anno 1986. Siden den gang har inflasjonen vært såpass kraftig at denne summen utgjør 553.000 kroner i dagens pengeverdi. For en helt vanlig kombibil, altså.

Legg til mer sikkerhet, utstyr og teknologi som finnes i nåtidas biler, så skjønner du fort at du får veldig mye mer for pengene i dag.

Det har faktisk blitt vesentlig billigere å kjøpe bil nå. En sprell ny Mazda 6 koster i dag fra 336.900 kroner. Det er reelt sett 200.000 kroner billigere enn en noenlunde sammenlignbar bil på midten av 80-tallet.

Har du 550.000 kroner å legge i potten, får du i dag en SUV med firehjulstrekk, automatgir, plass til sju – og et hav av utstyr. Perfekte familiebiler som fyller et mye bedre behov enn det som fantes «in the eighties». Den gang begrepet kombibil bare var synonymt med litt skrå bakluke. Den gang metallic var omtrent det eneste du kunne krysse av for på ekstrautstyrslista.

Og:

Den gang både automatgirkasser og hadelendinger som sparket fotball stort sett bare var trege og dumme.