<strong>DEN BESTE BMW-EN:</strong> M340i xDrive kombinerer det beste av alt hos BMW. Den føles kompakt, lav, sprek, stram og herlig som en sportsbil og har samtidig høy komfort, lavt støynivå, god plass og fantatsiske vinteregenskaper med firehjulsdrift . Foto: Rune M. Nesheim
DEN BESTE BMW-EN: M340i xDrive kombinerer det beste av alt hos BMW. Den føles kompakt, lav, sprek, stram og herlig som en sportsbil og har samtidig høy komfort, lavt støynivå, god plass og fantatsiske vinteregenskaper med firehjulsdrift . Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Test: BMW M340i xDrive

Det perfekte kompromisset

Både sportslig, komfortabel, kapabel og familievennlig.

Publisert

Etter en uke med M340i er dommen soleklar. Dette er den beste BMW-en du får kjøpt akkurat nå … hvis du liker å kjøre bil. Joda, det finnes varianter med bedre egenskaper hver for seg, men ingen kombinerer flere av elementene like godt som denne.

<strong>EKSTRA ALT:</strong> Fordelen med en M-versjon er at man får alt M-utstyret vi har listet lenger ned i saken med på kjøpet. Det inkluderer M Sportpakka utvendig. M-Modellene skiller seg også med Gunmetal farge på grill, speiler og logoer. Foto: Rune M. Nesheim
EKSTRA ALT: Fordelen med en M-versjon er at man får alt M-utstyret vi har listet lenger ned i saken med på kjøpet. Det inkluderer M Sportpakka utvendig. M-Modellene skiller seg også med Gunmetal farge på grill, speiler og logoer. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Her har du mye av alt. Det perfekte kompromisset, hvertfall hvis du velger den romslige stasjonsvogna.

Argumentene hagler

  • En helt nyutviklet twinscroll singelturbo 3-liters rekkesekser på 374 hk og 500 Nm.
  • En herlig 8-trinns steptronic Sport girkasse med lynraske girskift både fra den lille stikka og padlene bak rattet.
  • M Sport differensial med elektrisk styrt differensial som klyper lynraskt for å sikre deg maksimalt grep på bakhjulene.
  • En clutchstyrt senterdifferensial som sender akkurat så mye krefter fremover som elektronikken bestemmer skal fremover. I kjøreprogrammene Sport og Sport+ blir den mer bakhjulstrukket.
  • Et eget M Sport understell der bakhjulsopphenget også har fått et par ekstra stag for å sikre ønsket oppførsel. Vår bil har også adaptive M støtdempere og M Sport styring
  • 4-stemplede blålakkerte Calippere klemmer hardt rundt 374 mm store bremseskiver foran.
  • Og ikke minst et M Sport eksosanlegg som gir deg den herligste seksersang med bass og pauker når det gires og slippes opp. Ikke mye, men passe for hele familien.

Herlig kjøremaskin

Sortimentet er krympet i Norge. Nå får du ikke lenger 3-serie med manuell girkasse, og når den den ladbare Norgesfavoritten 330e kommer med firehjulsdrift finnes ikke 3-serie lenger som ren bakhjultrekk. 330e (fra 457.100,-) bærer bokstavene sine med rette. Den har 34 hester mer og føles like pigg som den 100.000 kroner dyrere 330i, og den har da fordelen at den kan lades.

Men for å kjenne den ekstra kriblingen, må du legge nesten dobbelt så mye på bordet.

Men det er verdt det. Her har BMW satt sammen det beste av hva de har i en passe stor, passe lett og passe høy bil. 3-serien er akkurat så stor at den kan kalles en familiebil, og det lave tyngdepunktet gir så utrolig mye i form av kjøreegenskaper og faktisk komfort.

Som vanlig har den en rekke kjøreprogrammer, men sett den i Adaptiv, så fikser den alt selv. Da får du en ganske fast men ikke ukomfortabel sportslig femseter, som føles kompakt, responsiv og snerten. Da tilpasser den seg etter forhold og kjørestil og har det oppsettet BMW selv ønsker at den skal ha.

Vi har hatt glede av å kjøre bilen på skikkelig vinterføre og opplever et fantastisk firehjulsdriftssystem som gjør bilen veldig nøytral på veien, men som gir entusiastene akkurat den lekne bilen de er ute etter dersom man slår av antispinn og velger et av Sport-programmene.

Da økes turtallet, alt er mer skjerpet og mer av kreftene føres bakover. Grepet på snøføre er fortsatt såpass bra, at man ønsker tilgang på all effekt når man spør om det, selv på vinterføre. Man merker lite til multiplateclutchen bakakselen og fordelingen av krefter fremover, som jobber i tandem med stabiliseringskontrollen. Det bare funker. Uforskammet bra.

<strong>STORT:</strong> Man har 480 liter samt tredelt bakseterygg. Men det er ikke noe ekstra rom under gulvet. Stasjonsvogna har 20 liter ekstra. Foto: Rune M Nesheim.
STORT: Man har 480 liter samt tredelt bakseterygg. Men det er ikke noe ekstra rom under gulvet. Stasjonsvogna har 20 liter ekstra. Foto: Rune M Nesheim. Vis mer

Som oftest lar du girkassa jobbe selv. Karakteristikken blir såpass annerledes i de forskjellige programmene, at det er liten grunn til å bruke padlene, med mindre du selv vil. Men det vil du, særlig når du skal more deg, for det skal du her. Og ganske ofte.

Den er en perfekt miks av power og sportslighet, uten at man blir plaget av det når man ikke er i humør til det selv.

Hard core-motor

3-literen er nyutviklet for denne modellen og grunnen til at den ikke sitter i nylig ankomne Z4 og Toyota Supra, skal angivelig være at den ikke var ferdig da. Valget av en større singelturbo fremfor to mindre skal både være av økonomiske grunner og et ønske om en turtallsvillig motor. Turboen har 25 prosent mindre motstand og er integrert i manifolden, noe som gir kompakt design og rask respons.

<strong>SEKS SYLINDRE:</strong> De store motorene har sakte men sikkert blitt erstattet med firesylindrede tolitere, men største versjon har en 3-liter på 372 hester og saftige 500 Nm. Foto: Rune M. Nesheim
SEKS SYLINDRE: De store motorene har sakte men sikkert blitt erstattet med firesylindrede tolitere, men største versjon har en 3-liter på 372 hester og saftige 500 Nm. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den har deilig kraft i bunnen, men er også særdeles glad i turtall, hvis du virkelig vil bruke den. Og det har BMW tenkt at du skal like. For du kan kjøpe M teknikkpakke med enda bedre kjølesystem for de som vil kjøre på bane.

To ekstra kjølere og egne kretser sørger for raskere oppvarming av oljen ved å stenge kjølingen under oppstart, samtidig som alt fra innsugsluft til motor, girkasse og drivverk blir kjølt mer effektivt.

Detter er altså en familiebil som er forberedt for bane. M340i har blitt 48 hester og 50 Nm sterkere mot forgjengeren og klarer 0-100 på 4,4 sekunder. Toppfarta sperres på 250 km/t. Det føles aldri brutalt, men kraftfullt og selvsikkert.

<strong>STOR NOK:</strong> Her er setene justert til testsjåføren på 189 cm. Det er helt grei plass baki. Foto: Rune M. Nesheim
STOR NOK: Her er setene justert til testsjåføren på 189 cm. Det er helt grei plass baki. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ikke overdrevent tørst

Man kommer ikke unna det faktum at det er 6 hull som skal ha mat her, men vi lar oss imponere over forbruket.

BMW oppgir mellom 0,7 og 0,74 liter på mila. Vi ligger mellom 0.75 og 0,85 på normal kjøring. Med Eco Plus inne på sommerdekk, vil forbruket garantert gå ned.

Høy komfort

BMW er blant de sportsligste bilene som finnes, og her er selvfølgelig sportstoler standard. Vi sitter lavt og rattet kan trekkes latterlig nær kroppen. Herlig. Nå er den blitt såpass stor at man sitter bra baki også. Vår bil har BMW inividual skinnpakke til 43 000 kroner. Hvis du ikke må ha skinntrukket dashbord, trenger du ikke den, for de originale Alcantara-stolene er kulere. Støynivået i 3-serien er også blitt veldig lavt.

Interiøret er tradisjonelt men gjennomtenkt. Blant de beste i klassen. Vi er veldig glade i e-drive, som lar deg styre alle menyer med hånda hvilende på armlenet. Man kan også bruke berøring og håndbevegelser. Det siste får vi aldri til å fungere stabilt.

<strong>FREKK:</strong> Foreløpig venter nok mange på den 35.000 kroner dyrere stasjonsvogna, selv om den litt mindre praktiske sedanen er fantastisk lekker. Foto: Rune M. Nesheim
FREKK: Foreløpig venter nok mange på den 35.000 kroner dyrere stasjonsvogna, selv om den litt mindre praktiske sedanen er fantastisk lekker. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Siden det står M på bakluka, kunne vi betalt litt ekstra for å få rund turteller og speedometer og den kule designen som de ekte M-modellene har på skjermen foran deg.

Testresultat

BMW M340i xDrive

Selve BMW -DNA'et.

Motor, lyd, kraft, kjøredynamikk, balanse, lekenhet, komfort, plass, sikkerhetssystemer.

Før de avgiftsfrie bilene kom, var den billig. Nå er en million kroner blitt dyrt for 372 hk.

Koster penger

Dessverre har alle de forholdsvis dyre pakkene utstyr som du ønsker. Sløyfer du komfortpakka (17.900,-) går du glipp av nøkkelfri adgang og fullelektriske stoler. Glemmer du vinterpakka (15.900,-) har du hverken varme i ratt eller seter og mange vil gjerne ha en kupevarmer.

Du må ha innovasjonspakke (33.900,-) for å få lysassistent og de fantastiske laserlysene som du ikke vil klare deg uten i høstmørket. Dessuten har den BMWs store headup-display og den adaptive fartholderen som nærmest gjør bilen selvkjørende fra 0-210 km/t. Systemet er veldig bra, selv om vi føler Audi har trukket den et hakk lenger.

Siste sjanse?

Vi tipper dette er siste sjanse til å kjøpe en ren bensinbil og kanskje den siste generasjonen 3-serie med sekssylindret motor, noe mange fortsatt verdsetter. Og selv om testbilen runder en million kroner, er ikke prisen høy, sammenlignet med hva man har måttet betale for de dyreste 3-seriene tidligere.

BMW M340i xDrive

Motor:R6, 24v, Twin scroll turbo, Bensin
Slagvolum:2998 ccm
Effekt - o/min :374 hk / 5500
Dreiemoment - o/min:500/ 1600
0-100 km/t:4,4 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk WLTP:0,79 l/mil
CO2-utslipp WLTP:181 g/km
Tankvolum:59 liter
L/B/H:471/183/142 cm
Akselavstand:285 cm
Dekkdimensjon:225/40R19 255/35R19
Bagasjerom:480 liter
Egenvekt:1670 kg
Pris fra kr.:810.500
Pris testbil kr.:1.074.500

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer