Sjokktall:

Det er de rikeste som kjører elbil

15 ganger flere elbiler per voksen i de rikeste husholdningene enn i husholdninger med lav inntekt. Og de fleste av dem eier også en fossilbil - i tillegg.

DE SOM TJENER BEST EIER FLEST: Det er 15 ganger flere elbiler per voksen i de rikeste husholdningene enn i husholdninger med lav inntekt, ifølge en fersk analyse fra SSB. Foto: NTB scanpix
DE SOM TJENER BEST EIER FLEST: Det er 15 ganger flere elbiler per voksen i de rikeste husholdningene enn i husholdninger med lav inntekt, ifølge en fersk analyse fra SSB. Foto: NTB scanpixVis mer

En fersk statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) avslører at det er de husholdningene som tjener best, som tjener mest på elbilfordelene.

«Elbilpolitikken stimulerer både kjøp og bruk av elbil. Det er den fjerdedelen i befolkninga som tjener best, som får mest økonomisk glede av disse fordelene. Det er 15 ganger flere elbiler per voksen i de rikeste husholdningene enn i husholdninger med lav inntekt,» skriver SSB i sin analyse av elbileiernes sosiale profil.

De har sett på ulike aspekter av hvem det er som kjøper elbiler og hvordan de blir brukt, blant annet hvilken type familier og husholdninger det er som eier elbiler; hvor mange som eier bare elbiler, og hvor mange som har fossilbiler i tillegg; hvordan inntekt spiller inn på bruktbilkjøp og hvor mange elektriske og fossile kilometer husholdningene kjører.

Eier fossilbil i tillegg

I 2018 var 195.000 personbiler i Norge elbiler, hvorav 166.000 var eid av privatpersoner. Men ifølge analysene fra SSB, eier så mange som to av tre en fossilbil i tillegg.

Men her avslører analysen også store forskjeller hva gjelder inntektsnivået på familiene som eier fossilbil i tillegg til elbil:

Det er i stor grad familiene med høy inntekt som eier flere biler, og som da eier en fossilbil i tillegg til en elbil.

Det er ganske liten andel av bileierne i den laveste inntektsgruppa som eier en elbil. Og de som eier elbil, har dette i større grad som eneste bil.

79 prosent av de med lavest inntekt, har elbilen som eneste bil, mens kun 26 prosent av husholdningene i den høyeste inntektsgruppen, har dette som eneste bil.

Dette forklarer artikkelforfatterne med at prisen på en elbil som dekker alle slags transportbehov, er høy.

Tror større volum kan senke prisene

De skriver også at husholdningene med høyere inntekt har mulighet til å utnytte både fordelene ved å ha en elbil som bybil - med de bruksfordelene det har - samt å ha en fossilbil som «hyttebil» i tillegg.

De poengterer også at selv om det hittil er de rikeste husholdningene som har kjøpt elbil, så kan større volum av elbiler på markedet senke prisene slik at det blir mulig for flere å kjøpe elbil og således få glede av de lave avgiftene.

I analysen skriver også SSB at avgiftsfritakene også vil komme de med lavere inntekt til gode dersom brukte og rimelige elbiler blir tilgjengelige på bruktmarkedet etter hvert.

Men de understreker at et prishopp på brukte elbiler er sannsynlig dersom styresmaktene fjerner fritak for for eksempel merverdiavgiften.