NY GLC: Karosseriet er det samme som denne, men GLC skal på sikt bli å få som ladbar og fyllbar i samme pakke. Foto: Jamieson Pothecary
NY GLC: Karosseriet er det samme som denne, men GLC skal på sikt bli å få som ladbar og fyllbar i samme pakke. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Mercedes-Benz GLC F-Cell

Det beste fra to verdener

En ny type nullutslippsbil nærmer seg lansering, og nå har flere medier prøvekjørt Mercedes-Benz GLC F-Cell.

Selv om batterielektriske biler – altså elbiler med et batteri som energilager – har tatt Norge med storm, snakker bilbransjen fortsatt mye om hydrogenelektriske biler.

Her finner vi en eller flere tanker med hydrogen som energilager, der hydrogenet omdannes til elektrisitet som driver bilen fremover med en eller flere elmotorer.

Men hva er mest hensiktsmessig? Ja takk, begge deler fortalte Mercedes-Benz for et års tid siden, da de viste frem deres GLC F-Cell Hybrid konseptbil.

Og bare så du ikke går glipp av detaljene, tilleggsbetegnelsen hybrid er viktig.

Som ladbar hybrid

Mercedes hadde nemlig den gangen satt inn det samme 9,3 kWh store batteriet som de til nå har hatt i den ordinære bensinhybriden, GLC 350e.

Forskjellen var altså kun at de hadde byttet ut bensinmotoren med hydrogendrift, og vips, de hadde laget en bil som går på strøm – uansett om du lader den fra stikkontakten, eller fyller den med hydrogen.

Rekkeviddeangsten var borte, og bilen ville ta noen få minutter å fylle – om nødvendig.

Konseptbilen: Slik så det ut da konseptbilen bla vist i 2016. Foto: Fred Magne Skillebæk
Konseptbilen: Slik så det ut da konseptbilen bla vist i 2016. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

En realitet

Nå har Mercedes vist frem en videreutviklet bil for en gruppe journalister. Egenskapene er strukket ytterligere, og bilen har nå fått en brenselcelle som er 25 prosent lettere, 30 prosent mindre, og 40 prosent sterkere enn konseptbilen.

Det som derimot er det viktigste er at den benytter 90 prosent mindre platinum i selve cellestrukturen. Samlet utgjør disse tingene en stor forskjell med det som til nå har vært en av produktenes største ulemper – prisen!

Den nye versjonen skal også ha fått samme batteripakke som neste generasjon ladbare hybrider fra selskapet skal få, for nå har Mercedes pakket 13,8 kWh inn i samme kabinett som tidligere rommet 9,3 kWh.

Dette vil gi bilen en faktisk rekkevidde fra batteriet alene som overstiger 5 mil. Deretter har du hydrogendriften som en rekkeviddeforlenger. Samlet skal bilen kunne kjøres et sted mellom 40 og 45 mil, før den må fylles eller lades. Å fylle den tar tre minutter. Ladingen tar som kjent lenger tid.

Ulempen for det norske markedet er at bilen ikke blir firehjulsdriven, men GLC er slettes ikke den eneste SUV’en som kun blir levert med tohjulsdrift.

Sterk nok

Med et dreiemoment på 350 Nm vil bilen ha rundt 200 hestekrefter. Dette er langt mindre enn både tilsvarende batterielektriske biler og konkurrerende biler med fossile motoriseringer.

I følge Autocar, som også har prøvekjørt nykommeren, skal bilen komme på markedet senere i år.

Den norske importøren er ikke enig i dette, men ønsker samtidig ikke si noe mer om når vi får se et eksemplar på norsk jord. Også Autocar presiserer at det er uvisst hvilke markeder som vil få bilen først.

-Med den historien Norge har rundt elbiler, og fordi vi var med på testprosjektet med hydrogenutgaven av B-klasse, ville vi vært et naturlig testmarked for en slik bil, forteller Audun Hermansen fra den norske importøren.

Samtidig kan han ikke si noe mer om når bilen kommer til Norge, og naturligvis ikke si noe om prisen heller.

Men en ting er sikkert. Vi er nærmere en lansering av det som kan bli markedets første hydrogen-hybrid, et konsept også Audi har sett på, og som vi har prøvekjørt.