Designerbilen har blitt sprekere

Alfa Romeo med 2-liters motor blitt enda morsommere og kjøre.

Designerbilen har blitt sprekere
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Designerbilen har blitt sprekere
Designerbilen har blitt sprekere
Designerbilen har blitt sprekere

Alfa Romeo har sine særheter. Handtaket bak er fortsatt vanskelig å venne seg til, knappene til setevarmen finner du ikke før du har slått opp i instruksjonsboken og plassen er dårligere enn i en Volkswagen Polo.

Men…

… denne bilen skiller seg i høyeste grad fra de andre også på en positiv måte. Designet utvendig har fått mange lovord og vi liker den også godt. Setene er herlige, og dashbord og instrumenter finner du ikke maken til. Du får også med et gromt Bose stereoanlegg til utropsprisen på 329.900. Skinnseter koster 15.300 kroner. Vi liker også Selespeed-girkassen godt, men vi var dessverre ikke tilgodesett med den denne gangen.

Sprekere

Mer effekt og mer dreiemoment er bra. 15 hestekrefter og 19 newtonmeter ekstra gir det lille ekstra puffet man kan ønske seg. Flere Alfa-motorer har den egenskapen at de må dras helt til topps for å yte maksimalt. Denne motoren har et sterkt mellomregister og gir et hissig fraspark allerede fra 3.000 omdreininger. Du har mye turtall og boltre deg på, og du trenger ikke gire veldig ofte. Fra rundt 6.000 og oppover til 7.000 omdreininger begynner motoren å gi seg. Du kjørere fint på rundt 4.000 til 5.000 omdreininger på landeveien. Det er verken støyende eller stressende.

Det er moro å kjøre Alfa Romeo. Det er annerledes og du blir i godt humør. Dette er ikke som å kjøre BMW eller Volvo. 156 har personlighet og krever mye tilvenning. Under 1.500 omdreininger har motoren ingenting å gi. Det medfører at du må gasse på skikkelig for å komme i gang og det medfører rykk og napp. Normalt ville vi hatt lite sansen for slik oppførsel, men her blir kombinasjonen av lyd, omgivelser, motorkraft en miks vi faller for.

Ny takter

Den forrige to-literen hadde to tennplugger per sylinder. Testbilen heter 2.0 JTS og JTS er en forkortelse for Jet Thrust Stoichiometric, eller på norsk: Direkte innsprøytning. Innsprøytningsdysen sitter her inne i selve forbrenningskammeret. Noe lignende Mitsubishi har på sine GDI-motorer. To tennplugger, Twin Sprark, som er et godt merkenavn hos Alfa Romeo, er ofret på den nye motoren. Motoren yter 165 hestekrefter og 206 newtonmeter, og kjenner man den forrige toliteren merker man tydelig effektforbedringen. JTS-motoren er også tilgjengelig med Selespeed girkasse.

Tekniske data finner du her.

TEST: Alfa Romeo 156 Selespeed
TEST: Alfa Romeo 156 Selespeed Sportwagen
TEST: Alfa Romeo 1.6 TS Sportwagen