Design, utstyr, Sport og priser

Den ansiktsløftede Freelander er uten tvil den tøffeste i klassen og terrengegenskapene er fortsatt overlegne. Men bilen er fremdeles belemret med en rekke svakheter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Design, utstyr, Sport og priser


Synes du dagens Freelander er tøff? Da kan vi love deg at du vil digge den ansiktsløftede utgaven. Blant annet er de nye frontlyktene laget over samme lest som dem vi kjenner fra storebror Range Rover. Det betyr at klare lykteglass nå beskytter to diagonalt plasserte, runde reflektorer.

Mer lakk

Samtidig har Land Rover vært rause med lakken. Både rammen rundt den nye grillen - og støtfangerne - er nå lakkert i bilens farve. Unntaket er et 30 centimeter bredt sort felt, som strekker seg vertikalt fra frontlyktenes nye bue og gjennom støtfangeren. Dette gir en spesielt tøff effekt på de lyse utgavene.

Også hekken er endret. Blant annet er de nedre baklysene løftet opp, samtidig som de har fått nytt utseende. Og de ytre delene av bakfangeren prydes nå med lakk i bilens farve.

Nye instrumenter

image: Design, utstyr, Sport og priser


Interiøret har også fått et løft. Instrumenthuset har blitt smalere og nye instrumenter omsluttes av lakkerte ringer. Knappene som tidligere var plassert i ytterkant av instrumenthuset er flyttet til dashbordet og vindusknappene er flyttet fra midtkonsollen til dørarmlenet (på femdørsutgaven). En rekke koppholdere og oppbevaringsrom er fortsatt på plass.

Få justeringsmuligheter

Dessverre har ikke Land Rover klart å rydde opp i de mest alvorlige svakhetene. Førersetet kan fortsatt ikke justeres i høyden, noe som betyr at takhøyden blir snau for personer over 185 centimeter. Og det fireekede rattet, som ellers er skinntrukket og godt å holde i, kan fremdeles ikke justeres i dybden. Dermed har Freelander uvanlig få justeringsmuligheter sammenlignet med det som er vanlig i dagens biler.

Manuelt klimaanlegg

image: Design, utstyr, Sport og priser


Utstyrsnivået er heller ikke mye forbedret. Freelander leveres riktignok med rattbetjent radio og skinntrukket ratt. Og ryggesensor kan nå leveres som ekstrautstyr. Men Freelander-eiere må fortsatt klare seg med manuelt klimaanlegg og trommelbremser på bakhjulene. Verken kjørecomputer, lyktespylere eller elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er tilgjengelig.

Sport-versjon

Allerede i dag har man en rekke valgmuligheter hvis man vurderer Freelander. Bilen leveres med tre og fem dører, manuell og automatisk girkasse og tre ulike motorer (1.8, 2.0 D4D, 2.5 V6). Snart blir Freelander-utvalget enda større. For nå lanserer Land Rover også en Sport-versjon.

Sportversjonen leveres med store 18-tommers felger og dekk i dimensjon 235/50, noe som ikke bare gir bilen et tøft utseende, men som også gir et bedre veggrep. I tillegg leveres Sport-utgaven med kortere og stivere fjærer og dempere, noe som både resulterer i lavere tyngdepunkt og mindre krenging.

Spennende alternativ

image: Design, utstyr, Sport og priser


Vi opplevde Freelander Sport som et interessant alternativ til den ordinære utgaven. Bilen lever opp til navnet ved at den oppleves som sportslig og morsom på asfalt. Grunnet lavere bakkeklaring er Sport-utgaven nødvendigvis noe svakere i terrenget, men etter å ha testet bilen i en særdeles utfordrende løype, kan vi konkludere med at også Sport-utgaven har en fremkommelighet som overgår de flestes behov.

Sport-utgaven leveres i utgangspunktet kun i kombinasjon med diesel- og V6-motor, men ifølge den norske importøren er det mulig at det også vil bli mulig å kombinere Sport med 1,8-liters bensinmotor.

Kommer i november

image: Design, utstyr, Sport og priser


Freelander-prisene starter i dag rett under 300.000 kroner og den norske Land Rover-importøren antar at prisene vil holde seg på samme nivå når den ansiktsløftede utgaven er på markedet i slutten av november. Prisene for Sport-utgaven er foreløpig ikke klare, men vi regner med at denne vil bli noen tusenlapper dyrere enn den ordinære utgaven.

  • Store bilder finner du her.
  • Bilder av dagens og den ansiktsløftede utgaven finner du her.
  • Vår store firehjulstrekker-test finner du her.