Design og interiør

Golf har fått ny identitet, men bærer sine forgjengeres gener i seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Design og interiør


De mest åpenbare endringene sammenlignet med den utgående modellen er front- og baklyktene, som er fullstendig redesignet. Kraftige profiler i ytterkant av panseret, blinklys i sidespeilene og tettere karosseriskjøter bidrar også til å gi femte generasjon en moderne og eksklusiv fremtoning.

Likevel vil bilkjennere raskt kunne konstatere at det er en Golf som står i lyskrysset. Den markante C-stolpen, de brede skjermene, den butte bakparten og den kompakte fremtoningen er nemlig fortsatt på plass. Dermed har Volkswagen vært langt mer forsiktige i sitt modellskifte enn konkurrenter som Toyota, Peugeot og Renault.

Lite nytt

Også interiøret preges mer av evolusjon enn revolusjon. Endringene sammenlignet med forrige generasjon er ganske omfattende, men vi drar likevel kjensel på både knapper, brytere, hendler og instrumenter. De er nemlig stort sett er hentet fra andre modeller i den store Volkswagen-familien. De to stagene som forbinder den horisontale og den vertikale delen av midtkonsollen er for eksempel noe nytt for Golf. Men vi har sett det før - i nye Audi A3. Heller ikke de runde vribryterne for klimaanlegget er oppsiktsvekkende - de minner sterkt om dem vi husker fra Volkswagen Touareg.

image: Design og interiør


Noe nytt fant vi imidlertid. Fremre del av dashbordet er nemlig vinklet opp mot frontruten. Og de myke rattknappene (ikke standard) minner mer om Toyota Avensis enn andre Volkswagen-modeller.

Ikke ny standard

Vi mener at interiøret holder en grei standard, men ble likevel litt skuffet. Vi hadde nemlig forventet at nye Golf skulle sette en helt ny standard for kompaktklasse-interiører. Det gjør det ikke.

Riktignok er øvre del av dashbordplasten polstret, A-stolpene stofftrukket og integreringen av de fleste elementer relativt tett. Men samtidig har plasten i dørene og i nedre del av dashbordet etter vårt syn en litt for simpel finish. Solskjermene holder heller ikke mål. Vi merket oss også dårlig kontakt i passasjerens vindushever-knapp, noe som selvsagt trekker ned. Det nye Golf-interiøret er derfor ikke i stand til å utklasse hovedkonkurrentenes interiører, noe vi hadde forventet at det skulle.

Lite støy

Når det gjelder støyisolering har imidlertid Volkswagen gjort en svært god jobb. Vi skal riktignok teste bilen på norsk asfalt før vi uttaler oss altfor bastant, men vårt foreløpige inntrykk er at svært lite dekk-, vind- og motorstøy trenger inn i kupeen.

Bedre plass

image: Design og interiør


Som nevnt har Golf blitt større i alle dimensjoner, noe som blant annet kommer baksetepassasjerene til gode. Både benplass og takhøyde er nå tilstrekkelig for voksne. Baksetepassasjerene kan glede seg over både egne luftdyser, leselys, midtarmlene og koppholdere.

Føreren har det selvsagt enda bedre. Plassfølelsen er brukbar og setene gir god lår- og sidestøtte. Førersetet er justerbart i høyden og rattet kan selvsagt justeres både i høyde og bybde, noe som gir gode muligheter for å finne en behagelig sitteposisjon.

Bagasjerommet har også vokst med 20 liter til 350 (VDA V211).

Les mer om utstyr og sikkerhet her.