Familietest: Polestar 2 Performance

Derfor vil mange ha den

Svensk-kinesiske Polestar 2 har fanget interessen til mange nordmenn. Nå vet vi hvorfor.

<strong>KRITIKERROST:</strong> Den nye elbilen Polestar 2 har fått mye positiv oppmerksomhet siden den ble lansert. Foto: Øystein B. Fossum
KRITIKERROST: Den nye elbilen Polestar 2 har fått mye positiv oppmerksomhet siden den ble lansert. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

OPPDATERT 3.10: Polestar har tilbakekalt rundt 800 Polestar 2 av de rundt 1500 som er solgt i Norge. Årsaken er at enkelte biler har mistet kraft og stoppet under kjøring. Ifølge Polestar trenger disse bilene er programvareoppdatering, som vil rette feilen. Eierne av disse bilene blir kontaktet av Polestar direkte.

– Hvilken bil er det du har der?

En eldre mann utenfor Kiwi-butikken i Heidal i Sel kommune spør undertegnede med stor undring og fascinasjon.

– Det er en Polestar 2 ...

– En hva sa du?

Ny test-serie

Med denne artikkelen fortsetter Dinside vår nye serie biltester, med et særlig familieperspektiv.

  • Hvor bra er bilen tilpasset småbarnsfamilier, med ett eller flere barn?
  • Hvor praktisk er bilen?
  • Er dette et godt kjøp?

Her tester vi de mest populære familiebilene på det norske markedet i dag. Derfor blir det stort sett stasjonsvogner og SUV-er, men gjerne både fossildrevne, elektriske og hybriddrevne biler.

Nybil-registreringsstatistikken i 2020

# Modell August 2020
1.Audi e-tron7557148
2.Mercedes-Benz EQC5952137
3.Volkswagen Golf5114546
4.Polestar Polestar 2494516

FORKLARING: Tabellen er sortert etter salget i august måned. Kilde: OFV

Ja. I løpet av ei lita helg oppover Gudbrandsdalen og tilbake til hovedstaden ble det mange blikk og spørsmål fra interesserte. Polestar 2 er definitivt en bil folk vil vite mer om.

August var første måned med med fullt slipp av kundeleveringer. Det viser registreringstallene, der Polestar 2 markerte seg med 494 biler og en fjerdeplass på tabellen.

Hvorfor er det så mange som er nysgjerrige på denne bilen? Er det fordi det «nesten» er en Volvo? Ja, godt mulig.

Plass og komfort

Setene i bilen er i alle fall meget komfortable, både for dem som sitter foran og oppholder seg baki. Det er plass til undertegnede (1,84 m) «bak seg selv». Riktignok er det litt trangt under taket når man sitter i baksetet, men beinplassen er tilstrekkelig.

Barnesetet baki (vi har Izi Twist I-Size fra Besafe, for barn opptil 18 kilo, i vår test) stjeler også plass fra framsetene, noe annet er for så vidt ikke å forvente i en bil i denne størrelsesklassen.

Vi har imidlertid én ting å innvende på plassen foran, og det er at midtkonsollen - hvor mye av elbilbatteriet er gjemt - for noen kan stjele plass fra sjåføren. Dog ikke alle vil synes dette er like plagsomt som oss.

Bagasje og rom

De offisielle tallene sier at det er plass til 405 liter bagasje - 1095 liter, om baksetene legges ned. Det er ok, men ikke mer enn det. Tesla Model 3 har til sammenligning 425 liter, pluss «hemmelig» makskapasitet.

Setene kan legges ned 40/60 - ikke 40/20/40, som vi gjerne skulle ønsket. Om alle setene kunne bli lagt ned hver for seg, kunne det også blitt bedre plass til ski og annet langt utstyr, selv om man var fire personer i bilen.

Polestar 2 har naturligvis den samme «skiluka» som er vanlig på Volvos biler. Dog er den en god del trangere enn alternativet, om midtsetet kunne legges ned.

Vi greide å få plass til en stor koffert og barnevogn (i deler), samt noen sekker og poser bak setene. I tillegg finnes det et relativt romslig rom under bagasjeromsgulvet, hvor du kan plassere litt løst småplukk.

I den såkalte frunken, det mindre «bagasjerommet» foran, er det i realiteten ikke plass til mer enn ladekabler.

Plassmessig kan en liten familie på fire fint klare seg med Polestar 2 som bil nummer én - avhengig av alder og behov for utstyr til barna. Om det er to barn som trenger vogn og barnesete, bør man definitivt lete andre steder.

Elbilen tar 1500 kilo på kroken (ekstrautstyr), samt 75 kilo på taket. Det er solid. Firehjulstrekk og bakkeklaring på 151 mm gjør dessuten at denne trygt kan kjøres til de fleste norske hytter.

Utstyr

Det er heldigvis ikke veldig avansert å plukke utstyr til Polestar 2.

Bilen starter i utgangspunktet på 469 000 kroner. Da får du en svart bil med det meste av utstyr («pilot»- og «plus»-pakkene) - inkludert kjøre-, sikkerhets- og parkeringsassistanse og det omtalte Android-systemet.

PILOT-pakken

  • Pilot Assist
  • Adaptive Cruise Control
  • Blind Spot Information system with steer assist
  • Varsel om kryssende trafikk med autobrems
  • Bakre kollisjonsvarsel med bremsing ved stillstand
  • Unngåelse av kollisjon og demping ved å bremse og styre
  • Run-off mitigation
  • Frontal kollisionsvarning
  • Lane Keeping Aid
  • Road Sign Information
  • Hastighetsbegrenser
  • Driver Alert Control
  • Automatisk bremsing etter en kollisjon
  • 360° parkeringskamera
  • Park Assist foran
  • Park Assist bak
  • HomeLink™

PLUS-pakken

  • Harman Kardon Premium Sound
  • Panoramatak med projisert Polestar-symbol
  • Pikselfrontlys med LED
  • Tåkelys foran og kurvefunksjon
  • Høytrykksrensing av frontlykter
  • Oppvarmede vindusviskere og ratt
  • Oppvarmet sete foran og bak
  • Elektrisk justerbar fireveis korsryggstøtte
  • Seteforlenger i seten foran
  • Oppgradert interiørbelysning
  • Trådløs 15W mobillading
  • Bæreposeholder i bagasjerom
  • Tonet rute på bakluke

I tillegg kan du velge annen farge i metallic (Snow, Magnesium, Thunder, Moon, Midnight eller Void), for 9000 kroner. Semi-elektrisk hengerfeste (13 000,-), vinterhjul (28 000,-) og matter (2500,- må man også betale ekstra for.

Du kan også velge ventilerte Nappa-skinnseter i fargen Barley (bygg-korn) og «rekonstruert tre»-detaljer for 40 000 kroner ekstra.

Vår bil er dessuten en såkalt Performance-modell, til 50 000 kroner. Det vil si at den er utstyrt med sportslige støtdempere, oppgradert bremsesystem fra italienske Brembo (kalippere i fargen «Swedish Gold»), 20 tommere, stilige sikkerhetsbelter (også i «Swedish Gold», gullfargede ventilhetter og taksegmenter i svart høyglans.

Totalt er vår testbil oppe i 571 500 kroner (uten ventilerte skinnseter). Da nærmer vi oss plutselig startprisen på en vesentlig større Audi e-tron.

Nyvinning

For første gang er Android bygd inn i infotainmentet på en bil. Det liker vi. Stemmestyringen i «Hei Google» fungerer også overraskende bra, selv om den slurver her og der. Ifølge Polestar skal imidlertid denne funksjonen bli bedre ved bruk, ved at systemet blir «kjent med deg».

Musikkanlegget fra Harman Kardon er helt akseptabelt, men langt fra slik at det «slår oss i bakken».

Polestar har fått hjelp av Google med sitt operativsystem. Vi sjekker det ut. Vis mer

Kjørefølelse og komfort?

Vi storkoser oss på veien. Dette er ikke den stilleste elbilen vi har kjørt, men for undertegnede oppleves den ikke verre enn Tesla Model 3 - en bil det er lett å sammenligne med.

Det er mye futt i bilen - fra stillestående når den 100 km/t på bare 4,7 sekunder. Med slike tall er det selvfølgelig ingen problemer med å gjøre en effektiv forbikjøring eller komme seg innpå en trafikkert vei.

Topphastigheten på 205 km/t er mest av «akademisk interesse». Det er i alle fall ikke noe vi anbefaler familiefolk å teste ut - om man ikke er på en trygg racerbane (noe vi for såvidt har gjort - se video under).

Både Polestar 2 og Tesla Model 3 Long Range er lynraske familiebiler. Men hvilken av dem er raskest i virkeligheten? Vis mer

Det offisielle WLTP-tallet for rekkevidden er 470 km. Det er imponerende.

Litt ivrig kjørestil gjorde at vi ikke rakk helt fra Oslo til hytta i nærheten av Vågå i Sel kommune på cirka 350 km, med en liten omvei. For det første var ikke batteriet helt toppladet, samtidig som offensiv kjøring på E6 (110 km/t) gjorde sitt til at forbruket økte betraktelig.

Heldigvis skal batteriet på 78 kWt kunne hurtiglades i en fart på 150 kW. Vi greide imidlertid ikke å nå mer enn rundt 70 kW da vi ladet på Cirkle K og Ionitys hurtigladere på Øyer i Innlandet.

Testresultat

Polestar 2

Premium og moro
God rekkevidde
Mye elbil for pengene

Plass

Mye som frister

Hvordan kan vi oppsummere?

Nei, Polestar 2 er langt fra billig - ei heller kjempestor. Det er ikke ekstremt mange som kan eller er vil betale rundt en halv million kroner for en «familiebil» i denne størrelsen.

Det er heller ikke plass til flere barnevogner og to-tre barneseter, pluss reiseseng og annet pikkpakk man av og til trenger på familiereise. Da bør man naturligvis se seg om etter noe større.

Polestar 2 Launch Edition

Motor:2x Synkronmotorer
Hjuldrift:Firehjulsdrift
Effekt:300 kW / 408 hk
Dreiemoment:660 Nm
Batterikapasitet:78 kWt (brutto) / 75 kWt (netto)
Akselerasjon (0-100 km/t):4,7 sek
Toppfart:205 km/t
Ombordlader11 kW
Hurtiglading150 kW
Forbruk (WLTP):1,93 kWt/mil
Rekkevidde (WLTP):470 km
Egenvekt:2123 kg
Mål (l/b/h):461/198/148 cm
Bakkeklaring:15,1 cm (Performance 14,6 cm)
Akselavstand:273,5 cm
Bagasjerom:405 / 1095 liter
Foran (frunk):35 liter
Hjuldimensjon:245/40 R20 (Performance)
Pris fra:469 000,-
Pris Performance (fra):519 000,-
Pris testbil:543 500,-

Men det er noe med Polestar 2 som frister - design, premiumfølelsen, rekkevidden, sportsligheten, blikkene ...

Den mest naturlige konkurrenten er Tesla Model 3 - en elbil på omtrent samme størrelse, prisnivå og prestasjoner.

Det er skrevet opp og ned om begge disse bilene. Er det dem du står mellom lar vi hjertet ditt avgjøre hvilken det skal bli. Vi er i alle fall trygge på at Polestar 2 er et godt kjøp - og en elbil det blir relativt mange av etter hvert.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer