SJELDNERE LUKSUS: Oslo er en av stadig færre byer som nå har gratis parkering for elbiler. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
SJELDNERE LUKSUS: Oslo er en av stadig færre byer som nå har gratis parkering for elbiler. Foto: Heiko Junge/NTB ScanpixVis mer

Gratis parkering for elbiler:

Derfor måtte Elbilforeningen lage eget parkeringskart for Norge

Store variasjoner i kommunenes regime gjør at Norsk elbilforening har laget sin egen plan over gratisplasser.

- Vi har rett og slett gjort det for å vise hvilke kommuner som skiller seg positivt ut, er elbilvennlige og som tar ansvar for elbilpolitikken i Norge, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening til Dinside.

Han snakker om kartet Elbilforeningen akkurat har oppdatert. Det er nemlig slik at det er store forskjeller fra kommune til kommune, om hvor godt tilrettelagt parkering for elbiler er.

- Kartet er naturligvis til for at elbilistene skal vite hvor det koster og ikke, legger han til.

Vanskelig å holde oversikt

Fra 1. januar i 2017 ble den norske parkeringsforskriften endret. Den fjernet plikten norske kommuner hadde for å tilby gratis parkering for elektriske og hydrogendrevne motorvogner.

I dag har dermed godt under halvparten av de største kommunene gratis elbilparkering. Elbilforeningens oversikt viser at 34 av disse kommunene nå tar betalt, mens kun 24 opprettholder gratis hvile for biler på strøm.

- Er det vanskelig for elbilistene med ulike regler for parkering?

- Det kan det være ettersom enkelte nabokommuner har helt forskjellige regimer, og man ikke vet hva som gjelder hvor. På lengre turer er det dermed greit med oversikten vi har laget. Vi skal hjelpe elbilister fra å havne i problemer, og da er det helt naturlig at vi har gitt oversikten et hjem hos oss, forklarer Ståle Frydenlund i Elbilforeningen.

- I det store og hele har hver bilist plikt til å sjekke hva skiltingen sier. Vi forutsetter også at elbilistene kan lese og orientere seg i en ny by, men det er bra med gode råd og vink.

Disse kommunene/stedene har gratis parkering for elbiler
AltaAskerBergenBærumDrammenElverumFauskeFlekkefjord
FlorøGjøvikGrimstadHamarHortenHønefoss (to timer)LarvikLillehammer
LillesandMandalMo i RanaMossOsloSandefjordSandnesSkien

Kilde til tabell: Norsk elbilforening

​Stadige endringer

Elbilorganisasjonen har ikke undersøkt parkeringssituasjonen i de mindre kommunene, da de opplever at det stort sett er gratis parkering i tettsteder utenfor bystrøk.

- I begynnelsen av fjoråret var det 50-50. I dag er det godt under halvparten som har gratis parkering, så det har vært en dreining feil vei, sier Frydenlund.

- Men ikke alle byene har gått den veien. Horten er et positivt eksempel på en kommune som faktisk har snudd.

- Er kommunene som tar betaling elbil-uvennlige?

- Det er å ta i, selv om det har vært kontroverser rundt Ålesund og Trondheim.

I Trondheim var begrunnelsen for å kutte i gratisparkeringen blant annet å få ned den generelle bilbruken i Midtbyen, ifølge Adressa.no.

Disse kommunene/stedene tar betalt for parkering av elbil
ArendalBodøBryneDrøbakEgersundFredrikstadHaldenHammerfest
HarstadHaugesundHolmestrandKongsbergKongsvingerKragerøKristiansandKristiansund
LevangerLillestrømMoldeNamsosNarvikPorsgrunnRisørRøros
SarpsborgSkiSogndalStavangerTromsøTrondheimTvedestrandTønsberg
VossÅlesund

Kilde til tabell: Norsk elbilforening

Gratis bedre enn å måtte betale ...

Frydenlund ønsker imidlertid ikke å dele ut ris eller ros til enkeltkommuner.

- Men oppfordrer dere elbilistene til å boikotte kommuner med betaling?

- Folk greier å tenke selv. Og gratis parkering er mer attraktivt enn å betale. Ansvaret er på kommunene. 24 holder stand, og de fortjener skryt.

- Det gir et signal til de som vurderer å bytte bil - at «i vår kommune belønner vi de som vil gjøre det», sier Frydenlund.

- Hvorfor er det så forskjellige regler fra kommune til kommune?

- Fordi de har forskjellige politiske regimer, som har ulike hensyn å ta. Noen ser på elbilparkering som en inntektspost de kan utnytte.

Tar inn penger på gratisparkering

I 2015 laget Transportøkonomisk institutt (TØI), på oppdrag av Samferdselsdepartementet, en rapport som belyste kommunenes inntektstap, som følge av avgiftsfritaket på elbilparkering.

Den gangen var det kun 30.000 registrerte elbiler i Norge, men rapporten konkluderte likevel med et inntektsbortfall på mellom 100 og 120 millioner kroner på landsbasis i året.

Ved årsskiftet 2017/2018 var det ifølge Elbilforeningen 138.477 registrerte elbiler i Norge - altså mer enn fire ganger så mange som sommeren 2014.

Her kan du se Elbilforeningens egen oppdaterte oversikt og kart over hvor det er gratis/betalt lading.

PS: Regjeringen varslet i 2017-budsjettet en regel om at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent for ferger, bom og parkering. Denne regelen er nå ute til høring, før den endelig kan vedtas i Stortinget senere i 2018.