Test: Toyota Prius AWS-i med firehjulstrekk

Derfor lar vi oss ikke imponere

De fleste kundene vil velge denne versjonen, men bør de egentlig det?

TOYOTA PRIUS AWS-I: Toyota Prius har nå blitt tilgjengelig med firehjulsdrift ingen noen gang har sett maken til. Se hvordan sparsommelige sju hester på bakhjula hjelper bilen frem på snøen. Video: Rune M. NesheimVis mer Vis mer Vis mer

Toyota Prius får en facelift, og samtidig får den dyttehjelp på bakhjulene. Men historien bak det er mer spennende enn firehjulsdriften selv.

Bilen er ikke så veldig annerledes enn før, men den har fått en mer moderat front og hekk. Kjørelysene har havnet opp i lyktene igjen og de har en mindre dramatisk fasong.

De stående lyktene i fronten er altså borte og erstattet av svarte deksler. Tåkelysene har havnet i det sorte feltet ved nedre luftinntak. Man ser forskjellen enda bedre bak.

De karakteristiske baklyktene som går ekstremt langt ned i fangeren og gjorde at bilen så høy, smal og underlig ut - spesielt i mørket - er erstattet med liggende lykter, og de fremkaller ikke samme elsk og hat-følelse.

FACELIFT: Vi ønsker de nye endringene velkommen. De er få, men gjør bilen mindre kontroversiell og enklere å like. Foto: Rune M. Nesheim
FACELIFT: Vi ønsker de nye endringene velkommen. De er få, men gjør bilen mindre kontroversiell og enklere å like. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mye det samme

Interiøret er stort sett likt, men de hvite flatene var ikke ønsket av kundene. De er dermed erstattet av sort pianolakk. Ellers begrenser endringene inni seg til et nytt bilde i displayet, som viser hvor mye drift som fordeler seg på for- og bakakselen.

Bagasjeromsgulvet er blitt litt høyere og volumet 40 liter mindre i forhold til tohjulstrekkeren. Det skyldes at elektronikkboksen (inverteren) som styrer systemet, er plassert i reservehjulsbrønnen og stikker litt opp og dermed krever full heving i hele bredden.

LIGGENDE LYKTER: Det er bak du ser de store forskjellene. Foto: Rune M. Nesheim
LIGGENDE LYKTER: Det er bak du ser de store forskjellene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Sju hester ekstra

Toyota har på denne modellen hatt firehjulstrekk hele tiden, men bare i Japan. Da den norske importøren oppdaget dette, ønsket de selvsagt modellen til Norge, men ble samtidig noe skeptiske da de så spesifikasjonene.

Induksjonsmotoren i bakakselen har bare sju hestekrefter og 52 Nm. Den regenererer ikke strøm, slik motoren foran gjør, men har fordelen ved at den er svært liten og får plass i differensialen bak.

NY LOGO: Med norsk hjelp er firehjulstrekkeren bedre egnet på norsk vinterføre. Foto: Rune M. Nesheim
NY LOGO: Med norsk hjelp er firehjulstrekkeren bedre egnet på norsk vinterføre. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Løsningen med induksjonsmotor som ikke har magneter gir liten motstand, er lett (66 kilo for hele pakka) og tar liten plass. Den påvirker også forbruket svært lite, ifølge Toyota.

Importøren fikk sendt en bil til Norge for testing. Den ble tatt til fjells, og testet på forskjellige forhold, men oppførte seg ikke helt slik de ønsket. Blant annet ble trekket på bakhjulene strupt, når forhjulene spant. Med antispinn av funket alt mye bedre på dårlig brøytede veier, som vi er vant med her i landet.

FORTSATT ROMSLIG: Man mister litt høyde i bagasjerommet på grunn av styringsboksen. Foto: Rune. M. Nesheim
FORTSATT ROMSLIG: Man mister litt høyde i bagasjerommet på grunn av styringsboksen. Foto: Rune. M. Nesheim Vis mer
FORHØYET: Styringsboksens høyeste punkt er fremst i reservehjulsbrønnen. Foto: Rune M. Nesheim
FORHØYET: Styringsboksens høyeste punkt er fremst i reservehjulsbrønnen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Alle forslag om endringer er tatt med på de norske bilene som blir tilgjengelig i april. Så, hvor mye kan sju hestekrefter egentlig hjelpe? Hemmeligheten er at motoren er kraftig nedgiret - så mye at du kan gange 55 Nm med 10,4.

Det gir faktisk dreiemoment på 570 Nm fra 0-10 km/t. Det er akkurat der man trenger kreftene mest. Den griper alltid inn fra start, og kan best sammenlignes med et par kraftige karer som gir deg en dytt i det du tar i gang - i mange tilfeller nok til at du slipper hjulspinn foran. Firehjulsdriften er med helt til 70 km/t, men da i stadig mindre grad.

NY VISNING: Med firehjulstrekk kommer også muligheten til å se fordelingen av kreftene.
NY VISNING: Med firehjulstrekk kommer også muligheten til å se fordelingen av kreftene. Vis mer

Den egner seg fortsatt best på brøytet vei eller maks 5 cm nysnø. Dette er ikke en bil du spinner deg frem med. Den vil spinne med forhjulene, men aldri bak. I vår video øverst i saken, stopper vi i bakken og gir full gass, både med forhjulstrekk og firehjulstrekk. Det er ikke slik man normalt ville kjørt, men det viser godt forskjellene.

Testresultat

Toyota Prius Hybrid AWD-i Executive

Terningkast 4
Gjerrig hybrid er nå blitt en gjerrig firehjulstrekker.

Lavt forbruk og bra pris.

Ikke fullverdig firehjulstrekk, sløv motor, ikke optimal cruisecontroll og multimedia-løsning.

Redder fireren

Prius med firehjulsdrift koster ca 20.000 kroner mer enn tohjulstrekkeren. Det gir en startpris på 315.900 kroner for utstyrsnivå Active, 351.800 for Executive og 364.700 for Executive - dersom du ønsker skinnseter.

Mellom 70 og 80 prosent vil velge firehjulstrekkeren og omtrent like mange prosent går for Executive.

Toyota er ikke redde for å ramse opp konkurrenter til samme pris. Der finner du blant annet Subaru XV, Skoda Octavia, Suzuki Vitara og Mazda CX-3. Toyotas egen C-HR er også et alternativ, selv om den er noe dyrere.

Det som redder denne bilen og sikrer terningkast 4 er at den kjører relativt bra, har et forholdsvis lavt forbruk og en grei pris. Men det finnes langt bedre firehjulsdrift-systemer, samtidig som det finnes en del å utsette på multimeidaløsninger, adaptiv cruicecontrol og effektleveranse.

Toyota Prius Hybrid AWD-i Executive

Motor (bensin):R4, 16V, bensin
Slagvolum:1797 ccm
Effekt - o/min :98 hk / 5200
Dreiemoment - o/min:142 Nm / 3600
Elmotor (foran):72 hk /162 Nm
Elmotor (bak):7,2 hk / 55 Nm
Systemeffekt:122 hk / 300 Nm
Akselerasjon (0-100 km/t):10,6 sek
Toppfart:180 km/t
Forbruk (WLTP):0,48 l/mil
CO2-utslipp (WLTP):108 g/km
Mål (l/b/h):454/176/147 cm
Akselavstand:270 cm
Dekkdimensjon:215/45R17
Bagasjerom:502 liter
Egenvekt:1440 kg.
Pris fra:352.600,-
Pris testbil:352.600,-