TOK SIN TID: Tesla-gründer Elon Musk innrømmer i et intervju at han lot seg rive med av teknologien i Model X. Foto: Jamieson Pothecary
TOK SIN TID: Tesla-gründer Elon Musk innrømmer i et intervju at han lot seg rive med av teknologien i Model X. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Elon Musk i stort Tesla-intervju

Derfor lager Tesla bare én modell om gangen

Elon Musk og co har mange ideer, men ikke ressursene til å gjennomføre dem.

- Model X er en fantastisk bil, men vi ble nok litt for revet med av kunsten og teknologien i den. Vi ble distrahert fra vår egentlige misjon, som er utvikling av elbiler. Det forsinket oss nok litt med Model 3 også.

Det innrømmer en åpenhjertig Elon Musk i et intervju med youtuberen Marques Brownlee (ekstern lenke), som er sett mer enn 3,2 millioner ganger på video-nettstedet.

Skylder på Model X

Tesla har slitt med å få opp produksjonstakten på «folkebilen» Model 3. Og det har vært en kjensgjerning at blant annet de mye omtalte måkevinge-dørene på Model X utsatte lanseringen av SUV-en flere ganger.

Også etter lanseringen har dørene bydd eierne på problemer. Her blir det demonstrert hvordan dørene potensielt kan knekke fingre på de som plasserer dem på et uheldig sted.

I Youtube-intervjuet snakker elbil-gründeren om hva som skjuler seg bak suksessen Tesla har hatt fram til i dag - blant annet om hvordan en så liten og fersk bilprodusent kan konkurrere i dagens marked, hvordan Tesla skal vokse i framtiden og hvordan deres biler kan bli billigere og enda mer konkurransedyktige i et større marked.

Denne artikkelen viser hvordan Tesla faktisk har bidratt til en rivende utvikling siden starten.

- Vi fokuserer alle pengene våre på å lage produktet så tiltalende som mulig. Vi selger fra hånd til munn og må derfor ha produkter folk elsker. Det er hva man prater om på fester. Da vil vi at folk skal snakke om Tesla. Vi bruker ikke penger på reklame, så folk må kjøpe bilene fordi de liker dem, forklarer Elon Musk.

- Vil ha bilene så rimelig som mulig

Tesla har til nå fått fire biler ut på markedet: Første generasjon Roadster, Model S, Model X og Model 3. Til nå har de kun utviklet én modell om gangen, før det fulle fokuset har skiftet over på utvikling av neste modell.

Det skiller Tesla fra store bilprodusenter, som gjerne kan fokusere på et titalls modeller om samtidig.

- Fokuset er på å gjøre bilene så rimelige som mulig. Da trenger vi et høyt volum. De andre selskapene produserer imidlertid mye mer enn oss, så vi må bli større, lage flere biler og gjøre dem tilgengelig for enda flere folk. Senere vil vi kunne gjøre to modeller samtidig. Blir vi gode på det, kan vi øke til tre, sier Musk.

- Dessuten har vi mange spennende ideer, men ikke pengene til å gjennomføre alle.

Lanserer nye innstillinger i neste Tesla

Tesla har bevist at elbiler kan konkurrere med fossildrevne biler på akselerasjon. Musk innrømmer imidlertid at elbiler fortsatt ikke kan konkurrere med bensinbiler, når det kommer til toppfart.

- Elbiler kan bli raskere enn bensinbiler på alle måter. Sportsbilene har imidlertid en slags glorie-effekt når det kommer til fart.

For å bidra til at Tesla skal kunne konkurrere enda mer på nettopp fart - og skape sin egen glorie-effekt - har Tesla innført en ny funksjon på sin kommende Roadster, kalt «Track Mode».

Funksjonen skal være for «eksperter», og åpner blant annet for å kunne overprøve innstillinger for antispinn, batteritemperatur, bremser og mer.

- Her skal du kunne gjøre mange innstillinger. Men det skal gjøres tydelig at det kan være risikabelt: «Hei! Om du gjør dette kan det slite bremsene dine raskere. En sikring kan ryke». Dette er risikoen du tar ...

Bruker tiden i fabrikken

Elon Musk er kjent for å kommunisere til fans og følgere gjennom sosiale medier. I intervjuet med Marques Brownlee benekter gründeren imidlertid at det er det han driver mest med.

Tidligere i år fikk for eksempel Musk forbrukernettstedet Consumer Reports til å teste Model 3 på nytt, etter å ha frest på Twitter.

- Mange tror jeg bruker mye tid på Twitter. Jeg aner ikke hvorfor de tror det. Det er galskap å tro det, sier Musk med et lite glimt i øyet, før han legger til:

- 80-90 prosent av tiden min bruker jeg faktisk i Tesla-fabrikken, hvor jeg jobber med design, teknikk og produksjon. Twitter-tiden er nesten ingenting. Spesielt de siste månedene har jeg jobbet mye på lakkavdelingen og avdelingen hvor de setter sammen bildelene. Er jeg ikke her, er jeg i Gigafactory i Nevada.