Vil ta mange år i Norge:

Derfor kjører ikke bilen din av seg selv

I januar i fjor fikk Vegvesenet på plass regler for utprøving av disse i Norge. Så langt har interessen vært minimal.

SOM EN BLIND MANN MED STOKK: Ingen av kjøretøyene som er testet i Norge er selvkjørende. Teknologien kan sammenliknes med en "blind mann med stokk", ifølge Statens vegvesen. Her fra en test med en badebuss på Fornebu. Foto: Marianne Røgeberg, Acando
SOM EN BLIND MANN MED STOKK: Ingen av kjøretøyene som er testet i Norge er selvkjørende. Teknologien kan sammenliknes med en "blind mann med stokk", ifølge Statens vegvesen. Her fra en test med en badebuss på Fornebu. Foto: Marianne Røgeberg, Acando Vis mer

For fem år siden snakket alle de store bilprodusentene om at de skulle ha selvkjørende biler på veien i 2019 og 2020. Nå er vi der, men konklusjonen er at det fortsatt er mange år til vi får selvkjørende biler som kan ta seg fram på egen hånd, i vanlig trafikk.

Norge blant de beste

Etter at Statens vegvesen fikk på plass regelverket for utprøving av selvkjørende biler i Norge, har de fått inn åtte søknader om slik testing – ingen med kjøretøy der automatikken kan takle normal trafikk.

Det til tross for at konsulentselskapet KPMG, i en stor undersøkelse, har plassert Norge på tredjeplass over land i verden som er best forberedt til å få selvkjørende biler på veien. Vi blir bare slått av Nederland og Singapore.

Av de fem søknadene som ble innvilget i fjor, var fire for selvkjørende minibusser på spesielt tilrettelagte områder og én for lastebil i et skjermet gruveområde.

MED FØRER: Ruter har testet «selvkjørende» minibusser, men de er stor forskjell på å demonstrere et kjøretøy på et lukket område og et kjøretøy som klarer seg selv i trafikken. Så langt har en fører alltid vært med. Foto: Ruter
MED FØRER: Ruter har testet «selvkjørende» minibusser, men de er stor forskjell på å demonstrere et kjøretøy på et lukket område og et kjøretøy som klarer seg selv i trafikken. Så langt har en fører alltid vært med. Foto: Ruter Vis mer

Ingen som klarer seg selv

– Det er forskjell på å demonstrere en selvkjørende minibuss på et lukket torg og en som skal klare seg selv ute i trafikken, sier Stein-Helge Mundal i Statens vegvesen til Dinside.

Han jobber med regelverket for kjøretøy, og behandler søknadene om utprøving av selvkjørende biler og busser.

- Så langt er søknader om testing av biler som kan klare vanlig trafikk, og forholde seg til trafikkreglene, uteblitt, slår han fast.

Ifølge Mundal er ingen av kjøretøyene testet til nå, egentlig selvkjørende. Alle har en sjåfør som følger nøye med og griper inn når automatikken kommer til kort. De har ikke kameraer som kan lese skilt, veioppmerking eller oppfatte farlige situasjoner. De føler seg fram ved hjelp av sensorer med relativt dårlig oppløsning.

TAR LANG TID: - Det vil ta lang tid å få på veien selvkjørende biler som kan klare seg i bytrafikk blant syklister og fotgjengere, tror Svein-Helge Mundal i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen.
TAR LANG TID: - Det vil ta lang tid å få på veien selvkjørende biler som kan klare seg i bytrafikk blant syklister og fotgjengere, tror Svein-Helge Mundal i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen. Vis mer

- Som en blind mann med stokk

- Automatikken, som bussene er utstyrt med i dag, kan sammenlignes med en blind mann med stokk. Han følger en ledelinje og oppdager hindringer. Bussene mangler både hørsel og evnen til selv å manøvrere seg rundt hindringen, illustrerer Mundal.

Da Statens vegvesen laget det nye regelverket for testing, for over ett år siden, var det nok mange som hadde sett for seg utprøving av litt mer avanserte biler og minibusser.

- Formålet med regelverket var å få testet ut ny teknologi og få fram hva slags effekt slike kjøretøyer kan få på trafikksikkerhet, trafikkavvikling, mobilitet og miljø. Utviklinga går nok tregere enn mange forventet. Noen har sagt at teknologien allerede er her og venter på regelverket, men mitt inntrykk nå er nok heller motsatt, sier Mundal.

Han konkluderer med at det enkleste å få til trolig vil være selvkjøring på motorvei, og at det er langt fram til at autonome kjøretøyer kan ta seg fram i bytrafikk, blant gående og syklister.

Volvo-prosjekt forsinket

Heller ikke i de andre nordiske landene har utprøvingen av selvkjørende biler kommet særlig langt. Volvo har vært en av bilprodusentene som har satset mye på dette.

I 2013 erklærte Volvo-sjef Håkan Samuelsson at «Volvo har en ledende rolle i verdens første pilotprosjekt for autonom kjøring i stor skala, med 100 selvkjørende Volvo-biler i vanlig trafikk i Gøteborg.» Prosjektet ble døpt «Drive Me», og de 100 bilene skulle kjøre på 50 kilometer med utvalgte vei-strekninger i og rundt Gøteborg.

Dette skulle være et viktig verktøy for å nå visjonen om null drepte i trafikken. På slutten av 2017 sa Volvo at «100 personer skal involveres i Drive Me-programmet».

IKKE SELVKJØRENDE: I Volvos Drive Me-prosjekt skulle 100 selvkjørende biler gå i trafikk i og rundt Gøteborg fra 2017. Det skjedde ikke. Foto: Volvo
IKKE SELVKJØRENDE: I Volvos Drive Me-prosjekt skulle 100 selvkjørende biler gå i trafikk i og rundt Gøteborg fra 2017. Det skjedde ikke. Foto: Volvo Vis mer

Disse skulle teste delvis kjørende biler, med omtrent den samme teknologien som Volvo tilbyr i sine produksjons-modeller. Det vil si at de kan nødbremse for fotgjengere og syklister, holde en fast avstand til bilen foran i køkjøring og på motorvei og holde bilen på riktig plass i veibanen, når veimerkingen er god.

Tar lenger tid

Marcus Rothoff er sjef for det selvkjørende programmet til Volvo. Nylig forklarte han forsinkelsene på følgende måte til Automotive News:

- På veien har vi lært at noen av de tingene vi trodde skulle bli vanskelig. De har latt seg løse raskere enn vi hadde forventet. På andre områder ser vi at det er ting som er vanskeligere å løse enn vi hadde forutsett.

Nå snakker Volvo offisielt om en delvis selvkjørende bil i 2021. Den skal klare det meste, selv under kjøring på motorvei.