«TAXIGRØNT»: Kan du kjøre på gult lys eller ikke? Det er et spørsmål mange lurer på. Foto: Shutterstock
«TAXIGRØNT»: Kan du kjøre på gult lys eller ikke? Det er et spørsmål mange lurer på. Foto: ShutterstockVis mer

Taxigrønt og regler i lyskryss

Derfor kan du av og til kjøre på «taxigrønt»

Men det er bare i gitte situasjoner at du kan kjøre på gult lyssignal.

– Noen er stressa og har dårlig tid. De tar bevisst sjanser og spiser av sikkerhetsmarginen.

Det forteller seksjonsleder for politiets trafikk- og sjøtjeneste i Oslo, Frode Andreassen, til Dinside.

I hovedstadens trafikkorps er de ikke fremmede for begrepet «taxigrønt» – at det kjøres på gult signal i lyskryssene.

Uttrykket har oppstått etter en forståelse om at drosjer er mer aggressive i trafikken enn vanlige sjåfører, og at de gjerne kjører gjennom trafikkryss, selv når det lyser gult.

Uansett hva du gjør, pass på at du ikke bruker uttrykket «taxigrønt», i taxien.

– Ikke en absolutt regel

Oslo har en av de tetteste samlingene av lyskryss i landet. Andreassen sier hovedstadspolitiet ikke er ukjente med problemstillinger og uhell som kan oppstå i disse kryssene, når biler kjører på feil signal.

Som hovedregel er både gult og rødt feil signal.

– Å kjøre på «taxigrønt» er ikke lov. Det er å spise av sikkerhetsmarginen. Den er til for sikkerheten og for å tømme krysset, sier seksjonslederen.

KJØR AV OG TIL: Seksjonsleder Frode Andreassen i politiets trafikk- og sjøtjeneste i Oslo forklarer at man bør kjøre på «taxigrønt» i gitte situasjoner.
KJØR AV OG TIL: Seksjonsleder Frode Andreassen i politiets trafikk- og sjøtjeneste i Oslo forklarer at man bør kjøre på «taxigrønt» i gitte situasjoner. Vis mer

Men selv om hovedregelen sier at man ikke skal kjøre på gult lys, er ikke den regelen absolutt.

– Nei, det skal ikke være sånn at du skal hive deg over bremsen og bråbremse, om du allerede er på vei inn i krysset, forklarer Andreassen.

– Men du skal stoppe på gult, om du har tid til det, understreker han.

Dette er forresten bilmerket som får flest fartsbøter.

Derfor skal du ikke bråbremse

Faren ved å bråstoppe er at du plutselig kan få kjøretøyet bak, i rumpa på din egen bil.

– Det hender vi ser slike ulykker. Å hive seg på bremsen ved gult signal fører til kollisjoner, for bilen bak kan ha gjort en annen vurdering enn deg. Man skal derfor ikke kjøre på en slik måte at du må bråbremse og skape farlige situasjoner, gjentar seksjonslederen.

– Kjør rolig gjennom krysset. Er du nær trafikklys-stolpen, når signalet skifter fra grønt til gult, er det naturlig å passere gjennom.

Bilen bak er alltid ansvarlig for å holde nok avstand til deg og for å stoppe, uansett hvor hardt du har bremset ned. Han eller hun vil også være ansvarlig for eventuelle materielle skader.

Ikke nødvendigvis bot

Oslopolitiet gir ikke nødvendigvis bøter til førere som kjører på «taxigrønt».

– Vi kan absolutt gjøre det. Og kommer vi over klare tilfeller gir vi bot – om noen åpenbart har tatt en sjanse og gitt på for å komme over krysset. Ofte holder det imidlertid med en muntlig advarsel, forteller Frode Andreassen.

– Kan taxiene i Oslo være et forbilde når det kommer til kjøring i lyskryss?

– Jeg vil ikke uttale meg på generell basis om andres kjøremønster. Taxisjåfører er profesjonelle bilkjørere, og vi stiller større krav til dem enn til vanlige hverdagsbilister.

Bør være skjerpet og konsentrert

I noen lyskryss kan det oppleves at det grønne signalet er så kortvarig, at knapt én eller to biler slipper gjennom, før det raskt blir gult og rødt igjen.

I de situasjonene gjelder politiets og Vegdirektoratets tips spesielt:

– Min kjepphest er at alle trafikanter må lære seg å være litt kjappe, når det blir grønt, sier sjefingeniør Kristian Wærsted i Vegdirektoratet til Dinside.

– Om bil nummer én er treg og knapt kommer over, så går det ut over resten av bilene. Gjør alle det til en regel å være forberedt og oppmerksom, kan sikkert tre-fire biler komme seg over på det samme signalet, utdyper han.

Og det er spesielt i slike situasjoner at politiet kan vise skjønn.

– Det er ikke direkte galt å kjøre på gult heller. Det må bli en vurdering i det enkelte tilfellet. Vi kan likevel ikke si at det bare er å kjøre, sier Wærsted.

«Grønt» er grønt når veien er fri

Til slutt er det viktig å informere om at det ikke nødvendigvis bare er å kjøre for dem som får grønt signal heller.

Siden biler med vikeplikt kan bli stående igjen midt i krysset, etter at signalet har skiftet fra grønt til rødt via gult, understreker Vegdirektoratet at de som følgelig får grønt lys må være oppmerksomme.

– Det er alltid en aktsomhetsplikt. Om noen kjører på rødt og andre har fått grønt i annen retning, heter det i trafikkreglene at grønt ikke er grønt før veien er klar, understreker Wærsted.