Fletting i trafikken

Derfor gjør du dette feil

Lite skaper mer frustrasjon og sinne enn de som kjører forbi når to filer blir én. Men hvem har egentlig rett?

HVORDAN SKAL MAN KJØRE? Mange blir sinte på biler som kjører forbi når to filer blir til én. Det er imidlertid anbefalt å bruke begge kjørefeltene så lenge som mulig, både når det er vikeplikt fra venstre/høyre og i flettekøer med gjensidig vikeplikt. Illustrasjon: Trafikkskilt.no/Dinside.no
HVORDAN SKAL MAN KJØRE? Mange blir sinte på biler som kjører forbi når to filer blir til én. Det er imidlertid anbefalt å bruke begge kjørefeltene så lenge som mulig, både når det er vikeplikt fra venstre/høyre og i flettekøer med gjensidig vikeplikt. Illustrasjon: Trafikkskilt.no/Dinside.no Vis mer

Sommeren 2020 byr på to ting: Norgesferie og veiarbeid. Når disse to hendelsene sammenfaller skaper det enda en ting: Kø!

Og hva skjer når det er kø? Jo, mange av oss blir utålmodige, lettere irriterte og kanskje til og med sinna.

For at disse tre faktorene skal gjøre ødelegge minst mulig av ferien, er det flere ting man kan gjøre - planlegge turen, som Dinside har skrevet om flere ganger, og kjøre på et bedre tidspunkt. Men man kan også ta en ekstra titt på trafikkreglene, for å lære seg forskjell på riktig og galt.

Gjør fletting feil!

For det er én ting som kanskje irriterer nordmenn mer enn noe annet i trafikken. Generelt er det «andre som gjør feil», spesielt er det rundkjøringer, bruk av blinklys og fletting i kø.

Og det er på sistnevnte punkt at veldig mange gjør feil - til tross for at det kan virke som den «snille» tingen å gjøre - de smetter inn ved første mulighet, istedenfor å bruke hele kjørefeltet, slik at kjørefeltet som «forsvinner» blir tomt lenge før innsnevringen faktisk kommer.

Dette er imidlertid feil! Reglene for fletting er nemlig veldig enkle, og det er gjensidig vikeplikt som gjelder.

- Kjør helt fram i begge filer, og flett når du kommer til skiltet. Mange irriterer seg over at andre bilister suser forbi i venstrefeltet, men trafikken flyter faktisk bedre dersom man utnytter begge felt, slår kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF fast.

Også når det to felt blir til ett, og det er vikeplikt fra venstre, anbefales å kjøre helt fram til innsnevringen før man smetter inn:

KJØR 300 METER TIL: Bruk alle kjørefeltene helt til det ikke er mulig lenger. Foto: NTB Scanpix
KJØR 300 METER TIL: Bruk alle kjørefeltene helt til det ikke er mulig lenger. Foto: NTB Scanpix Vis mer
HIT: Bruk alle kjørefeltene helt til det ikke er mulig lenger. Foto: NTB Scanpix
HIT: Bruk alle kjørefeltene helt til det ikke er mulig lenger. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Køen kan reduseres

Dinside har også tidligere skrevet om dette. Ifølge Arvid Aakre, leder ved Trafikkteknisk senter (TTS) ved NTNU i Trondheim, kan køen reduseres med hele 40 prosent, om alle følger den samme regelen.

– Vi har gjort noen forsøk på bane hvor vi har sett på fletting, for å finne den mest optimale løsningen. Da har vi sett at trafikkavviklingen er bedret med rundt 40 prosent. Men: Det forutsetter at alle er «med» og at det er to parallelle strømmer i noenlunde samme hastighet, har Aakre fortalt Dinside tidligere.

Det mest effektive er at trafikantene bruker begge parallelle felt, følger på og fletter sammen ved et klart definert punkt.

Teorien bekreftes også av videoen under, levert av Alberta Motor Association.

FLETTEREGLER: Det er mest effektivt om alle trafikantene bruker begge parallelle felt, følger på og fletter sammen ved et klart definert punkt. Video: Alberta Motor Association Vis mer

Dette sier loven

Det er i hovedsak to lover som regulerer trafikk på norske veier: Veitrafikkloven og Forskrift om kjørende og gående (Trafikkreglene).

Regelen om sammenfletting ble innført i 1986 og er en gjensidig plikt kjørende i visse tilfeller har til å tilpasse farten i forhold til hverandre slik at de vekselvis kan fortsette kjøringen uten unødig hinder eller forstyrrelse («glidelåsregelen»).

Fletting er aktuelt for eksempel når antallet kjørefelt i samme retning reduseres og ved innkjøring på motorvei og er markert med skilt «Sammenfletting» eller «Felt for fartsøkning». Fletteregelen innebærer at ingen av de kjørende har fortrinnsrett, men at begge parter skal vike for hverandre, dvs. gjensidig tilpasse seg hverandre.

Du må dele skyld

Siden fletting handler om å gjensidig tilpasse seg hverandre, må man erfaringsmessig også dele skylden om det skulle forekomme en kollisjon. Forsikringsselskapene kan avkorte dekningen med 50 prosent til begge involverte parter.

Derfor kan det også være lurt å ikke bli for varm i topplokket når en bil forsøker å flette seg foran deg - samme hvor rett du mener har til å tette luka.

– Fletting er en kjempegod regel fordi den setter tydelig ansvar på begge førerne. Men ofte er det veldig situasjonsavhengig, sier Arvid Aakre.

Under sommerens veiarbeid skiltes det ofte om fletting. Da er det gjerne skiltet «om 700 meter», og mange legger seg pent inn i høyrefeltet i en allerede lang kø. Det skal du ikke gjøre.

– Utnytt begge feltene. Forsøk å få til like jevn strøm med tilnærmet lik hastighet helt fram. Så kan bilene smette inn etter glidelåsprinsippet, oppfordrer NTNU-lederen.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!