Som mange har fått med seg er Dinside, sammen med Dagbladet og Autofil, på oppløpssiden til å kåre Årets Bil i Norge. Tirsdag 4. desember blir vinneren presentert av både Dagbladet (avis og nett) og Dinside.

Slik ser null stjerner ut i kollisjonstest
Våre lesere er invitert med, for å stemme på sin favoritt, som igjen er med på å påvirke hvilken bil som til slutt vinner og blir Årets Bil i Norge 2019.
Ingen Tesla
Det mange har reagert på er imidlertid at Teslas såkalte «Folke-elbil», Model 3, ikke er blant de mange kandidatene. Blant annet på sosiale medier har vi observert at kåringen har blitt kritisert.

Årsaken er ikke at vi mener Tesla Model 3 er for dårlig til å være blant de om lag 40 kandidatene til å bli Årets Bil i Norge. Det er heller ikke fordi Tesla gjør som de gjorde i Nord-Amerika.
Årsaken er tvert imot den at Model 3 ikke har kommet til Norge ennå - selv om Anette - som ikke greide å vente - rakk å skaffe en bruktimportert bil før alle andre.
- For å bli med i Årets Bil må bilene være tilgjengelig for prøvekjøring for alle jurymedlemmene. Så lenge ikke Model 3 har hatt offisiell lansering i Norge - og ikke er testklar - må vi dessverre diskvalifisere den i år, forklarer leder for Årets Bil-juryen og motor-redaktør i Aller Media, Espen Stensrud til Dinside.
- Tidenes mest hypede bil
Han understreker samtidig at Tesla Model 3 helt sikkert kommer til å bli med i neste års konkurranse.

Dette er elbilen som går lengst for pengene
- Ja, da er den også blant favorittene. Ut ifra kriterier, pris og interesse vil jeg tro Model 3 seiler opp som en sterk kandidat, sier Stensrud, som mener den amerikanske «Folke-Teslaen» kanskje er tidenes mest hypede bil.
- På alle måter er den det. Den er i en annen kategori enn Model S og Model X - en folkebil med lavere pris. Da blir interessen nødvendigvis større. Det blir interessant og spennende å se hva den duger til. Jeg klør etter å prøve den selv.

Her blir «Folke-Teslaen» virkelig satt på prøve ...
Flere diskvalifiseres
Tesla Model 3 er ikke alene om å ikke å rekke deadline for konkurransen. Også BMW 3-serie, Kia e-Niro, Mercedes-Benz C-klasse, Mercedes-Benz EQC, Toyota Corolla og Toyota Rav4 er spennende nybiler som ikke er på markedet før fristen.
- Elbilen Kia e-Niro ville også vært svært aktuell. Den har sammen med sin koreanske søstermodell Hyundai Kona, som er med i årets kåring, et stort problem med tilgjengelighet framover, sier Espen Stensrud.

Krisetall for elbilen svært mange nordmenn venter på
- Blir Konas sjanser svekket i kåringen på grunn av leveringsproblemene?
- Ja. Det blir en vurdering vi må gjøre, på lik linje som Opel Ampera-e i fjor. Vi kan ikke diskreditere en bil bare fordi den er vanskelig å få tak i, men det må gå an å kjøpe den.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.