Forsikringsselskapene betalte i fjor ut over 700 millioner kroner til 72.696 bileiere som hadde fått bulket bilen sin mens den sto parkert. I 2002 var antall påkjørte biler til sammenlikning 36.000.
Mye av dette måtte eierne ta på sin egen forsikring, fordi sjåføren som bulket bilen hadde forsvunnet uten å si i fra. I en undersøkelse forsikringsselskapet If gjorde for to år siden, svarte åtte av ti bilister at de hadde opplevd at synderen hadde stukket av.

- Den nye livsfaren i trafikken
Toppen av isfjellet
Likevel er dette bare toppen av isfjellet. Mange bileiere velger å betale for å utbedre bulken med penger fra egen lommebok, uten å belaste forsikringen. I tillegg til «bulket parkert kjøretøy» har forsikringsselskapene en annen post som heter «skader etter rygging».
Totalt ble det meldt inn nesten 60.000 slike i fjor – mange som oppsto i forbindelse med parkering. Også her er de totale utbetalingene over 700 millioner kroner.

– Jeg tror mange føler på at trange parkeringsplasser og stadig større biler er en utfordring i hverdagen. Antall parkeringsskader som meldes inn til oss øker kraftig og viser at dette er et problem for mange, sier Sigmund Clementz i If forsikring, som tror det er flere årsaker til økningen.
Stress, trange parkeringsplasser og moderne varslingsutstyr som ikke virker vintertid på grunn av snø og is er noen.

Derfor bulker menn dobbelt så mye som kvinner
Større biler
En årsak til at antall parkeringsskader øker, er at bilene blir stadig større, mens parkeringsplassene er like smale – og kanskje smalere – enn noen gang.
I 1990 var gjennomsnittsbilen 1,68 meter bred fra dørhåndtak til dørhåndtak. I dag er bilene i snitt 1,81 meter brede, ifølge tall fra Center Automotive Research (CAR). I tillegg kommer speilene, som ofte er rundt 20 centimeter.
De bredeste bilene har Ford, med et snitt på 1,85 meter, blant annet på grunn av mange store biler i USA. Men også småbilene er blitt betydelig bredere. Opel Corsa har for eksempel gått fra 1,53 til 1,75 meters bredde. Innvendig er imidlertid ikke bilene blitt særlig større. Det meste av den ekstra bredden brukes til å skape en større sikkerhetssone – avstanden inn til passasjeren – for å sikre bedre mot sidekollisjoner.

Trange P-hus

Hit bør du ikke kjøre egen bil
– De siste 10-15 årene har måten vi handler på forandret seg en god del. Store kjøpesenter med store parkeringsplasser og parkerings-kjellere er blitt en del av hverdagen bilistene må takle.
Med høye tomtepriser er det om å gjøre å presse inn så mange parkeringsplasser som mulig. I parkeringshusene er i tillegg store søyler og tekniske installasjoner i taket ofte utfordringer som krever at du er ekstra oppmerksom.
Du skal ikke stå lenge og betrakte kjøringen på en slik plass før du oppdager noen som sliter med å parkere, sier Clementz, som forteller at den klassiske skaden er å slå døra inn i siden på bilen ved siden av. Han har noen gode råd for å unngå slike parkeringsskader.
Rygg inn på plassen
– Mine beste råd er å rygge inn på parkeringsplassen. Da har du bedre oversikt over det som er rundt deg, ikke minst når du skal kjøre ut igjen. Er du uheldig å komme borti en annen bil, så legg igjen en lapp med navn og telefonnummer.
Dette kan skje den beste og neste gang kan det være bilen din som har fått en bulk. I tillegg bør du parkere et stygge vekk fra hovedinnganger der det ikke er så trangt om plassen.

– If var først ute med å fjerne bonustapet dersom du bruker forsikringen til å utbedre en parkeringsskade, sier Clementz, som ikke setter all skyld på bredere biler og trange parkeringsplasser.

- Som fluepapir for tyver
– Noe av økningen skyldes sikkert flere stressede sjåfører. Dette ser vi godt i statistikken rett før jul, når alle skal gjøre de siste innkjøpene av ribbe og presanger. Da komme det vi kaller den store bulkedagen. Lyspunktet er at disse parkeringsskadene sjelden er alvorlige og at det sjelden er snakk om personskader, sier han.
Bør være 2,5 meter
Ifølge SINTEF bør en parkeringsplass for personbiler minst være 2,5 meter bred og 5,0 meter lang. Er det en søyle eller vegg på den ene siden bør den være minst 2,8 meter bred. Entreprenører dinside.no har snakket med bekrefter at dette ofte fravikes for å få inn flere plasser og at 2,3 meters bredde ikke er uvanlig. En parkeringsplass i et borettslag i de store byene er i dag verdsatt til rundt 300.000 kroner.
Slik har parkeringsskadene økt
År | Rygging | Påkjørt parkert |
2018 | 59.767 | 72.696 |
2016 | 56.876 | 63.864 |
2012 | 54.944 | 55.943 |
2007 | 55.117 | 42.986 |
2002 | 53.160 | 36.257 |
1997 | 46.823 | 29.328 |
1992 | 34.057 | 16.225 |
Kilde: TRAST – Finans Norges oversikt over skader meldt inn til forsikringsselskapene. |

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.