Steinsprutskader:

Derfor er det gratis å reparere ruta på bilen

Koster forsikringsselskapene 1,6 milliarder kroner i året.

STEINSPRUT: Små skader på frontruta kan repareres gratis, om du har kasko eller delkasko på bilen din. Er skaden så ille som her, må ruta byttes. De fleste forsikringsselskap tar da en egenandel på 2.000 kroner. Foto: NTB Scanpix
STEINSPRUT: Små skader på frontruta kan repareres gratis, om du har kasko eller delkasko på bilen din. Er skaden så ille som her, må ruta byttes. De fleste forsikringsselskap tar da en egenandel på 2.000 kroner. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Våren er høysesong for steinsprut. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, forklarer kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige til Dinside.

Flere steder i landet har det i perioder vært bare veier i februar og mars. Det har medført at sesongen for steinsprutskader startet tidlig i år.

SESONG FOR STEINSPRUT: Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige forteller at vi er inne i årets verste periode for steinsprutskader.Foto: Gjensidige
SESONG FOR STEINSPRUT: Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige forteller at vi er inne i årets verste periode for steinsprutskader.
Foto: Gjensidige Vis mer

I løpet av 2018 måtte 256.000 bileiere innom et verksted for å reparere frontruta - eller få den skiftet. Tall fra Finans Norge viser at forsikringsbransjen i fjor betalte ut 4,4 millioner kroner, hver eneste dag, etter slike skader.

Til sammen kostet reparasjon av frontruter, etter steinsprut, selskapene over 1,6 milliarder kroner.

Her kan du sjekke ut tre gode tips for vintervask av bilen din.


      ROSE: En liten stein kan volde stor skade på bilruta. Foto: Hurtigruta Carglass
ROSE: En liten stein kan volde stor skade på bilruta. Foto: Hurtigruta Carglass Vis mer

Dette kan du gjøre

Det er i overgang fra vinter til vår, når all grusen blir liggende løst i veibanen, faren for steinsprutskader er størst.

- Dekkene til bilene vil dra med seg dette, og når du aksellerer løsner steinene og spruter bakover, forklarer senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF til Dinside.

Hvis du får en såkalt rose i frontruten, er det viktig å dekke den til raskest mulig med tape. En ubeskyttet sprekk vil nemlig bli fylt av skitt, og da kan det bli umulig å reparere den. Bruk av vindusviskere påvirker blant annet dette.

Dessuten er risikoen større for at bilruta kan sprekke om du kjører rundt med en steinsprutskade. Spesielt i kuldeperioder, med skiftende temperatur, blir det spenninger i glasset – og kjører bilen over en dump, kan du risikere at frontruta sprekker lettere.

- Bruk klistremerker

Glassverksteder deler ofte ut spesielle klistremerker for dette formålet. Det er imidlertid vanskelig å gardere seg mot steinsprut, men ekspertene har noen gode råd.

- Det enkleste er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten rose i frontruten er det ikke. Merk at veier som har vært strødd er mer utsatt, enn veier som kun har vært saltet, sier Voll.

Nils Sødal i NAF sier at det er spesielt verdt å holde avstand på motorveier eller andre veier med høy hastighet.

- Ved påkjøringsfilene er det lurt å ha god avstand til de bilene som kommer inn på veien. De kommer fra lokalveier og når de øker farten vil det løsne steiner fra dekkene deres. Er man bevisst på dette, kan man unngå steinsprutskader, men det er ingen garanti mot at stein smeller i frontruta di, sier han.

Derfor er det gratis

Kostnaden ved å skifte en rute er i utgangspunktet stor. På bilmodeller med varmetråder i frontvinduet, eller andre tekniske innretninger, er kostnadene ekstra høye - potensielt over 20.000 kroner på noen biler.

For sju år siden var gjennomsnittskostnaden for å skifte rute på om lag 6.500, ifølge Hurtigruta Carglass.

Bileiere med kasko- eller delkasko-forsikring slipper imidlertid stort sett med å betale en egenandel - oftest på 2.000 kroner, uten bonustap. Reparasjon av steinsprutskader pleier å være gratis.

Det er konkurransesituasjonen som har gjort at kundene slipper så billig unna, siden gratis utbedring av steinsprutskade er et godt innsalg overfor forsikringskundene.

Samtidig er det en stor fordel for selskapene når kunden velger å reparere ruta før skaden har blitt for stor, så de slipper å skifte den.

Pass på lakken

Generalsekretær Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilforbund (KNA) understreker at man også bør huske å agere, om man får steinspruten i lakken på bilen.

- Er du så uheldig bør du flekk-lakkere, sier han til Dinside.

- Dette kan gjøres enkelt med en lakkstift eller på et verksted. Hvis du ser at det er hull i lakken, slik at stålet er synlig, bør du vurdere å la profesjonelle håndtere skaden. Det er viktig å gjøre dette så raskt som mulig, slik at rust ikke kommer før du reparerer skaden, forklarer Skiaker.