Pollenallergi:

Derfor bør du sjekke pollenfilteret på bilen

Inneklimaet i bilen er ekstra viktig for deg med astma og pollenallergi.

FRISK LUFT? Å sjekke pollenfilteret jevnlig er ekstra viktig for de med allergiplager eller astma. Foto: NTB Scanpix
FRISK LUFT? Å sjekke pollenfilteret jevnlig er ekstra viktig for de med allergiplager eller astma. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Pollensesongen er for lengst i gang i mange deler av landet, og årets bjørkepollensesong har vært en heftig affære så langt, blant annet på grunn av en varm og tørr sommer i fjor.

Det fins mange måter å begrense pollenplagene på, ikke bare ved å gjøre enkle grep i hjemmet:

Kjører du bil og er plaget i pollensesongen, kan det være smart å sjekke pollenfilteret..

Viktig for inneklimaet i bilen

Blant Norges Astma og Allergiforbunds (NAAF) råd til deg som sliter med pollenplager i disse dager, er å sjekke om du bør skifte pollenfilteret i bilen.

- I klimaanlegget er det pollenfilteret som renser all luften som kommer utenfra og inn i kupéen. Siden all luft til bilkupéen går gjennom pollenfilteret/kupéfilteret, vil et tilstoppet filter forhindre gjennomstrømmingen, forteller Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobilforbund (NAF) til Dinside.

Kai Gustavsen, som er fagsjef for inneklima i NAAF, påpeker at pollenfilteret har en viktig funksjon da det renser all luft som trekkes inn i bilen gjennom ventilasjonsanlegget. Skiftes ikke pollenfilteret regelmessig får kupeen dårlig inneklima.

- Inneklima i bilen er viktig for alle, men spesielt viktig for astmatikere og pollenallergikere, sier Gustavsen.

Han legger til at det er spesielt viktig for pollenallergikere ikke å kjøre med åpent vindu ettersom pollen vil trekkes inn i kupeen.

- Begrens vinduslufting når bilen står stille og støvsug bilen innvendig for pollen regelmessig, råder han.

Hvordan merker man om pollenfilteret er tett?

Er filteret tett kan man ifølge Sødal merke det både ved at det er mindre luftstrømming fra klimaanlegget, mer fuktighet i kupeen som viser seg i form av dugg på innsiden av frontruten og at det gjerne kommer vond lukt fra klimaanlegget.

- Over tid vil skitt, støv, fukt og lignende sette seg i pollenfilteret og kunne bidra til vond lukt fra klimaanlegget. Da kan det ha gått så langt at man må ta en mer omstendig rens av hele klimaanlegget, sier Sødal.

Ifølge Gustavsen i NAAF vil det skitne filteret som forårsaker vond lukt forurense lufta sjåføren og passasjerene skal puste i.

MØKKETE: Dette pollenfilteret har sittet i en Skoda Octavia, og var helt hvitt da det ble montert. Nå er det nesten svart av støv og pollen. Skjermdump: Youtube
MØKKETE: Dette pollenfilteret har sittet i en Skoda Octavia, og var helt hvitt da det ble montert. Nå er det nesten svart av støv og pollen. Skjermdump: Youtube Vis mer

Hvor ofte skal filteret skiftes?

Nils Sødal forteller at pollenfilteret vil sjekkes og skiftes hver gang bilen er til service. Dette bekrefter Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Møllergruppen, som står bak bilmerkene Skoda, Audi, Seat og Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge

- Pollenfilter skiftes på hver hovedservice, ut fra kilometerstand. Den første hovedservicen skal foregå inntil 2 år/30.000 kilometer, alt etter hva som inntreffer først.

Selv om fabrikantenes skifteintervallene på pollenfilteret er et godt utgangspunkt, påpeker Sødal at det beste for å sikre godt inneklima i bilen er å skifte pollenfilteret årlig, også på biler som ikke følger de foreskrevne serviceintervallene.

Kai Gustavsen anbefaler og å følge anviste serviceintervaller for bilen.

Ideelt sett bør man dessuten planlegge å skifte pollenfilter sent på høsten eller tidlig om våren slik at pollensesongen møtes med et effektivt, nytt pollenfilter.

Anbefaler alltid verksted

Pollenfilteret koster gjerne bare noen få hundrelapper, og det finnes utallige videoer på YouTube som beskriver hvordan man kan skifte filteret på bilen selv. I enkelte tilfeller kan prosessen se veldig enkel ut.

- Bør man kunne skifte pollenfilteret selv?

- Vi anbefaler at folk får gjort dette av fagfolk, dersom man ikke er ekstra handy selv. Det er også slik at det varierer fra bil til bil hvor filteret sitter. Så det er ikke gitt at det er enkelt å skifte selv, fordi det kan være vanskelig tilgjengelig, avslutter Sødal.