Kommentar: Elbil-markedet

Derfor blir det prisras på brukte elbiler

I 2020 vil det flomme av nye elbiler. Hva kommer til å skje med brukte elbiler nå?

MANGE PÅ MARKEDET: Sitter du på førstegenerasjon av VW e-Golf, BMW i3, Kia Soul electric eller Nissan Leaf, kan det bli vanskelig å selge til en grei pris. Foto: Espen Stensrud
MANGE PÅ MARKEDET: Sitter du på førstegenerasjon av VW e-Golf, BMW i3, Kia Soul electric eller Nissan Leaf, kan det bli vanskelig å selge til en grei pris. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Når Volkswagen ID.3 og tvillingen Seat el-Born til våren kommer med 42 mils rekkevidde (den mellomste batteripakken), med en prislapp på 330.000 kroner, snakker vi om en game changer av dimensjoner. Plutselig er en folke-elbil med bra plass og god rekkevidde tilgjengelig til en oppnåelig pris.

I år har Tesla Model 3 vært der, med et salg som slår alle rekorder. Nå er den også tilgjengelig med en mindre batteripakke til en lavere pris: 367.700 kroner. Forøvrig er dette et marked Kia e-Niro, Hyundai Kona og nye Kia e-Soul kunne tatt – om koreanerne hadde klart å levere biler.

ID.3: Når Volkswagen tilbyr 42 mils rekkevidde til 330.000 kroner, kan ID.3 bli Norges mest solgte bil neste år. Foto: Jamieson Pothecary
ID.3: Når Volkswagen tilbyr 42 mils rekkevidde til 330.000 kroner, kan ID.3 bli Norges mest solgte bil neste år. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Opel Ampera-e fikk hard leveringsmedfart og prisøkning som irriterte kunder som sto på en massiv venteliste. I dag er situasjonen en annen. Prisen er blitt kraftig redusert, det er hundrevis av biler på lager - og den kan leveres på dagen til 360.000 kroner.

Men det er flere attraktive elbiler som står og samler støv: Både Volkswagen e-Golf, Hyundai Ionic, Renault Zoe, BMW i3, Jaguar iPace og Audi e-Tron kan du dra kortet på og plukke opp når som helst. Det samme med de fleste Tesla-modellene.

Utfordrere i kø

Markedet for nye elbiler er i rask endring. Faktisk ligger elbilsalget, de åtte første månedene i 2019, 63,2 prosent foran fjoråret, skal vi tro statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Dette er bare starten. For nå kommer utfordrerne for fullt.

LITEN OG GOD: Peugeot e-208 blir å få fra rundt 250.000 kroner. Foto: Peugeot
LITEN OG GOD: Peugeot e-208 blir å få fra rundt 250.000 kroner. Foto: Peugeot Vis mer

Tvillingbilene Peugeot e-208 og Opel Corsa kommer med 32 mils rekkevidde til rundt 250.000 kroner. Mini electric er her snart til cirka samme pris.

Volkswagen, Skoda og Seat tilbyr alle splitter nye småbiler, som skal gå 26 mil (oppgraderte e-Up, Citigo e iV og Mii). Til en pris av 175.000 kroner! Og det lille sjarmerende knøttet Honda e, som riktignok bare har litt over 20 mils rekkevidde, blir å få til 260.000 kroner.

Så kommer det SUV-er som Ola Elbil helst vil ha: Skoda Vision iV (med samme batteripakke som ID.3) kommer med firehjulstrekk til gunstig pris, og etter hvert ruller Volkswagen ut ID.4 (SUV) og Buzz på samme plattform. Seat og Skoda likeså. Legg til Peugeot e-2008 til under 300.000 kroner og vi snakker el-SUV-er vi vil se i hopetall de neste to årene.

EL-SUV: Peugeot e-2008 kan bli en bestselger. Foto: Peugeot
EL-SUV: Peugeot e-2008 kan bli en bestselger. Foto: Peugeot Vis mer

Dette er bare noe av det som kommer inntil BMW, Mercedes, Polestar og Porsche ruller ut sine biler i e-Tron- og Model X-land. Dessuten vet vi at Lexus og Toyota, som pleier å holde kortene tett til brystet, vil komme ut av sikringsskapet.

Enorme bruktbil-lagre

Så hva vil skje med de brukte elbilene her hjemme på berget?

Allerede i dag sitter bilforhandlerne med store bruktbillagre av førstegenerasjons VW e-Golf, Kia Soul og BMW i3. Dette er fire år gamle biler som har en rutepris fra 125.000 kroner. For ikke å snakke om Nissan Leaf som er solgt i hele 56.000 eksemplarer her til lands. En 2011-modell kan du nå hente opp for 50.000 kroner.

Vi kan pøse på med andre tidlige elbiler: VW e-Up, Mercedes B-klasse Electric Drive / B 250 e, og Mitsubishi i-MiEV, for å nevne noen. Noen av dem er blitt nærmest uselgelige i dag. Allerede!

SPENNENDE SUV: Skoda Vision vil få lang rekkevidde og firehjulsdrift. Her snakker vi ny folke-elbil! Foto: Fred Magne Skillebæk
SPENNENDE SUV: Skoda Vision vil få lang rekkevidde og firehjulsdrift. Her snakker vi ny folke-elbil! Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

EU vil bøtelegge

I dag er 39 prosent av nybilmarkedet i Norge elbiler. Og mer vil det bli. Utbudet er allerede rekordstort, og når nyttårssalutten går, står nærmest alle produsenter klare til å pøse ut elbiler. Årsaken er at da inntreffer det nye 95-grams målet til EU - noe som betyr at de vil starte å bøtelegge bilprodusenter som overskrider utslippsgrensen for den totale bilproduksjonen fra 2021.

«Når man kan få en splitter ny elbil som gjør 26 mil til 175.000 kroner med alle nybilgarantier, trenger man knapt ha artium for å skjønne regnestykket.» Espen Stensrud, motorredaktør Aller Media

I praksis betyr det at Volkswagen ville måtte ha betalt 2.525 euro (over 25.000 kroner) i bot for hver eneste bil de produserer, hvis de skulle opprettholdt dagens samlede produksjon, ifølge analyseselskapet Jato. Med dagens flåte ville PSA-gruppen (Citroën, DS, Peugeot og Opel) fått bøter på 5,4 milliarder euro (over 51 milliarder kroner).

Er det noe rart at de starter å pøse ut nullutslippsbiler?

TØFFERE BRUKTMARKED: Mange vil klø seg i hodet over hvordan de skal bli kvitt den gamle elbilen sin. Foto: Espen Stensrud
TØFFERE BRUKTMARKED: Mange vil klø seg i hodet over hvordan de skal bli kvitt den gamle elbilen sin. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Flommer over av brukte elbiler

Dette vil naturlig nok påvirke bruktbil-prisene. For: Når man kan få en splitter ny elbil, som gjør 26 mil, til 175.000 kroner inkludert alle nybilgarantier, trenger man knapt ha artium for å skjønne regnestykket. En fire år gammel bruktbil til 50.000 mindre – og med dårligere rekkevidde – må tape.

Et kjapt søk på Finn.no viser at det finnes totalt 2.142 brukte e-Golf, i3, e-Soul, Zoe og Leaf. Hva med Tesla? 855 bruktbiler står og venter på ny eier. Det vil bli et hav å plukke fra i et kjøpers marked.

Usikker framtid...

Det er én ting som kan redde bruktbilprisene noe framover. Når statens elbil-incentiver etter hvert skal fases ut fra 2021, er det mye som tyder på at det vil komme moms på elbilene. I første rekke en gradert moms for ikke å strupe markedet umiddelbart. Det vil gjøre nye elbiler dyrere – noe som igjen vil gjøre at bruktbilprisene vil holde seg bedre.

Men framtida og ikke minst incentivordningene er vanskelig å spå. Hva skjer om Tyskland – et land hvor det allerede selges flere elbiler enn i Norge – plutselig trykker på knappen og gir flere incentiver? Hva om store europeiske storbyer setter tøffere restriksjoner og bare vil tillate elbiler i bykjernene? Da vil ikke Norge stå først i køen for å få biler fra det som fortsatt er små samlebånd, lave produksjonsvolum og underleverandører som ikke greier å holde tritt.

Likefullt; Allerede i dag er det norske markedet rimelig mettet av brukte elbiler. Og flere vil det bli.

Og er det én ting som er sikkert:

Det vil gå ut over noen.

Oppsummert:

  • Nå MÅ bilprodusentene levere elbiler for å slippe unna bøter fra EU.
  • Det vil bli et mye større utbud av nye elbiler.
  • Stor priskonkurranse på grunn av flere tilbydere.
  • Brukte elbiler med kort rekkevidde – og som nærmer seg utløpet av garantitiden – blir mindre attraktive.