Lading av elbil i minutter kan gå mot slutten

Derfor betaler du for tid - ikke strøm - på elbilen

Det er faktisk ikke fordi tilbyderne er gjerrige.

DERFOR BETALER DU FOR MINUTTER: Usikkerhet rundt konsesjoner og ladekø har vært grunnen til at det ikke tas betalt for strøm, når man lader elbil. Det kan det bli en forandring på nå. Foto: Øystein Bergrud Fossum
DERFOR BETALER DU FOR MINUTTER: Usikkerhet rundt konsesjoner og ladekø har vært grunnen til at det ikke tas betalt for strøm, når man lader elbil. Det kan det bli en forandring på nå. Foto: Øystein Bergrud Fossum Vis mer

De som kjører elbil har allerede blitt vant til det. Når de skal hurtiglade bilen sin på en stasjon, må de betale for tiden de står der - ikke strømmen de henter ut - til tross for at ladeeffekten (kW) kan være meget ustabil.

Med andre ord vet man ikke hvor mye man betaler for å lade elbilen. Det er faktisk flere grunner til at det er nettopp slik, men kanskje blir det likevel slutt på minuttbetaling snart.

MINUTTBETALING: Tilbyderne oppgir priser per minutt - ikke kWt - når man lader elbiler i Norge. Foto: Øystein Bergrud Fossum
MINUTTBETALING: Tilbyderne oppgir priser per minutt - ikke kWt - når man lader elbiler i Norge. Foto: Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Tregt mot slutten

Det er faktisk slik at et elbilbatteri lader raskest når det er lite strøm på batteriet. Mange bruker analogien med å pakke en sovepose - når det begynner å bli fullt, krever det mer krefter å dytte siste bit inn.

Faktisk kan det ta mer enn dobbelt så lang tid å lade de siste 20 prosentene (fra 80 til 100 prosent), som det tar å lade elbilen fra ti til 80 prosent.

I tillegg har utetemperaturen, samt temperaturen på selve batteriet, mye å si for hvor lang tid det tar å fylle elbil-batteriet med strøm. Med andre ord er det litt av hvert som virker inn i det store bildet.

Dinside har snakket med alle de største aktørene på markedet, samt Norges Vassdrag- og Energidirektorat (NVE) som gir konsesjoner for lading. Her er det vi fant ut.

HAR GITT FRISLIPP: Seksjonsjef for sluttbruker-markedet i NVE, Guro Grøtterud, mener nå at tilbyderne selv må bestemme hvordan de tar betalt for strømmen. Foto: NVE
HAR GITT FRISLIPP: Seksjonsjef for sluttbruker-markedet i NVE, Guro Grøtterud, mener nå at tilbyderne selv må bestemme hvordan de tar betalt for strømmen. Foto: NVE Vis mer
  • Fortum, Grønn Kontakt og Ionity hevder de først og fremst kun tilbyr minutt-lading, for at det ikke skal samle seg kø ved laderne deres
  • Grunnet usikkerhet om konsesjon, søknader og reglene for betaling av kWt, har tilbyderne valgt å vente med dette
  • NVE har nylig avgjort at tilbyderne ikke trenger å søke om konsesjon, uten at dette har vært kommunisert ut - før nå

Kommer snart

NVE har nylig besluttet at tilbyderne av hurtiglading ikke skal behøve konsesjon for å tilby ladepris per kWt (kilowattime).

- Man må ha omsetnings-konsesjon om man selger strøm, men det finnes unntaksregler, forteller seksjonssjef Guro Grøtterud for sluttbrukermarkedet i NVE til Dinside.

Direktoratet har nylig vært i kontakt med tilbyderne av lading, og sett på om de skal ha konsesjon for omsetning.

- Det heller mot at de ikke trenger det. Det viktigste for dem er at det ikke er begrensninger på hvordan de kan fakturere for dette. De kan fakturere per kWt eller minutt, det er opp til dem. Tilbyderne fritas for konsesjon, forklarer Grøtterud.

NVE har altså konkludert med at tilbyderne av hurtiglading ikke trenger konsesjon. Grøtterud legger imidlertid til at de følger med på utviklingen i markedet, for å vurdere om det senere kan bli aktuelt med konsesjon for dette.

GÅR SAKTE: Fra 80 til 100 prosent fulladet batteri, tar det gjerne mer enn dobbelt så lang tid å lade elbilbatteriene. Da blir det også dyrt. Foto: Øystein Bergrud Fossum
GÅR SAKTE: Fra 80 til 100 prosent fulladet batteri, tar det gjerne mer enn dobbelt så lang tid å lade elbilbatteriene. Da blir det også dyrt. Foto: Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Kan skape ladekøer

Norske elbilister har blitt vant til at de må betale for tiden bilen deres står koblet til laderen. Med nyheten fra NVE kan det bli forandringer.

- Uklarheter har gjort at vi ikke har søkt om konsesjon for dette per dags dato. Vi følger med og vurderer fortløpende om det er hensiktsmessig for oss å gjøre det. Omsetnings-konsesjon hadde visse rapporterings- og driftskrav, som kunne resultere i økte kostnader - noe som vi vil unngå for å ha et godt og konkurransedyktig tilbud, hvor vi blant annet kan tilby volumrabatter og andre fordeler, forteller produktsjef Daniel Wie i Grønn Kontakt til Dinside.

HINDRER LADEKØ: Kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum Norge mener det er gode sider ved å ta betalt for tid ved hurtigladerne. Foto: Grønn Kontakt
HINDRER LADEKØ: Kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum Norge mener det er gode sider ved å ta betalt for tid ved hurtigladerne. Foto: Grønn Kontakt Vis mer

Dessuten har det som kjent vært en effektiv måte å fjerne ladekø på, å i praksis ta mer betalt for strømmen, når ladingen går tregere.

- Hovedårsaken til at vi, og de fleste andre ladeoperatørene i Norge, velger å ta betalt for tiden man er koblet til laderen er for å hindre at det skal danne seg køer ved ladestasjonene. Elbilen lader saktere og saktere jo mer fulladet batteriet er, forteller kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum Norge til Dinside.

- Utfordringen med å ta betalt for strømmen per kWt, er at det da ikke finnes noe incentiv for den som lader elbilen til å avslutte ladingen, når man kommer over i den delen av ladeprosessen hvor det går veldig, veldig sakte, illustrerer han.

Trenger riktig utstyr

Ionity, en annen stor tilbyder av lading, informerer Dinside om at de venter på nytt utstyr, før de kan ta betalt per kWt istedenfor sin innlagte sesjons-avgift på ladetiden.

- Begrunnelsen for dette er den nåværende manglende evne til nøyaktig måling av DC-laderne. Vi forventer imidlertid innføring av nøyaktig måleutstyr i nær fremtid, hvorfra vi vil kunne lade i kWt, forteller Paul Entwistle i Ionity.

Også Grønn Kontakt vil vurdere å legge om betalingsløsningen, om konsesjoner, effekt-tariffer og kundebehov endres.

- Vi holder et øye med prisings-modeller i markedet og er åpne for nye modeller, etterhvert som markedet utvikler seg med nye biler, nye ladeeffekter og endrede vilkår, sier produktsjef Daniel Wie.

NVE mener tilbyderne selv må finne ut hva som er bra for dem og hvordan de best fakturerer sine kunder.

- Vi mener det ikke er nødvendig å regulere dette. Kanskje de alle faller på samme konklusjon som før. Deres business-modell avgjør, sier seksjonssjef Guro Grøtterud.