Over en kvart million solgte biler, nye og brukte, har kjørt ut av portene på dette gigantiske bygget. Foto: Longo Toyota
Over en kvart million solgte biler, nye og brukte, har kjørt ut av portene på dette gigantiske bygget. Foto: Longo ToyotaVis mer

Denne Toyota-butikken er verdens største

Longo Toyota er USAs største bilbutikk, med egen kafé og restaurant inni butikken. Autofil har vært der!

"Dette ser jo ikke så digert ut", tenker jeg mens vi svinger inn på parkeringsplassen på Peck Road i El Monte, California. Leiebilen vi kjører er en Toyota Avalon, en av mange Toyota-modeller spesiallaget for det gigantiske amerikanske markedet. Den glir rett inn i omgivelsene utenfor det som angivelig skal være USAs største bilbutikk, og derfor også kanskje den største i verden.

Les også: Denne Toyotaen får du ikke kjøpe i Norge!

Foran oss er et langt, hvitt bygg med en uthevet kloss av et inngangsparti med en diger Toyota-logo og et relativt diskret «Longo»-merke til høyre ovenfor de doble skyvedørene.
Jeg går ut av bilen og sonderer terrenget. Til venstre: Hvit bygning og parkeringsplass. Til høyre: Hvit bygning og parkeringsplass. Så langt øyet kan se. Og da begynner dimensjonene å synke innover meg. Alt dette er ett sammenhengende bygg. Alt sammen er Longo Toyota...

Det ser kanskje ikke så enormt ut fra utsiden. Først i fugleperspektiv blir dimensjonene åpenbare. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

250 000 biler siden år 2000
Innenfor dørene krymper dimensjonene igjen. Jeg hadde forventet å trå inn i en diger hall, men i stedet er det et intimt og relativt lite lokale vi nå står i. Etter hvert forstår jeg at forretningen er stykket opp i mange fraksjoner, egne avdelinger som igjen har sine egne lokaler. Lexus, Scion, Toyota Trucks, verkstedavdelingen, kundeservice, kaféområde... alt er mer eller mindre adskilt. Ikke så dumt, egentlig. Det gjør det hele mer oversiktlig og forhindrer at kundene blir totalt blåst i bakken av størrelsen. De trenger bare å forholde seg til en brøkdel av forretningen til enhver tid.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Vi møter en representant som skal vise oss rundt fasilitetene, men først får vi se noen nøkkeltall som jeg knapt tror med mine egne øyne. På veggene henger de årlige salgstallene fra firmaets etableringsår, 1967, og frem til i dag. Bare siden år 2000 har over 250 000 kontrakter blitt signert i disse lokalene. I toppåret 2006 solgte de 28 866 biler, flere Toyotaer enn det blir solgt i hele Norge årlig. Det jobber 746 mennesker her, noe som er enda vanskeligere å tro. Jeg skotter rundt meg og teller en tretten-fjorten stykker. Så begynner vi på rundturen.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

I farten blir vi fortalt at tomta er mer enn 50 «acres», over 200 000 kvadratmeter. Mer enn tre ganger så stort som Norges Varemesse på Lillestrøm. Guiden runder et hjørne, og vi følger etter. Her er mottaket til service-avdelingen. Hjemme i Norge er vi vant til å levere fra oss bilen på et verksted, ta bussen og vente noen dager til telefonen endelig ringer. Da får vi vanligvis beskjed om at «delene må bestilles, kan ta litt tid» eller noe annet frustrerende. Ikke her...

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Ferdig på timen
Servicemottaket minner om grensepasseringen mellom Italia og Sveits. Bilene kjøres inn i ett av mange felt der flere medarbeidere sjekker av punkter på en liste og setter magnetiske skilt med numre på taket. I løpet av få minutter er bilene registrert, ferdigbehandlet og klar for verkstedet. Der blir den aktuelle servicen utført etter samlebåndsprinsipp, på rekordtid. Før en time har gått er vanligvis bilene tilbake til start, og eieren får igjen nøkkelen etter en god kaffekopp på Starbucks og baguette på Subway.

Vi fikk sitte på med drifting-esset Fredric Aasbø i hans ville Toyota med 700 hk. Se video her!

Jeg blir ikke mindre imponert når jeg får høre at over 450 biler går gjennom serviceapparatet her hver bidige dag. Butikken og verkstedet er åpent hele uka, lørdager og søndager er de mest hektiske dagene med god margin. Du trenger med andre ord ikke ta deg fri fra jobb for å ta service på bilen. Genialt.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Videre får vi en rask omvisning i Lexus’ fasiliteter, hvor en LFA står utstilt innenfor inngangsdørene (såklart!) og showroomet er preget av en mer luksuriøs finish, akkurat som bilene. De har også et eget service-område der kundene kan følge med på verkstedet gjennom en diger glassvegg mens de spiser lunsj. Fint for kundene, slitsomt for mekanikerne...

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Vi blir ledet ned en trapp til en underjordisk garasje. Ved siden av et tosifret antall biler utenfor lokalene finnes de fleste Lexusene som er til salgs her. Denne garasjen alene er sikkert på over 1000 kvadratmeter. Men dette er bare barnemat i forhold til hovedlageret, der Toyotaene står. Vi får dessverre ikke lov til å bli med dit, men vi blir fortalt at det til enhver tid står mer enn 1500 nye og brukte Toyotaer på lager.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Halvert på to år
Utvalget er faktisk så stort at de fleste kundene som kjøper bil hos Longo kan kjøre ut med riktig farge og utstyrskombinasjon samme dag. Jeg ser ingen grunn til å betvile den påstanden. På utstillingsplassen utenfor hovedbygget står utallige Toyotaer, parkert med millimeterpresisjon og sortert etter modell, i alle regnbuens farger. Jeg tar meg selv i å lure på hvem i all verden som vil ha en signaloransje Toyota Prius; men den står nå i hvert fall her, splitter ny og klar for en eier.

Vi testet Toyota GT86 på bane. Se video her!

Det er likevel ingen tvil om at den økonomiske krisen også har preget kjempen Longo. I 2007 solgte forretningen hele 26 243 biler. Året etter var tallet sunket til 18 484, mens i 2009 ble bare 13 271 kontrakter signert hos Longo. En halvering på bare to år, og de har heller ikke kommet seg salgsmessig etter denne knekken.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Snakker 35 språk
– Vi regner med å selge rundt 13 000 biler i år, forteller Vicki McCoy, kommunikasjonsdirektør ved Longo. Til tross for de relativt lave salgstallene de siste årene er hun fortsatt positiv.
– Styrken til Longo er at vi får kunden til å føle seg hjemme her. Delvis gjennom å tilby alt han eller hun trenger under ett tak, og delvis gjennom god kommunikasjon.
McCoy forteller videre at de ansatte ved Longo snakker over 35 språk. De kan skrive salgskontrakter på engelsk, spansk, koreansk, japansk, kinesisk og fillipinsk. Kundetilfredsheten er på topp; butikken har vunnet mer enn 130 priser knyttet til salg og service, kvalitetskontroll og oppfølging.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Alt er som sagt stort i USA. Derfor er det desto mer imponerende å være vitne til noe som til og med blir regnet som enormt etter amerikansk målestokk. Men det mest fascinerende av alt er hvordan Longo har greid å holde på statusen som mestselgende Toyota-forhandler i hele 44 år på rad, samtidig som de greier å følge opp hver enkelt kunde slik de gjør. Nøkkelen ligger nok i å tenke smått, oppi alt det store.

Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Egen Starbucks må jo til... Foto: Stein Inge Stølen
...og hvorfor ikke en Subway også? Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Det ser kanskje ikke så enormt ut fra utsiden. Først i fugleperspektiv blir dimensjonene åpenbare. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Over en kvart million solgte biler, nye og brukte, har kjørt ut av portene på dette gigantiske bygget. Foto: Longo Toyota

Fakta: Longo Toyota

 Etablert i 1967
 Over 250 000 solgte biler siden 2000
 Biler solgt i 2012: Ca. 13 000
 Beste salgsår: 2006 (28 866)
 Antall ansatte: 746
 Antall nasjonaliteter: 21
 Antall språk: 35
 Butikkområdets størrelse: Over 200 000 kvadratmeter
 Biler på lager: 1500–2000
 Antall biler på service daglig: 450