Denne rekorden må svi for Audi

Trodde du at Audi, BMW eller Mercedes hadde den raskeste stasjonsvogna? Da må du tro om igjen!

<B>HEKKEN: </B>Sannsynligvis er dette det du får se av den rekordraske stasjonsvogna.  Foto: SEAT
HEKKEN: Sannsynligvis er dette det du får se av den rekordraske stasjonsvogna. Foto: SEATVis mer

Vi tipper det gjør litt ekstra vondt hos toppene i det store Volkswagen-konsernet. For Audi er skjøvet ned fra tronen, og det er en liten spansk lillebror som kan titulere seg som «verdens raskeste stasjonsvogn». I hvert fall rundt én bane.

Nylig kjørte en Seat Leon Cupra ST rundt nordsløyfa på Nürburgring i Tyskland på rekordtiden 7 minutter, 58 sekunder og 12 hundredeler.

Det var britiske Top Gear Magazine som satte den spanske racerføreren Jordi Gené, som er broren til eks-F1-føreren Marc Gené, bak rattet for å sjekke hva familiebilen kunne greie.

LES OGSÅ: Nürburgring har knekt mange biler

Raskere selv om den veier mer

REKORDRASK: Den spanske racerføreren Jordi Gené. Foto: SEAT
REKORDRASK: Den spanske racerføreren Jordi Gené. Foto: SEAT Vis mer


Med en turboladet 2-liter på 280 hester under panseret - og et bagasjerom som kan romme 587 liter - satte Gené avgårde.

Han har tidligere klokket inn kombi-utgaven av Seat Leon Cupra ST under den magiske grensen på åtte minutter: Nå ville han sjekke hva stasjonsvognen kunne greie, selv med 45 ekstra kilo å drasse rundt med.

Og det gikk så det suste...

Seat Leon Cupra ST klarte ikke bare å slå den lettere kombiutgaven med 0,4 sekunder, den tukter selveste Audi RS4.

Rekordtiden setter også biler som Audi R8 V8 coupé (7 minutter, 59 sekunder) og Nissan Skyline R33 GT-R (8 minutter, 4 sekunder) på plass.

LES OGSÅ: Tesla Model S er verdens raskeste sedan

Bedre med stasjonsvogn

FRISK FAMILIEFRAKTER: Med 280 hester, forhjulstrekk og et bagasjerom på hele 587 liter satte denne Seat Leon Cupra ST ny rekord.  Foto: SEAT
FRISK FAMILIEFRAKTER: Med 280 hester, forhjulstrekk og et bagasjerom på hele 587 liter satte denne Seat Leon Cupra ST ny rekord. Foto: SEAT Vis mer


Gené mener at til tross for den ekstra vekten og at den er 27 centimeter lenger enn kombien, har stasjonsvognen, som gjør 0-100 km/t på 6,1 sekunder og har en toppfart på 250 km/t, bedre aerodynamikk og et bedre veigrep.

- I raske kurver er stasjonsvognens bakaksel mer progressiv. Dessuten gir bedre aerodynamikk høyere toppfart. Det man taper i noen kurver, vinnes tilbake i raske svinger og på rette strekninger, sier han.

- Med den ekstra lengden kan man «leke »med bakenden for å holde bilens posisjon. Med utkoplet antispinn-system gir det en fin-fin racingfølelse!

LES OGSÅ: Nå er det slutt for verdens råeste superbil