Bare VW Golf gjør det bedre i Europa

Denne millionselgeren gjør ting som ikke er vanlig i klassen

Sjekk det interiøret i nye Renault Clio. Selvsagt er den på nett ...

ER DETTE EN SMÅBIL? Dette interiøret leder tankene mot større biler enn dem i småbilklassen, men neida, dette er nye Renault Clio - krabaten som var Europas nest mest solgte bilmodell i fjor, etter VW Golf. Foto: Renault
ER DETTE EN SMÅBIL? Dette interiøret leder tankene mot større biler enn dem i småbilklassen, men neida, dette er nye Renault Clio - krabaten som var Europas nest mest solgte bilmodell i fjor, etter VW Golf. Foto: Renault Vis mer

For nordmenn flest vil det kanskje komme overraskende at Europas nest mest solgte bilmodell heter Renault Clio. Det er selvsagt godt hjulpet av det franske hjemmemarkedet, der den kompakte bilen har tronet på toppen av salgsstatistikkene i mange år.

Totalt er det solgt over 15 millioner av den franske småbilen.

Det har nå gått litt over seks år siden vi kjørte dagens modell, og tiden er kommet for å erstatte denne.

Femte generasjon

Det er tydelig at produsenten, som er en del av Nissan-Renault-Mitsubishi-alliansen, ikke mangler ambisjoner for den nye modellen - den femte i rekken siden 1990. Clio overtok det året stafettpinnen etter to generasjoner Renault 5, for å forlenge en småbiltradisjon som startet med lanseringen av sistnevnte i 1972.

Nye Clio er basert på en helt ny konsernplattform, CMF-B, og forteller nok mye om hva slags teknologi vi kan vente i nye kompakte modeller både fra Renault, fra Nissan og Mitsubishi.

SIN EGEN STIL: Det er ikke gjort ytterligere stilistiske krumspring i forhold til forgjengeren, som ble ansett som designmessig vellykket. Familielikheten med storebror og Golf-konkurrent Mégane, er styrket. Foto: Renault
SIN EGEN STIL: Det er ikke gjort ytterligere stilistiske krumspring i forhold til forgjengeren, som ble ansett som designmessig vellykket. Familielikheten med storebror og Golf-konkurrent Mégane, er styrket. Foto: Renault Vis mer

Mindre, men romsligere

Faktisk har den krympet en anelse i forhold til forgjengeren, som langt på vei vokste seg ut av småbil-segmentet, selv om det er her den egentlig hører hjemme; det mangler to - tre desimeter opp til kompaktklassen.

Nye Clio er 405 centimeter lang (som erkekonkurrent VW Polo), rause 180 bred og måler 144 cm i høyden. Den er derfor noe kortere og faktisk tre centimeter lavere enn dagens modell, men produsenten hevder at den smarte strukturen basert på CMF-arkitekturen, har gjort det mulig å få bedre innvendig plass. Og det oppgitte bagasjeromsvolumet (390 liter) overgår selv VW Golf.

SKULPTUR: Designsjefen Laurens van den Acker har i noen år nå gjort mye for å forbedre Renaults image gjennom helhetlig, dynamisk og identitetsskapende design. Foto: Renault
SKULPTUR: Designsjefen Laurens van den Acker har i noen år nå gjort mye for å forbedre Renaults image gjennom helhetlig, dynamisk og identitetsskapende design. Foto: Renault Vis mer

Elektrifiseres

Ellers mangler foreløpig en del informasjon om bilen - denne skal bli mer komplett, når Clio avdukes under bilutstillingen i Genève i mars, hvor Dinside vil være til stede. Av det vi vet, er at bilen blir resolutt tidsriktig, hvilket vil si at den kan leveres med heldigitalt instrumentpanel og stor skjerm, den blir oppkoblet til nett, utstyrt med LED-hovedlys for alle versjoner og elektrifisert.

Elektrifisert betyr ikke at vi skal forvente noen elbil ved navn Clio. I første omgang vil Renault introdusere hybridtteknologien e-Tech, noe som vil si at bilen kommer i en mer drivstoffeffektiv letthybridisert versjon.

For øvrig forventer vi å se de mest brukte av dagens motorer dukke opp, med bensinmotorer på 1,0 og 1,3 liter, og muligens også dieselutgaven 1.5 DCi.

Storselger... utenom Norge

Forgjengeren presterte å selge bedre for hvert år gjennom sin levetid, og Renault håper nå at den stigende trenden skal fortsette med den nye modellen.

Det er vel liten sjanse for at den dukker opp øverst på den norske registreringsstatistikkene - her i landet har Renault økt mye de siste årene, men det er takket være Clios elektriske slektning - Zoe. I 2018 ble det i Norge registrert 150 Clio, og 3141 Zoe ...

I Europa ble det til sammenligning solgt 365.507 Clio, som var mest solgte modell i Frankrike (over 100.000), Portugal og Slovenia. Mer får vi som nevnt vite i forbindelse med den første publikumsvisningen i Genève, om en drøy måneds tid.