Nye registreringsskilt for elbil

Denne kombinasjonen tar over etter EV-skiltene

Elbilforeningen får det ikke som de vil.

GÅR RASKT TOM: EV-skiltene kom sist sommer, men «banken» går trolig tom allerede i 2019. Da tar en ny bokstavkombinasjon over for å markere elbiler. Foto: Øystein Fossum
GÅR RASKT TOM: EV-skiltene kom sist sommer, men «banken» går trolig tom allerede i 2019. Da tar en ny bokstavkombinasjon over for å markere elbiler. Foto: Øystein Fossum Vis mer

- Vi foreslår at neste skilt blir enten «ES», «EC» eller «ED», sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening til Dinside.

I bakhodet har han at «ES» er en forkortelse for «Elektrisk Suksess», «EC» en forkortelse for «Electric Champion» og «ED» en forkortelse for «Electric Drive».

- «EX» kan også være et alternativ, som spiller på at vi er ferdig med drivstoff og utslipp, legger Haugneland til.

Men han og Elbilforeningen får det neppe som de ønsker, denne gangen ...

Går tomt i 2019

«EL»-forkortelsen hadde vi helt fra de norske elbilenes spede begynnelse, tilbake i 1999, fram til 2016. Deretter tok «EK» over fram til sommeren 2018. Siden har «EV» vært i bruk.

Med dagens enorme vekst i elbilsalget, vil imidlertid «EV» gå tomt rekordkjapt - i løpet av 2019. Per 17. desember var det tatt i bruk 26.328 skilter i «EV»-serien.

Siden tallet begynner å løpe fra «EV 10000» og oppover, betyr det at det er 90.000 mulige tallkombinasjoner. Dermed er det bare 63.671 «EV»-skilter igjen.

- Nye skilter blir tatt i bruk når «EV 99999» er bestilt av en forhandler eller trafikkstasjon. Da vil kjennemerke-protokollen for «EV» være tom, og neste serie vil kunne bestilles og tas i bruk ved registrering. Akkurat når dette vil skje, er litt vanskelig å si noe konkret om, men trolig i løpet av 2019, sier Jon Terje Presthus ved Statens vegvesens kontor for kjøretøygodkjenning og registrering til Dinside.

«EB» etterfølger «EV»

Norsk elbilforening fikk det endelig som de ville, da «EV»-skiltene ble tatt i bruk i sommer. Forgjengerne «EL» («Elbil») og «EK» («Elektrisk Kjøretøy») var ikke internasjonalt nok for deres smak.

I utgangspunktet ønsket generalsekretær Christina Bu «EQ», etter «EV». Den drømmen ble imidlertid raskt knust, da Vegdirektoratet fastslo at bokstaven «Q» ikke kan benyttes på ordinære kjennemerker. Og ifølge direktoratet blir heller ikke ønskene om «ES», «EC» eller «ED» hørt.

- Alle kan jo være gode forslag, men det er «EB» som høyst sannsynlig etterfølger «EV», forteller Presthus.

- Kan du presisere «høyst sannsynlig»?

- Vi har bestemt at «EB» skal være neste bokstavkombinasjon, men at dette ikke er lagt inn i systemene per i dag.

- Er «EB» forkortelse for «Elektrisk Bil»?

- Det kan det jo godt være.

Behov for egne elbilskilter

Elbilforeningen tror det vil gå tomt for «EV»-skilter allerede i løpet av første halvår 2019.

- Rent teoretisk burde det ikke skje før på tampen av 2019, med tanke på vår prognose om en tilførsel på 70.000 nye og 8-10.000 bruktimporterte elbiler på norske veier. Men som vi vet ligger det forskjellige nummerserier ute hos forhandlerne, sier Haugneland.

- Noen vil derfor gå tomme før andre, og få behov for nye skilt – selv om det fortsatt ligger både EK- og EV-skilt hos andre, forklarer han.

- Nå selges det snart flere elbiler enn biler med enten bensin- eller dieselmotor. Er det lenger noe poeng i å ha egne skilter for hydrogen- og elbiler?

- Vi mener at det fortsatt er behov for egne skilter for nullutslippsbiler - «E»-serien og «HY» - for enkelt å kunne skille når det for eksempel skal gis minst 50 prosent miljørabatt på parkering. Dessuten skaper egne nummerskilt oppmerksomhet rundt nullutslippsbiler, som kjører rundt om i hele landet, sier Haugneland.

- Vi får også mye oppmerksomhet fra utlandet, og egne skilter gjør det enkelt å vise fram elbilsuksessen i Norge for besøkende. Derfor er det ingen grunn til å gå bort fra egne skilter på lang tid ennå, fastslår kommunikasjonssjefen.