Derfor er gamle dekk dårligere

Denne koden bør du sjekke nå

Selv om mønsteret er bra gir gamle dekk lang nedbremsing og dårlig framkommelighet.

STOR FORSKJELL: Om du har nye eller gamle vinterdekk - uavhengig av mønsteret - kan være forskjellen på liv og død i en farlig situasjon. Foto: Rune Korsvoll
STOR FORSKJELL: Om du har nye eller gamle vinterdekk - uavhengig av mønsteret - kan være forskjellen på liv og død i en farlig situasjon. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Er vinterdekkene eldre enn seks-sju år, er gummien blitt glattere, og du får betydelig lengre bremsestrekning og dårligere framkommelighet. Spesielt piggfrie dekk med myk gummi blir fort dårligere.

Jukka Antila er uavhengig dekkekspert og ansvarlig for de store, nordiske dekktestene som Dinside og Dagbladet gjør i samarbeid med Aftonbladet og Tekniikan Mailmaa fra Sverige og Finland. Han vet godt hvor dårlig vinterdekk, som har gått noen år på veien, klarer seg mot de nye.

Bra mønster hjelper ikke

- Det som er spesielt med vinterdekk er at det tar mye lengre tid å slite ned mønsteret, enn på sommerdekk. Det betyr at du gjerne kan ha vinterdekk som både er åtte og ti år gamle, med et mønster som fortsatt er godt over minstekravet på 3 millimeter. Men til tross for et godt mønster kan dekkene være nærmest ubrukelige, forteller Antila til Dinside.

KODEN SIER ALT: Denne koden forteller deg når dekket ble produsert. Et dekke som er eldre enn fem-seks år kan være farlig dårlig. Foto: Rune Korsvoll
KODEN SIER ALT: Denne koden forteller deg når dekket ble produsert. Et dekke som er eldre enn fem-seks år kan være farlig dårlig. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Han anbefaler alle å sjekke produksjonskoden på dekkene sine, for å finne ut hvor gamle de er, samtidig mønsterdybden sjekkes.

- Alderen sjekker du enkelt ved å se på koden som er stemplet inn i siden på dekket. De to første sifrene viser uken, de to siste året, som dekket er produsert.

Altså uke 31 i 2014 i dette tilfellet (bildet over/til høyre).

Bremser dårlig

- Vi har gjort flere tester opp gjennom årene, der vi har sammenliknet «gamle» dekk med godt mønster, mot helt nye dekk. Den ene testen var med et fem år gammelt piggdekk, som fortsatt hadde seks millimeter mønster igjen. I bremsing fra 80 km/t på is stoppet det slitte dekket først etter 80,3 meter, mens et nytt Nokian-dekk stoppet på 50,5 meter.

BREMSER DÅRLIG: - Et gammelt vinterdekk kan fortsatt ha mønster langt over minimumskravet, men likevel gi lange bremsestrekninger og dårlig framkommelighet, sier testsjef Jukka Antila. Foto: Anton Reenpaa
BREMSER DÅRLIG: - Et gammelt vinterdekk kan fortsatt ha mønster langt over minimumskravet, men likevel gi lange bremsestrekninger og dårlig framkommelighet, sier testsjef Jukka Antila. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

- I den samme testen var det med et fire år gammelt piggfritt dekk med mye mønster. Det stoppet på 77,3 meter fra 50 km/t, mens et nytt Continental piggfritt dekk stoppet på 68,0 meter, forteller dekkeksperten.

Denne forskjellen på rundt ti meter høres kanskje ikke veldig stor ut, men virkeligheten ved en bråstopp foran et fotgjengerfelt er en annen:

Når bilen med de nye dekkene står stille, vil bilen med de gamle dekkene fortsatt ha en hastighet på 25 km/t når den treffer fotgjengeren.

Hard og glatt gummi

Geir Yngve Lyrstad, som er daglig leder hos dekkforhandleren Dekkteam på Årnes i Akershus, har erfart at kunder kommer inn med ti år gamle dekk som fortsatt har mønster langt over minstekravet på tre millimeter. Når de får nye dekk på bilen får de en stor aha-opplevelse, sier han.

TI ÅR GAMLE: - Vi får ofte inn kunder med ti år gamle dekk som de tror gir bra vintergrep, forteller Geir Yngve Lyrstad, daglig leder i Dekkteam på Årnes. Foto; Rune Korsvoll
TI ÅR GAMLE: - Vi får ofte inn kunder med ti år gamle dekk som de tror gir bra vintergrep, forteller Geir Yngve Lyrstad, daglig leder i Dekkteam på Årnes. Foto; Rune Korsvoll Vis mer

- Det som skjer er at det ytterste gummilaget blir hardt og glatt etter noen år. Resultatet blir et dårligere grep på is og snø. Spesielt med piggfrie vinterdekk, som har en mykere gummiblanding enn piggdekk, merkes dette godt. En lengre kjøretur på asfalt vil kunne slite vekk noe av den harde gummien ytterst, men etter hvert hjelper ikke dette heller, sier Lyrstad.

Også han anbefaler kundene å sjekke koden for å finne ut hvor gamle dekkene egentlig er.