Tunnelbrann

Denne knappen kan være livreddende

Ekspertene mener: Bruk resirkulering dersom du havner i tunnelbrann

KNAPPEN MANGE GLEMMER: Knappen for resirkulering, eller omluft om du vil, stenger giftige gasser og sot ute ved for eksempel brann. Foto: Rune M. Nesheim
KNAPPEN MANGE GLEMMER: Knappen for resirkulering, eller omluft om du vil, stenger giftige gasser og sot ute ved for eksempel brann. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Tunnelbranner har blitt et høyaktuelt tema etter filmen «Tunnelen». Den viser et dramatisk bilde over hva som kan skje dersom det oppstår en brann i en tunnel.

- Det generelle rådet er å evakuere så fort som mulig. Er du langt inne i en ettløpstunnel, snur du og kjører ut. I en to-løpstunnel, løper du til en av nødutgagnene, forteller Oddvar Kaarmo, som er sjefingeniør – Tunnel i Vegdirektoratet.

Det er først og fremst lange ettløpstunneler som har størst katastrofepotensial.

- Dersom det ikke er mulig å evakuere ut av tunnelen og det ikke kommer informasjon, slik scenariet tilsvarende filmen «Tunnelen», anbefaler jeg i akkurat denne situasjonen å vente i bilen, med omluft på.

- Dette siste gitt at jeg her ikke befinner meg i nærheten av brannen, fortsetter han.

- Våre erfaringer tilsier at man kommer best ut av det med å bli værende i en lukket bil med resirkulert luft. Det vil si at bilen lukker igjen friskluft utenfra og kun bruker luften inne i kupeen. Da er man beskyttet mot sot og eventuelle giftgasser.

FARLIG: Tunneler er kritiske for ulykker og brann. Foto: Dinside.
FARLIG: Tunneler er kritiske for ulykker og brann. Foto: Dinside. Vis mer

De aller fleste har en slik knapp i bilen sin. Den er gjerne ment for bruk dersom du ønsker å varme opp eller kjøle ned kupeen raskt.

Da kjører du lufta gjennom klimaanlegget og oppnår raskere den temperaturen du ønsker, istedenfor å varme eller kjøle luften utenfra.

Men husker man ikke å åpne opp igjen, blir det forholdsvis fort kondens i bilen. Det er imidlertid det minste problemet dersom man er i en nødssituasjon.

Sikre tunneler

- Statistisk sett er det farligere å kjøre til tunnelen enn i den. Og det aller farligste er å bli hjemme, om vi skal lese statistikken bokstavelig. forteller Kaarmo.

Det er mange sikkerhetssystemer i dagens tunneler som minimerer skader.

I toløps-tunneler er det utganger til sidetunnelen minimum hver 250 meter. Det vil si maksimalt 125 meters gange.

Ventilasjonen i disse tunnelene går alltid i fartsretningen. Det vil si at den giftige røyken sendes den retningen av tunnelen som er tom for biler foran ulykken.

Alle ettløpstunneler har ventilasjonssystem der man kan bestemme hvilken retning avtrekket går. Vanligvis velger man å gi brannmannskapet trekk i ryggen på grunn av sikt.

Alle høyt trafikkerte tunneler har videoovervåkning med automatisk hendelsesdetektering. Det vil si at dersom det hender noe uventet, vil Vegtrafikksentralen varsles. Da lyser røde varsellamper ved innløpet til tunnelen og bommer vil gå ned.

Hver 250. meter finner du en nødtelefon som går rett til Vegtrafikksentralen. Det er den raskeste og sikreste måten å kommunisere på.

For hvert punkt finner man også to brannslokningsapparat. Når de tas ut, blir røde varsellamper ved innløpet automatisk aktivert, bommene går ned og ventilasjonsanlegget skrus på.

Har du DAB-radio i bilen, så skru den på. Vegtrafikksentralen overstyrer alle radiokanaler og kan gi deg beskjed om hva som skjer og hva du bør gjøre.