Tunnelbrann

Denne knappen kan være livreddende

Ekspertene mener: Bruk resirkulering dersom du havner i tunnelbrann

<strong>KNAPPEN MANGE GLEMMER:</strong> Knappen for resirkulering, eller omluft om du vil, stenger giftige gasser og sot ute ved for eksempel brann. Foto: Rune M. Nesheim
KNAPPEN MANGE GLEMMER: Knappen for resirkulering, eller omluft om du vil, stenger giftige gasser og sot ute ved for eksempel brann. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I sommer skal mange på langturer i bil. Mange peker nesa vestover, der det er mange og lange tunneler.

Tunnelbranner har blitt et høyaktuelt tema etter filmen «Tunnelen». Den viser et dramatisk bilde over hva som kan skje dersom det oppstår en brann i en tunnel.

- Det generelle rådet er å evakuere så fort som mulig. Er du langt inne i en ettløpstunnel, snur du og kjører ut. I en to-løpstunnel, løper du til en av nødutgagnene, forteller Oddvar Kaarmo, som er sjefingeniør – Tunnel i Vegdirektoratet.

Det er først og fremst lange ettløpstunneler som har størst katastrofepotensial.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein Fossum erfare. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

- Dersom det ikke er mulig å evakuere ut av tunnelen og det ikke kommer informasjon, slik scenariet tilsvarende filmen «Tunnelen», anbefaler jeg i akkurat denne situasjonen å vente i bilen, med omluft på.

- Dette siste gitt at jeg her ikke befinner meg i nærheten av brannen, fortsetter han.

- Våre erfaringer tilsier at man kommer best ut av det med å bli værende i en lukket bil med resirkulert luft. Det vil si at bilen lukker igjen friskluft utenfra og kun bruker luften inne i kupeen. Da er man beskyttet mot sot og eventuelle giftgasser.

<strong>FARLIG:</strong> Tunneler er kritiske for ulykker og brann. Foto: Dinside.
FARLIG: Tunneler er kritiske for ulykker og brann. Foto: Dinside. Vis mer

De aller fleste har en slik knapp i bilen sin. Den er gjerne ment for bruk dersom du ønsker å varme opp eller kjøle ned kupeen raskt.

Da kjører du lufta gjennom klimaanlegget og oppnår raskere den temperaturen du ønsker, istedenfor å varme eller kjøle luften utenfra.

Men husker man ikke å åpne opp igjen, blir det forholdsvis fort kondens i bilen. Det er imidlertid det minste problemet dersom man er i en nødssituasjon.

Sikre tunneler

- Statistisk sett er det farligere å kjøre til tunnelen enn i den. Og det aller farligste er å bli hjemme, om vi skal lese statistikken bokstavelig. forteller Kaarmo.

Det er mange sikkerhetssystemer i dagens tunneler som minimerer skader.

I toløps-tunneler er det utganger til sidetunnelen minimum hver 125 meter. Det vil si maksimalt 62,5 meters gange.

Ventilasjonen i disse tunnelene går alltid i fartsretningen. Det vil si at den giftige røyken sendes den retningen av tunnelen som er tom for biler foran ulykken.

Alle ettløpstunneler har ventilasjonssystem der man kan bestemme hvilken retning avtrekket går. Vanligvis velger man å gi brannmannskapet trekk i ryggen på grunn av sikt.

Alle høyt trafikkerte tunneler har videoovervåkning med automatisk hendelsesdetektering. Det vil si at dersom det hender noe uventet, vil Vegtrafikksentralen varsles. Da lyser røde varsellamper ved innløpet til tunnelen og bommer vil gå ned.

Hver 250. meter finner du en nødtelefon som går rett til Vegtrafikksentralen. Det er den raskeste og sikreste måten å kommunisere på.

For hvert punkt finner man også to brannslokningsapparat. Når de tas ut, blir røde varsellamper ved innløpet automatisk aktivert, bommene går ned og ventilasjonsanlegget skrus på.

Har du DAB-radio i bilen, så skru den på. Vegtrafikksentralen overstyrer alle radiokanaler og kan gi deg beskjed om hva som skjer og hva du bør gjøre.

Dette skal du gjøre ved brann

Generelle regler ved brann eller røyk i tunnel:

  • Legg merke til navn og lengde på tunnelen, slik at du kjenner til hvilken tunnel du kjører inn i.
  • Kjør aldri inn i en tunnel som er stengt med bom eller røde lys.
  • Bruk nødtelefonene i tunnelen, ikke mobiltelefonen, for å varsle. De står med 125 meters avstand. Da vet Vegtrafikksentralen hvilken tunnel du er og hvor du er i tunnelen.
  • Bruk brannslokningsapparatene i tunnelen. Når de tas ned av veggen, utløses alarmen på Vegtrafikksentralen og bilister utenfor varsles ved at bommen går ned eller at varsellampene lyser.
  • Lytt til radio. Der kan du få nyttig informasjon dersom det skulle oppstå en hendelse.

Ettløpstunnel (tunneler med ett løp der trafikken går i begge retninger):

  • Snu så fort som mulig og kjør ut av tunnelen.
  • Varsle møtende trafikk.
  • Varsle Vegtrafikksentralen med nødtelefonen på utsiden av tunnelen.
  • Er det for farlig å snu og kjøre ut, slå av bilen, men la nøklene stå i. Forlat bilen på siden av veien med nødblink på. Kom deg ut. Dekk for luftveiene.

I toløpstunnel (tunneler med to løp der trafikken går i hver sin retning):

  • Ikke snu og kjør tilbake mot kjøreretning. Det kan være livsfarlig.
  • Forlat bilen og kom deg til nærmeste nødutgang. De er maks 250 meter fra deg. Nødutgangen fører deg til tunnelløp i motsatt retning. Vær forsiktig når du gå inn i det andre løpet.

Kilde: Trygg Trafikk/Statens Vegvesen

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer