<strong>SKILTGJENKJENNER:</strong> Flere og flere biler kan nå lese fartsgrensen for deg (se fartsgrenseskilt 80 på dashbordet) - men erfaring tilsier at de ofte viser feil. Foto: Øystein B. Fossum
SKILTGJENKJENNER: Flere og flere biler kan nå lese fartsgrensen for deg (se fartsgrenseskilt 80 på dashbordet) - men erfaring tilsier at de ofte viser feil. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Intelligente biler leser trafikkskilt

Denne kan du ikke stole på

Stadig flere biler på markedet kan lese trafikkskiltene på veien. Men de er ikke til å stole på.

Publisert

Det har de siste åra vært en rivende utvikling av teknologien i nye biler. Det gjelder ikke bare elektriske motorer, men også smarte systemer som hjelper oss til å kjøre bedre - og sikrere.

Istedenfor analoge instrumenter i dashbordet, samt og knapper og brytere til å justere innstillinger, har vi fått én eller to skjermer med et lass av ny informasjon - det være seg navigeringshjelp, støtte for mobiltelefon og mye mer.

Som en del av «sikkerhetspakken» er det nå vanlig med adaptiv cruisekontroll (tilpasser farten til bilen foran), aktiv filholder (holder bilen på veien) og skiltgjenkjenner. Bilene kan langt på vei kjøre av seg selv.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein Fossum erfare. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein B. Fossum Vis mer

Ikke til å stole på

Bilene er imidlertid ennå ikke helt klare for at vi overlater rattet til dem. Det er flere detaljer vi ikke kan stole blindt på - som for eksempel skiltgjenkjenneren.

De fungerer på tre måter:

  • Gjenkjenning av skiltet med kamera i bilen.
  • Gjenkjenning av skilt via GPS og kartverk.
  • En kombinasjon av de to punktene over.

Under testing av nye biler kommer Dinsides motorredaksjon hele tiden borti i biler som viser feil fartsgrense. Det har faktisk vært så alvorlig galt som at bilen varsler 80 km/t i 30-sona.

Blir du tatt for å ha gått på den feilen, er ikke veien til kasjotten veldig lang - om du er så heldig ikke å ha forårsaket noe enda verre.

Følg med på skiltene

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF mener skiltgjenkjenningssystemene varierer i hvor gode de er, og at det derfor fortsatt gjelder å følge med på skiltene selv.

– Når det gjelder det første systemet (bilen leser skiltene selv) varierer kvaliteten fra bil til bil. Teknologien er ikke helt lik og noen treffer bedre enn andre. En klassisk feiltolkning er at 80 tolkes som 60 og motsatt, sier han til Dinside.

<strong>ADVARER:</strong> Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF mener man fortsatt må følge med på fartsgrensa selv. Foto: NAF
ADVARER: Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF mener man fortsatt må følge med på fartsgrensa selv. Foto: NAF Vis mer

– Når det gjelder de GPS-baserte systemene er de avhengige av at kartverket de henter fartsgrensene fra, er oppdatert. Og det er de ikke alltid.

Dermed sier konklusjonen seg selv.

– Dette er lurt først og fremst for at du skal kjøre trafikksikkert, men også for lommeboka. Kjenner ikke systemet igjen 60-skiltet når du kommer fra en 80-sone, blir det en klekkelig bot, advarer Sødal.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer