VARSLER NY GENERASJON: Mondeo hybrid som sedan (bildet), kjenner vi. Men til neste år kommer Ford Mondeo Hybrid også som stasjonsvogn, noe som kan hjelpe betraktelig på det norske salget. Foto: Ford
VARSLER NY GENERASJON: Mondeo hybrid som sedan (bildet), kjenner vi. Men til neste år kommer Ford Mondeo Hybrid også som stasjonsvogn, noe som kan hjelpe betraktelig på det norske salget. Foto: FordVis mer

Ny Ford Mondeo Hybrid Stasjonsvogn

Denne kan dekke Fords hull i Norge

Til nå har Ford Mondeo Hybrid kun eksistert som sedan. I 2019 kommer en ny generasjon - også som stasjonsvogn.

Ford Mondeo har det siste året vært Norges sjuende mest solgte dieselbil, noe importøren neppe er veldig fornøyd med. Denne forrige generasjonen av Mondeo Hybrid ble nemlig bare produsert som sedan.

Nå kommer den nye generasjonen også som stasjonsvogn - noe som kan gi salget til en av tidenes største Ford-suksesser i Norge mer fart framover.

Det vil si, til neste år. Da lanserer Ford en ny, forbedret og enda mer drivstoffeffektiv generasjon av Mondeo Hybrid, og for første gang blir den også å få som en romslig stasjonsvogn.

- Perfekt for Norge

Ford Mondeo Hybrid stasjonsvogn er ifølge importøren spesialutviklet for Europa, og vil automatisk velge mellom helelektrisk og konvensjonell drift som igjen sørger for bekymringsløs rekkevidde.

- Kombinasjonen av stasjonsvogn, drivstoffbesparende hybrid-teknologi, 187 hestekrefter og automatgir gjør den nye utgaven til et perfekt valg for mange norske kunder. Dette er en vinner-kombinasjon som vi har stor tro på, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge i en pressemelding.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er 88 prosent av bilene solgt i Mondeo-segmentet så langt i år en stasjonsvogn.

Også en ny generasjon av dagens Mondeo Hybrid sedan vil bli lansert neste år. Som stasjonsvogn tror importøren dette er et godt alternativ for både nærings- og privatkunder, som er opptatt av lavest mulig driftskostnader.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En storstilt plan

Nye Mondeo Hybrid er siste eksempel på Fords plan om å elektrifisere en rekke bilmodeller.

Selskapet investerer mer enn 90 milliarder kroner i elektrifisering, og planlegger å tilby 40 elektrifiserte bilmodeller globalt i løpet av 2022. Hele 16 av disse vil være hel-elektriske modeller. Blant de sist-nevnte er denne heftige sportsbilen.

Har vært blant de mest solgte bilene i Norge

Nye Mondeo Hybrid kombinerer en spesialutviklet 2.0-liters bensinmotor, med en elektrisk motor som drives av et litium-ion batteri.

Til sammen yter disse 187 HK. Litium-ion batteriet på 1,4 kWt er plassert i gulvet bak baksetene - og blir, som flere andre nybiler, blant annet ladet opp ved hjelp av bilens bremseenergi. Bilen er også utstyrt med en optimalisert eCVT-automatgirkasse, som ytterligere skal redusere drivstofforbruket.

Teknologier som bidrar til lavere drivstofforbruk for nye Mondeo Hybrid er blant annet et eget system for å overvåke både drivstoff- og energiforbruk. Også elektrisk drevet luftavkjøling, elektrisk servostyring og spesielle kjøle- og vakuum-systemer for motoren skal bidra til lavere forbruk.

Produsenten vil ikke avsløre forbrukstall og pris ennå, men lover å komme tilbake med dette nærmere lansering. Mondeo Hybrid blir produsert i Valencia i Spania.

Typiske Mondeo-konkurrenter er Volkswagen Passat og Toyota Corolla. Sistnevnte gjør som vi har nevnt comeback i Norge snart, mens Passat foreløpig har stoppet produksjonen av den ladbare hybriden GTE.