Første norske test av Peugeot e-208

Denne gir deg mest elbil for pengene

Peugeot e-208 har det meste som skal til for å bli en av Norges mest solgte biler: Et spennende utseende, bra rekkevidde og god pris. Bare én annen bil kan ødelegge for dette.

TØFFERE: Utseendet taler for seg selv. Nye Peugeot 208 blir betydelig tøffere, ikke minst bakfra. I Norge vil den elektriske utgaven stå for minst 90 prosent av salget. Foto: Hamdi Ben Lagha
TØFFERE: Utseendet taler for seg selv. Nye Peugeot 208 blir betydelig tøffere, ikke minst bakfra. I Norge vil den elektriske utgaven stå for minst 90 prosent av salget. Foto: Hamdi Ben Lagha Vis mer

I Tyskland koster nye Peugeot e-208 i overkant av 30.000 euro – 288.000 kroner – omtrent det samme i England. I Norge kommer den til å koste 249.580 kroner når den kommer hit i januar.

Det betyr at den norske importøren har vært tøffe i prisforhandlingene med den franske fabrikken.

BAK RATTET: Vårt første inntrykk etter å ha prøvekjørt e-208: Det er mye komfort i denne bilen og 136 hester er nok til å gi en sprek kjørefølelse. Foto: Hamdi Ben Lagha
BAK RATTET: Vårt første inntrykk etter å ha prøvekjørt e-208: Det er mye komfort i denne bilen og 136 hester er nok til å gi en sprek kjørefølelse. Foto: Hamdi Ben Lagha Vis mer

Mye komfort

Som første norske medium har Dinside prøvekjørt bilen, både med bensinmotor og elmotor. Her hjemme er det imidlertid liten vil om at det er elbilen som blir storselgeren. Over 90 prosent av kundene vil kjøpe den elektriske utgaven, tror importøren.

Førsteinntrykket etter å ha kjørt tidlige utgaver av bilen på en testbane i Frankrike er overbevisende:

  • Nye seter med et tynt lag med myk polstring på toppen, gjør at vi sitter komfortabelt.
  • Knapper og betjeningshendler kunne vært noe mer oversiktlige, men instrumentene og den store berøringsskjermen er lettleste.
  • Det tøffeste er det nye, tredimensjonale instrumentet, som blant annet viser hastigheten.

Med en batteripakke på 300 kilo i bunnen av bilen, ligger den klistret på veien i svingene. Fjæringen føles relativt myk, men den ekstra vekten gjør at bilen ikke reagerer like raskt på ratt-utslag som utgaven med bensinmotor.

MEST FOR PENGENE: Med en rekkevidde på 340 kilometer og en pris fra rundt 250.000 kroner, gir nye Peugeot e-208 deg mest elbil for pengene. Foto: Hamdi Ben Lagha
MEST FOR PENGENE: Med en rekkevidde på 340 kilometer og en pris fra rundt 250.000 kroner, gir nye Peugeot e-208 deg mest elbil for pengene. Foto: Hamdi Ben Lagha Vis mer

136 hester holder

Peugeot har valgt å beholde det lille rattet, som skal gi en sportslig kjørefølelse. Vi venner oss fort til det, og synes faktisk at det gir en litt mer spennende kjørestil. For noen, spesielt lange sjåfører, vil imidlertid rattet kunne skygge for instrumentene.

I et Tesla-fiksert Norge, høres kanskje ikke en motor på 136 hester ut som all verden, men faktum er at den sparker bra fra seg. Motoren har et dreiemoment på 260 Nm, som kommer med en gang du rører gasspedalen. Med kjøremodus Sport betyr det 0-100 km/t på 8,1 sekunder. Mer en dette trenger vi ikke.

Støynivået i kupeen er behagelig lavt, så langt vi kan bedømme etter å ha kjørt bilen på franske veier. Motoren er lydløs, og heller ikke støy fra hjulene plager oss når vi kjører på litt grov asfalt.

BEDRE PLASS: Nye 208 blir større enn dagens, noe som betyr mer plass både i baksetet og i bagasjerommet. Foto: Hamdi Ben Lagha
BEDRE PLASS: Nye 208 blir større enn dagens, noe som betyr mer plass både i baksetet og i bagasjerommet. Foto: Hamdi Ben Lagha Vis mer

Best rekkevidde for pengene

Vi har ikke kjørt bilen så langt at vi har fått satt rekkevidden på prøve. Fabrikken oppgir imidlertid at e-208 skal klare 340 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-testen.

Dette vil du kunne oppnå en god sommerdag med pen kjøring og bilen i såkalt Eco-modus. Vinterstid kan du trolig regne med rundt 225 kilometer.

Det finnes ingen andre biler i denne klassen med like lang rekkevidde. Renault Zoe oppgis til 400 kilometer, men det er etter den gamle, snille målemetoden (NEDC), og har et batteri på bare 41 kWt.

For å optimalisere rekkevidden, kommer 208 med varmepumpe-teknologi, lettrullende hjul og mulighet for forvarming av bilen, mens den står koplet til strøm. Det gjør du med en app på telefonen din. Med veggboks hjemme, kan du lade batteriet fullt på litt over fem timer, lover Peugeot. Batteriet hurtiglades til 80 prosent på en halvtime, dersom du finner en 100 kW ladestasjon.

MYE KOMFORT: Nye seter og et interiør med mye teknologi hentet fra de større Peugeot-modellene, gir oss en god opplevelse bak rattet. Foto: Hamdi Ben Lagha
MYE KOMFORT: Nye seter og et interiør med mye teknologi hentet fra de større Peugeot-modellene, gir oss en god opplevelse bak rattet. Foto: Hamdi Ben Lagha Vis mer

Er blitt større

Nye 208 er blitt en del større enn dagens. Batteripakken ligger under gulvet, slik at den heller ikke stjeler plass inne i bilen. Det betyr at vi har grei benplass og takhøyde i baksetet. Bredden begrenser det til to voksne. Bagasjerommet er også blitt større og rommer nå 265 liter.

Testresultat

Test Peugeot e-208

Terningkast 5
Bare elektriske 2008 kan hindre at dette blir en bestselger

God pris, god rekkevidde og god komfort

- Litt dårlig styrerespons, litt uoversiktlig betjening

Den innvendige plassen er like stor som i bensinutgaven, som etter planen kommer til Norge rett før jul. Den mest aktuelle motoren i denne bilen er en 100-hester.

Av sine egne skal man ha det

Hva er det så som kan ødelegge for at e-208 blir en toppselger? Det er faktisk Peugeot 2008. Dette er den kompakte SUV-utgaven av bilen, som også kommer som ren elbil i mars-april. Er det noe nordmenn elsker mer enn en elektrisk bil, så er det en elektrisk SUV.

Peugeot i Frankrike er godt kjent med det norske elbil-eventyret. Peugeot-sjef Jean-Philippe Imperato sier til Dinside at fabrikken vil være i stand til å dekke etterspørselen, uansett om det er e-208 eller e-2008 som blir bestselgeren.

Da vi skrev om e-208-prisene for elleve dager siden var leveransen det eneste vi så for oss som potensiell brems for denne bilen. For Peugeot i Norge blir det med andre ord nå bare et luksusproblem ...

Tekniske data Peugeot e-208

Utgave:Elektrisk
Girkasse:Trinnløs
Motor:Elmotor 100 kW – 136 hk
Dreiemoment:260 NM
Batteri:50 kWt
Rekkevidde:340 km WLTP
CO2-utslipp:0 g/km
0-100 km/t:8,1 sek.
Toppfart:- km/t
L/B/H:405/174/143 cm
Bagasjerom:265 lit.
Drivhjul:Foran
Pris:Fra kr 249.580,-