Citroëns elbil-konsept til byen

Denne elbilen kan kjøres av 16-åringer uten lappen

Den er liten, den er kul og den er elektrisk. På Genève-utstillingen viser Citroën denne bybilen, som kan kjøres uten førerkort for bil.

LITEN ELEKTRISK: Ami 1 er en bybil som er beregnet på unge uten førerkort for bil. Det betyr trolig en toppfart på bare 45 km/t. Foto: Citroën
LITEN ELEKTRISK: Ami 1 er en bybil som er beregnet på unge uten førerkort for bil. Det betyr trolig en toppfart på bare 45 km/t. Foto: CitroënVis mer

- Ungdommen i de store byene tar ikke førerkort lenger. Det er blitt alt for dyrt for de fleste. Derfor ser vi nå på helt nye måter de kan transportere seg selv på. Denne bilen vil passe inn i EU-reglene for moped-førerkort, sier Citroën-sjef Linda Jackson til Dinside.no. Vi treffer henne på Citroëns designsenter utenfor Paris, der vi får se noen av fabrikkens viktige nyheter som kommer de neste årene.

ENKEL: Interiøret er enkelt men ungdommelig. Batteriet vil gi strøm til en rekkevidde på 150 kilometer. Foto: Citroën.
ENKEL: Interiøret er enkelt men ungdommelig. Batteriet vil gi strøm til en rekkevidde på 150 kilometer. Foto: Citroën. Vis mer

Kan leies en uke

En av nyhetene er denne bilen. Jackson er forresten forsiktig med å bruke ordet bil, for dette er noe mer enn en vanlig bil. Den er bare 2,5 meter lang, har to seter, en elektrisk motor og en batteripakke som skal gi en rekkevidde på rundt 150 kilometer Nøyaktig hvor langt vet vi ennå ikke.

BILLIG: - Nøkkelen til suksess er at bilen blir svært billig, sier Citroën-sjef Linda Jacksom til Dinside.no.
BILLIG: - Nøkkelen til suksess er at bilen blir svært billig, sier Citroën-sjef Linda Jacksom til Dinside.no. Vis mer

Noen detaljer om bilen holder Citroën fortsatt for seg selv. Dessuten blir dette neppe en bil du kommer til å kjøpe. Meningen er at det skal plasseres ut i de store byene slik at du kan bestille den via mobiltelefonen. Lind Jackson er imidlertid klar på to ting: Den må være billig og den skal kunne kjøres uten vanlig førerkort.

- Må være billig

- Nøkkelen til at en slik bil skal bli en suksess, er først og fremst at den er billig å eie eller leie. Nøyaktig hvor billig kan jeg ikke si her og nå. Foreløpig er dette en konseptbil. Den må uansett være billigere enn vær billigste bil i dag (Citroën C1+ C-Zero til 150.000 kroner red anm). At du kan leie bilen for en time, fem timer, en dag eller en uke når behovet melder seg, vil gjøre dette mye billigere enn å eie sin egen bil.

- En annen nøkkel er altså at den skal kunne kjøres uten vanlig førerkort for bil. I EU finnes det en førerkort-klasse for ungdommer som er 16 år, sier Jackson.

GODKJENT I NORGE?: Om norske myndigheter vil godkjenne en slik bil for 16-åringer, gjenstår å se. Foto: Citroën
GODKJENT I NORGE?: Om norske myndigheter vil godkjenne en slik bil for 16-åringer, gjenstår å se. Foto: Citroën Vis mer
KAN LEIES: Planen er at bilen kan leies for en time, et døgn eller ei uke ved bruk at telefonen din. Foto: Citroën
KAN LEIES: Planen er at bilen kan leies for en time, et døgn eller ei uke ved bruk at telefonen din. Foto: Citroën Vis mer

Toppfart 45 km/t

I denne førerkort-klassen i EU er blant annet toppfarten begrenset til 45 km/t. Og for å dempe forhåpningene litt hos norske 16-åringer: I Norge har Renault forsøkt å få sin lille, elektriske Twicy klassifisert for 16-åringer med mopedlappen. Dette har ikke Vegdirektoratet gått med på – i hvert fall ikke foreløpig. Norske veimyndigheter er ellers raske til å adoptere nye EU-regler, så det kan hende at dette vil endre seg med flere slike biler på veien.

- Løsningen på byproblemet

Når en bil som dette konseptet kan komme på veien, har Linda Jackson ennå ikke et svar på.

- Jo mer jeg hører om folks problemer med kjøring og parkering i byene, jo mer tro får jeg på at en bil-ordning som dette er løsningen. Det behøver ikke gå ti år. Kanskje den kan bli realitet snart. Jeg vet ikke. Dette konseptet viset at vi ønsker å være klare når tiden er inne.