Vi har prøvesittet nye e-208

Denne elbilen kan bli en storselger

Sent i høst kommer Peugeots nye 208. Vi har sittet i og studert på nært hold det som ganske sikkert vil bli en norsk suksess. Den kommer nemlig som elbil.

TØFFERE: Nye Peugeot 208 blir betydelig tøffere og litt større enn dagens utgave. Det viktigste er at den kommer som ren elbil. Foto: Peugeot
TØFFERE: Nye Peugeot 208 blir betydelig tøffere og litt større enn dagens utgave. Det viktigste er at den kommer som ren elbil. Foto: PeugeotVis mer

Det er først og fremst fire inntrykk som har festet seg etter at vi fikk det første møte med nye 208 i Paris i forrige uke:

Den har fått et betydelig mer spennende utseende enn dagens modell. Designerne har uten tvil hentet inspirasjon fra SUV-storebror 3008, som allerede er populær i Norge.

ELBIL: Nye Peugeot 208 blir betydelig tøffere enn dagens utgave. Bilen kommer som elbil sent i høst. Foto: Rune Korsvoll
ELBIL: Nye Peugeot 208 blir betydelig tøffere enn dagens utgave. Bilen kommer som elbil sent i høst. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

For det andre vil en ren, elektrisk utgave av bilen bli svært populær i Norge. Rekkevidden fra det 50 kWt store batteriet oppgis til 340 kilometer etter den nye, strenge WLTP målemetoden. Den elektriske utgaven kommer samtidig med bensin-utgavene.

Større og tøffere

For det tredje blir nye 208 en god del større enn dagens. Batteripakken ligger under gulvet slik at den heller ikke stjeler plass inne i bilen. Det betyr at vi har grei benplass i baksetet. Bagasjerommet er dessuten blitt større og rommer nå 265 liter.

BAK RATTET: Nye 208 vises på Genève-utstillingen neste uke. Vi har allerede sittet i og studert den på nært hold og kan avsløre et mer luksuriøst interiør enn i noen annen småbil. Foto: Peugeot
BAK RATTET: Nye 208 vises på Genève-utstillingen neste uke. Vi har allerede sittet i og studert den på nært hold og kan avsløre et mer luksuriøst interiør enn i noen annen småbil. Foto: Peugeot Vis mer

Og for det fjerde: Nye seter gjør at følelsen av komfort bak rattet er bedre. Peugeot har valgt å beholde det lille rattet som skal gi en sportslig kjørefølelse. Det aller tøffeste er det nye, tredimensjonale instrumentet, som blant annet viser hastighetene.

Bare elbil i Norge

Stian Gihle er informasjonssjef i Peugeot Norge og er selvfølgelig svært glad for endelig å få en elektrisk bil i butikken:

– I et marked der over halvparten av de nye bilene som selges har en eller annen form for elektrifisering, er det klart at vi gleder oss til å få på plass en elektrisk bil. Selv om 208 kommer både med bensin- og dieselmotor, tror vi det bare kommer til å handle om elbilen i Norge, sier Gihle.

3D: Instrumentene blir tredimensjonale og setene bedre. Foto: Rune Korsvoll
3D: Instrumentene blir tredimensjonale og setene bedre. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Hvor mange elektriske 208 som vil finne veien til Norge vet han foreløpig ikke. Fabrikken har opplyst at de vil være i stand til å dekke etterspørselen som vil komme. Peugeot i Frankrike er godt kjent med det norske elbil-eventyret.

Blir rimelig

Den elektriske motoren i 208 er på 136 hester og har et dreiemoment på 260 newtonmeter. Du kan velge tre forskjellige kjøremodus – Eco som gir maksimal rekkevidde, Normal som gir en god blanding av komfort og rekkevidde, og Sport som gir maksimal ytelse. Da gjør bilen 0-100 km/t på 8,1 sekunder.

BEDRE PLASS: Nye 208 blir større enn dagens, noe som betyr mer plass i bagasjerommet. Foto: Rune Korsvoll
BEDRE PLASS: Nye 208 blir større enn dagens, noe som betyr mer plass i bagasjerommet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

For å optimalisere rekkevidden, kommer 208 med varmepumpe-teknologi, lettrullende hjul og mulighet for forvarming av bilen mens den står koplet til strøm. Med en veggboks hjemme, kan du lade batteriet fullt på litt over fem timer lover Peugeot. Den kan også hurtiglades opp til 80 prosent på en halv time.

Nøyaktig dato for introduksjon av bilen i Norge har ikke den norske importøren fått. Ei heller noen pris. Siden dette er en bil på størrelse med Renault Zoe, sier det seg selv at den ikke kan koste særlig over 250.000 kroner.