Første test av Peugeot 2008

Denne el-SUV-en blir en norsk favoritt

Det er bare én ting norske bilkjøpere liker bedre enn en elektrisk bil. Det er en elektrisk SUV. Nye Peugeot 2008 er begge deler, og vi har prøvekjørt.

BARSKERE: Andre generasjon Peugeot 2008 blir barskere i utseende og betydelig større enn dagens modell. Foto: Hamdi Ben Lagha
BARSKERE: Andre generasjon Peugeot 2008 blir barskere i utseende og betydelig større enn dagens modell. Foto: Hamdi Ben LaghaVis mer

Kundene liker den høye sittestillingen, gode oversikten og lette innstigningen. I tillegg er den høye bakkeklaringen perfekt for norske vinterforhold.

Det er ikke rart at SUV-er selger som varmt hvetebrød. Derfor kommer andre generasjon Peugeot 2008 til å bli en favoritt blant norske bilkjøpere. En kompakt SUV, med elektrisk drivverk og en pris godt under 300.000 kroner, får ikke blitt feil.

Mer personlighet

Som første norske medium har vi kjørt bilen. Den kommer til Norge rundt årsskiftet, med bensinmotorer på 100, 130 eller 155 hester.

Det er disse vi foreløpig har fått kjøre under litt forskjellige forhold på en lukket bane utenfor Paris.

Den elektriske utgaven kommer i butikkene først i mars/april. Bilene er av såkalt før-serie, men gir likevel et godt inntrykk av hva vi kan vente oss.

ELEKTRISK: Ved årsskiftet kommer bensinutgaven, og tre måneder senere den elektriske utgaven som kommer til å bli en klar bestselger. Foto: Hamdi Ben Lagha
ELEKTRISK: Ved årsskiftet kommer bensinutgaven, og tre måneder senere den elektriske utgaven som kommer til å bli en klar bestselger. Foto: Hamdi Ben Lagha Vis mer

Nye 2008 er helt annerledes enn dagens utgave. Utseendet taler egentlig for seg selv. Bilen ser litt tøffere ut, har fått mer personlighet og er som en mindre utgave av 3008. Den har vært en suksess i Norge, til tross for at den ikke har hatt noen form for elektrifisering.

Blitt mye større

Viktigere er det at 2008 er blitt større. Den er 14 centimeter lenger og litt bredere enn dagens utgave. Det betyr bedre plass i baksetet og større bagasjerom. Det rommer 434 liter både i bensinutgavene og den elektriske utgaven.

Til sammenlikning har for eksempel Toyota C-HR 377 liters bagasjerom. Hvor mye større bilen er blitt oppdager vi først når vi er på plass i baksetet. Både beinplassen og takhøyden er bra, men bredden er ikke komfortabel for mer enn to voksne.

BAK RATTET: Førsteinntrykket bak rattet er god komfort. Foto: Hamdi Ben Lagha
BAK RATTET: Førsteinntrykket bak rattet er god komfort. Foto: Hamdi Ben Lagha Vis mer

Tre dimensjoner

Bortsett fra at vi sitter høyere og har bedre oversikt ut, er følelsen bak rattet mye av den samme som i lillebror 208: Nye seter med et tynt lag med myk polstring på toppen, gjør at vi sitter komfortabelt.

Knapper og betjeningshendler kunne vært noe mer oversiktlige, men instrumentene og den store skjermen er lettleste. Det tøffeste er det nye tredimensjonale instrumentet, som blant annet viser hastigheten.

Peugeot har valgt å beholde det lille rattet, som skal gi en sportslig kjørefølelse. Vi venner oss fort til det, og synes faktisk at det gir en litt mer spennende kjørestil. For noen, spesielt lange sjåfører, vil rattet kunne skygge for instrumentene.

GOD PRIS: Prisen er ennå ikke klar, men vårt tips er fra rundt 275.000 kroner for den elektriske utgaven. Det blir i så fall en svært konkurransedyktig pris. Foto: Hamdi Ben Lagha
GOD PRIS: Prisen er ennå ikke klar, men vårt tips er fra rundt 275.000 kroner for den elektriske utgaven. Det blir i så fall en svært konkurransedyktig pris. Foto: Hamdi Ben Lagha Vis mer

To bensinutgaver

Den første utgaven av 2008 som vi kjørte, hadde en 100 hesters bensinmotor under panseret. Den føltes i svakeste laget. Under akselerasjon ble det litt turtalls-støy. I tillegg hadde bilen manuelt gir. Det bidrar ikke veldig mye til kjørekomforten, men så er det da også bare noen få av de aller billigste bilene i Norge som selges med dette.

Med 150 hesters motor og åttetrinns automat - den andre bilen vi kjørte - er kjørefølelsen betydelig bedre. Det gir raskere akselerasjon, mer komfort og mindre støy fordi vi kjører med lavere turtall. Bilen reagerer raskt på rattutslag og fjæringen er et bra kompromiss mellom komfort og sportslighet.

STØRRE: Nye 2008 blir betydelig større enn dagens utgave. Det betyr bedre plass i baksetet og et bagasjerom som slår de fleste i klassen. Foto: Hamdi Ben Lagha
STØRRE: Nye 2008 blir betydelig større enn dagens utgave. Det betyr bedre plass i baksetet og et bagasjerom som slår de fleste i klassen. Foto: Hamdi Ben Lagha Vis mer

Ikke firehjulstrekk

Nye 2008 kommer ikke med firehjulstrekk. Den får det Peugeot kaller en «Grip Control» i stedet. Den skal sørge for best mulig drivkraft på det hjulet som til enhver tid har best veigrep. Selv om dette bedrer framkommeligheten på glatte vinterveier noe, er det langt fra like bra som firehjulstrekk.

Den elektriske utgaven har vi ennå ikke fått kjøre. Den får imidlertid det samme batteriet på 50 kWt og den samme motoren på 136 hester som lillebror 208.

Da vi kjørte den, ble vi positivt overrasket over hvor bra den sparket ifra. Motoren har et dreiemoment på 260 Nm, som kommer med en gang du rører gasspedalen. Med kjøremodus Sport betyr det 0-100 km/t på 8,1 sekunder. 2008 er en litt tyngre bil, så den blir kanskje ikke like kjapp.

Rekkevidde 310 kilometer

Batteripakken på 300 kilo blir plassert i bunnen av bilen. Det vil gjøre at den ligger klistret på veien i svingene.

I 208 føltes fjæringen i elbilen mye mykere enn i bensinutgaven. Den ekstra vekten gjorde også at bilen ikke reagerte like raskt på rattutsalgene. Dette er imidlertid noe Peugeot-ingeniørene fortsatt jobber med å justere inn til de første kundebilene skal leveres.

Rekkevidden til e-2008 oppgis til 310 kilometer. Dette er 30 kilometer kortere enn i lillebror e-208, noe som også skyldes at den har litt mer vekt å dra på.