Test: BMW X1 xDrive 25e

Denne blir en storselger

Sjekk den elektriske rekkevidden!

Bmw X1 Xdrive 25e blir trolig den viktigste modellen for BMW i 2020 ved siden av den helelektriske i3. Grunnen er den ladbare drivlinjen som gir den mye motor, fint forbruk, firehjulsdrift og automat for en svært hyggelig pris. Vis mer

Det er mange nordmenn som strekker seg det lille ekstra for å få BMW-logoen i grillen. De siste åra er det BMW i3 som har vært storselgeren, og det vil det fortsatt være.

Men flerbrukeren Active Tourer har også blitt en knallsuksess i Norge, til tross for at det er en forholdsvis kjedelig flerbruker, en karosseriform alle skygger som corona nå for tiden.

SKIKKELIG SUV: Selv om størrelsen er omtrent den samme som flerbrukeren 2-serie Activ Tourer, har BMW lykkes å få en skikkelig familielikhet med de større X-ene. Størrelsesmessig er den ikke langt unna første generasjon X3. Foto: Rune M. Nesheim
SKIKKELIG SUV: Selv om størrelsen er omtrent den samme som flerbrukeren 2-serie Activ Tourer, har BMW lykkes å få en skikkelig familielikhet med de større X-ene. Størrelsesmessig er den ikke langt unna første generasjon X3. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men takket være den ladbare hybridløsningen som tilbyr kombinasjonen power, firehjulstdrift, automat, plass og lavt forbruk for en billig penge, særlig dersom du leaset den, er det mange av den på veien.

Men det er SUV nordmenn helst vil ha, og når X1, som er bygget på samme plattform som Active Tourer, 1- og 2-serie, endelig kommer med avgiftsfri ladbar utgave som gjør den til innstegsmodellen, vil det overraske oss om den ikke overtar suksessen. Derimot spår vi en tung tid for Active Tourer.

BILLIGST ER BEST: Det er den ladbare versjonen som er billigst, og det du mister er litt mer plass under bagasjeromsgulvet og tilhengervekt. Foto: Rune M. Nesheim
BILLIGST ER BEST: Det er den ladbare versjonen som er billigst, og det du mister er litt mer plass under bagasjeromsgulvet og tilhengervekt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

X1 er ikke ny

BMW X1 i dagens utførelse er ingen ny bil, men den har akkurat fått en velkommen facelift. Grillene er større og er trukket litt over panserknekken, all plast-design både foran og bak er redesignet og lampene er nye.

Vår testbil med helsort grill, mørke frontlykter og M-pakke med store åpninger er rett og slett litt tøff.

Det som er viktigere er plassen. Denne er mer enn stor nok til å få med deg tenåringene i baksetet og tingene deres i bagasjerommet.

Man merker slektskapet med Mini. Lekne løsninger som hemper i bakseteknekken for å slå ned seteryggene og som samtidig gir deg mulighet til justeringsmuligheter på seteryggene er ikke like sexy som håndtak baki for å slå dem ned.

SMAL: Sportstolene har både uttrekk, korsryggstøtte og justerbare sidevanger. Våre er elektriske. Foto: Rune M. Nesheim
SMAL: Sportstolene har både uttrekk, korsryggstøtte og justerbare sidevanger. Våre er elektriske. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

En positiv fordel er at seteputa i baksetet er noen centimeter høyere enn i rene fossilversjoner, på grunn av batteripakka. Det gir bedre utsyn og takplass er det nok av.

Det tredje setebeltet som henger i taket og må festes på hver side av kroppen, får heller tankene til å gli mot Asia også, men ellers føler man høy BMW kvalitet gjennom hele interiøret.

PLASS NOK: Man kan klemme inn fire voksne, bar er det plenty av plass til. Foto: Rune M. Nesheim
PLASS NOK: Man kan klemme inn fire voksne, bar er det plenty av plass til. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
MISSLIKER: Midtre setebelte i taket er vi ikke spesielt glade i i en premiumbil. Foto: Rune M. Nesheim
MISSLIKER: Midtre setebelte i taket er vi ikke spesielt glade i i en premiumbil. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

BMW er kjent for å skynde seg sakte på interiørdesign og det er bra i dette tilfellet. Siden det kun er snakk om en facelift innvendig, er dette den siste «nye» bilen med analoge målere, uten at det senker inntrykket. Skjermen er til gjengjeld blitt 10,25 tommer og man har et ekte head up display, kanskje markedets beste.

Vår testbil er topputrustet og vi sitter i elektriske stoler med rikelige justeringsmuligheter, noe BMW er kjent for i de manuelle stolene også. De er utpreget harde, men med skikkelig tilt på rattet, er det få som ikke finner bra sittestilling.

Imponerende hybrid

BMW er blant de beste på ladbare hybrider. På svært kort tid har de teppelagt alle de viktige og riktige modellene med gode og spreke hybride løsninger som folk vil ha, til en pris som gjør at man faktisk har råd også.

STORT OG PRAKTISK: Men vi skulle gjerne kunne slå ned seteryggene fra bagasjerommet. Foto: Rune M. Nesheim
STORT OG PRAKTISK: Men vi skulle gjerne kunne slå ned seteryggene fra bagasjerommet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
KABELROM: Det er noe plass under bagasjeromsgulvet, men vi er overrasket over manuell montering av hengerfestet. Foto: Rune M. Nesheim
KABELROM: Det er noe plass under bagasjeromsgulvet, men vi er overrasket over manuell montering av hengerfestet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

De ladbare hybridene basert på den forhjulsdrevne plattformen kombinerer en tresylindret 1,5 liter på 125 hester og 220 Nm som driver forhjula med en elmotor på 95 hk og 165 Nm som driver bakhjula. Systemeeffekten blir da 220 hester og 385 Nm.

Det er ikke overdrevent mye i forhold til hva de nye konkurrentene leverer fremover, men kombinasjonen føles nesten overraskende sprek. 0-100 gjøres på 6,9 sekunder.

Kjør fullelektrisk

Du har tre kjøreprogram. Sport, Comfort og Eco. De sier seg selv og gir tydelige forskjeller. Men den viktige knappen er eDrive. Den overstyrer alle programmene. Du kan gjerne velge Sport og eDrive, selv om det naturlige er Eco og eDrive.

EDRIVE: knappen overstyrer de andre programmene og funkjsonen som lar deg kjøre elelektrisk kan spare deg for bensinutgiftene. Foto: Rune M. Nesheim
EDRIVE: knappen overstyrer de andre programmene og funkjsonen som lar deg kjøre elelektrisk kan spare deg for bensinutgiftene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

eDrive gir deg mulighet til å velge mellom ren elektrisk kjøring, hybrid og lagring. Det geniale er at man kan konfigurere ren elektrisk kjøring, slik at det blir oppstartsprogrammet. Da har du alltid helelektrisk bil så lenge du har strøm på batteriet. Den er ikke som mange andre at bensinmotoren begynner å gå, uten at du har gjort noe for at den skal starte.

Det vil si at du for det aller meste kjører en bakhjulstrekker. Systemet virker stort sett helt greit. Når man kjører elektrisk og det er sleipt underlag, spinner riktignok bakhjula nesten unaturlig lett noen ganger, men blir effektivt tøylet av ESP-systemet.

FREKK FRONT: All plast i front og hekk samt lampene ble nye under faceliften. Foto: Rune M. Nesheim
FREKK FRONT: All plast i front og hekk samt lampene ble nye under faceliften. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

95 hester føles helt greit. Den er kvikk fra start og opp til 50-60, men derfra og opp til elektrisk toppfart, går det treigt. 0-100 på strøm tar 15 sekunder.

Men er det fart og spenning man er ute etter, velger man sport og hybrid isteden. Da våkner den lille tresylindrede motoren til liv. Den gir et kult lydbilde under press og girkassen gir akkurat passe direkte følelse og er du ekstra ivrig, kan du gire manuelt med stikka. Men det gjør du nok sjelden.

Leser kartet

I hybrid-modus tar den hensyn til reisemålet ditt, dersom du har lagt det inn. De gangen vi testet det, på turer rundt 12-15 mil, virket det perfekt. Den prioriterte bensinmotor på motorvei, og gikk over på strøm på 80 og lavere. Ved ankomst hadde vi maksimalt 2 km igjen på turene.

IMPONERENDE E: Den lille e-en på slutten avslører at denne hjelper til på strøm. Vi lar oss imponere over det etter hvert aldrende hybridsystemet som har eksistert i årevis på 2-serie Active Tourer allerede. Foto: Rune M. Nesheim
IMPONERENDE E: Den lille e-en på slutten avslører at denne hjelper til på strøm. Vi lar oss imponere over det etter hvert aldrende hybridsystemet som har eksistert i årevis på 2-serie Active Tourer allerede. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den imponerer kanskje mest på elektrisk forbruk og rekkevidde. Batteriet er bittelite, bare på 10 kWt, der bare 8,8 er tilgjengelig, men med 1,46 kWt oppgitt på mila, kom vi 56,5 kilometer før den gikk over på bensin. Som vanlig i det mest økonomiske programmet og ferdig oppvarmet.

Det var tørt og 14 grader, så resultatet blir annerledes på vintertid, men den legger seg i toppskiktet på biler i denne klassen. Etter 20 mil har bilen et oppgitt forbruk på 0,39 liter på mila. Faktisk forbruk 0,43. Det er veldig bra for en firehjulsdrevet SUV med bensinmotor.

Kjører bra

Testresultat

BMW X1 xDrive 25e

Terningkast 6
Minstemann stor nok for de fleste

Premium til lavpris, lang rekkevidde, komfortabel, lavt støynivå, bra nok kraft, fin hybridløsning.

Manuelt tilhengerfeste, lav tilhengervekt.

Vi er ikke glade i den forhjulsdrevne plattformen hos BMW. Blant annet har vi styrefølelsen ødelagt noe av kjøregleden. Det merker vi mindre til her. Oppsettet er over i det stive, men den er komfortabel og halvveis sportslig å kjøre.

Bra priset

Prisen starter på 458.000 kroner. Da får man en skrapet Advantage. M Sport gir et påslag på 49.000 kroner, men Sport Line og xLine for nesten halve prisen gir også mye for pengene.

Uansett hvilken modell man velger, må man legge til for å få «nødvendig» utstyr som parkeringssensorer både foran og bak (3.700,-) eller parkeringspakke med ryggekamera (9000,-) . Kjøreassistentpakka (11.000,-) med adaptiv cruise med automatisk igangsetting er et must selv om systemet har begrenset filholder. Men den krever samtidig navigasjon til 14.600,- , 19-tommere (8.000,-), kunstskinn eller skinn (fra 4200,-).

Og ta med Harman Kardon-anlegget til 8000 kroner. Det låter skikkelig bra. Vår testbil med alt utstyr koster 638.000 kroner, men det skal være fullt mulig å få en bra utstyrt X1 under 550.000 kroner. Da er den faktisk ikke dyrere enn de fleste andre famile-SUVER man får kjøpt.

BMW X1 xDrive 25e

Bensinmotor:R3, 12V, bensin Turbo
Girkasse8-trinns Automat 4wd
Slagvolum:1499 ccm
Effekt - o/min :125 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:220 Nm / 1500
Elmotor bak:95 hk / 165 Nm
Batteri:Litium-Ion 10 kW/t brutto 8,8 netto
Systemeffekt220 hk /385 Nm
0-100 km/t:6,9 sek
Toppfart:193 km/t - 135 km/t
Forbruk:0,21 l/mil
CO2-utslipp NEDC:48 g/km
Tankvolum:43 liter
Elektrisk rekkevidde WLTP:52 km
L/B/H:445/182/158 cm
Akselavstand:267 cm
Bagasjerom:450/1470 liter
Egenvekt:1745 kg
Hengervekt:750 kg
Pris fra kr.:458,900,-
Pris Testbil:638.400,-

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!