Toyota Mirai 2020

- Denne bilen renser bylufta

Første generasjon Toyota Mirai ble aldri en norsk suksess. Men nå har Toyota gjort noen vellykkede design-grep.

RIMELIG LUKSUS: Nye Mirai framstår som en stor luksusbil, men på grunn av null avgifter og moms, blir den rimelig sammenliknet med de fleste konkurrentene. Foto: Rune Korsvoll
RIMELIG LUKSUS: Nye Mirai framstår som en stor luksusbil, men på grunn av null avgifter og moms, blir den rimelig sammenliknet med de fleste konkurrentene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Luksusbilen Toyota Mirai er fri for avgifter i Norge, og nå skal den ta kampen opp mot tradisjonelle elbiler. Om bare ett år er den nye generasjonen klar for Norge.

Da Toyota lanserte sin første hydrogen-elektriske bil i 2014, var meningen at den skulle skille seg fra andre biler også i utseende. Og det har den gjort - til de grader, at få har latt seg friste til å kjøpe den.

Nå har Toyotas designavdeling gjort helomvending. Borte er bilen med de merkelige formene. Tilbake er en elegant sedan med kupéform. Dinside har sett og sittet i nye Mirai og snakket med sjefingeniør Yoshikazu Tanaka, under en førvisning i Tokyo. Denne bilen har definitivt mer enn et elegant utseende å by på.

STYGG ANDUNGE: Gamle Toyota Mirai har et svært spesielt utseende som skiller den fra tradisjonelle biler. Foto: Rune Korsvoll
STYGG ANDUNGE: Gamle Toyota Mirai har et svært spesielt utseende som skiller den fra tradisjonelle biler. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
SVÆRT ELEGANT: Dagens Toyota Mirai er langt fra noen skjønnhet. Det er derimot denne bilen som kommer til Norge om ett år. Foto: Rune Korsvoll
SVÆRT ELEGANT: Dagens Toyota Mirai er langt fra noen skjønnhet. Det er derimot denne bilen som kommer til Norge om ett år. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Hydrogen-elektrisk

Mirai er en såkalt brenselcelle-bil, med en stor hydrogen-tank og en brenselcelle, hvor gassen omdannes til strøm som driver den elektriske motoren. Ut av «eksosanlegget» kommer det kun vann. Den har også et lite batteri som tar vare på bremseenergien.

Bilen er med andre ord en elbil, og derfor fritatt for både engangsavgift og moms i Norge. I tillegg kan hydrogenbiler fortsatt kjøre gratis i bommene, samtidig som de har fri tilgang til kollektivfeltene.

Prisen på nye Mirai er ennå ikke satt, men trolig snakker vi om under 600.000 kroner i Norge. Bilen er nesten fem meter lang og går dermed rett i strupen på konkurrenter som Tesla Model S, som koster fra 800.000 kroner, og Audi A6, som koster fra 650.000 kroner.

FØRSTE INNTRYKK: Mye luksus. Det er vårt første inntrykk etter å ha tatt andre generasjon Toyota Mirai i nærmere øyesyn. Foto: Espen Olsen / Toyota
FØRSTE INNTRYKK: Mye luksus. Det er vårt første inntrykk etter å ha tatt andre generasjon Toyota Mirai i nærmere øyesyn. Foto: Espen Olsen / Toyota Vis mer

- Renser lufta i byene

Sjefingeniør Tanaka mener hydrogen er den beste løsningen for miljøet i framtidens biler. Mirai slår batteri-elektriske biler på flere områder, hevder han.

- I motsetning til strøm, kan hydrogen lagres og transporteres. Å tanke hydrogen tar omtrent like kort tid som å fylle tanken med bensin. Her kan du glemme lang ladetid, sier Tanaka.

Han legger til at Mirai har en egenskap som gjør den enda bedre for miljøet enn en vanlig elbil:

- Siden brenselcellen i bilen er avhengig av ren luft for å omdanne hydrogengass til strøm, har den et spesielt filter som fjerner over 90 prosent av de små partiklene og mellom 50 og 70 prosent av all NOx som finnes i luften bilen tar inn. Det betyr at luften i bygaten er renere etter at Mira har kjørt der enn før den kom.

Ifølge Tanaka, altså ...

image: - Denne bilen renser bylufta

Rekkevidde på 650 kilometer

Toyota har ennå ikke avslørt alle tekniske data på bilen. Det vi vet er at den er 4,97 meter lang, er lavere enn dagens Mirai, har bakhjulsdrift og plass til fem personer. I tillegg får den økt rekkevidde, på rundt 30 prosent, sammenliknet med dagens generasjon.

Årsaken er større hydrogentank og mer effektiv brenselcelle. Det betyr at den klarer rundt 650 kilometer på én tank. Vi vet ikke hvor stor motoren er, men dagens Mirai yter 155 hester og effekten er trolig økt noe.

Førerplassen preges av to berøringsskjermer – én på dashbordet og én rett foran føreren. I tillegg har bilen et stort head up-display.

Setene er helt nye, har god sidestøtte og er helt på høyde med de du finner i BMW og Mercedes. Benplassen i baksetet er bra for en voksen person på 180 cm.

Siden dette er en sedan, har den ikke en stor bakluke, slik som blant andre Tesla Model S har. Luken til bagasjerommet er relativt smal, men selve rommet har en grei størrelse.

BARE VANN: Utslipper fra Mirai er rent vann. Foto: Toyota
BARE VANN: Utslipper fra Mirai er rent vann. Foto: Toyota Vis mer

Hvor skal du tanke?

Det er imidlertid fortsatt ett stort hinder for at Toyota Mirai skal bli en suksess i Norge:

Det finnes i dag nesten ingen steder å tanke hydrogen. Etter eksplosjonen på hydrogenstasjonen til UnoX i Sandvika, utenfor Oslo før sommeren, ble alle stasjoner i Norge stengt.

Selv om det var en enkel lekkasje som førte til eksplosjonen, har det tatt tid å gjenåpne stasjonene. Neste høst, når Mirai er klar for Norge, vil det trolig være flere stasjoner som leverer hydrogen. Men fortsatt er det bare snakk om på de mest sentrale delene av landet. Dette begrenser selvfølgelig interessen en god del.