FADESE: Fiat bommer totalt med sin Grande Punto i kollisjonstesten. Selv med kriteriene som gjaldt før 2016 ville den antakelig ikke fått mer enn to stjerner (Klikk for video). Vis mer Vis mer

Euro NCAP med nye sikkerhets-resultater

Denne bilen fikk NULL stjerner

De fleste bilene som nylig er kommet på markedet gjør det bra i Euro NCAPs nyeste kollisjonstester og sikkerhetsevaluering.

Unntak denne gangen er den nyeste generasjonen av den rimelige SUV-en fra Renaults datterselskap Dacia. Nye Dacia Duster får bare tre av fem mulige stjerner og heller ikke den nyeste små-SUV-en Stonic fra Kia får mer enn tre stjerner uten sikkerhetspakke, men den får full pott når den er utstyrt med dette, hvilket er tilfelle som standard i Norge.

Tre stjerner går også til MG ZS, en bil som uansett ikke selges i Norge. Dette er en nedtur for den kinesiske produsenten med røtter i Storbritannia - de klarte fire stjerner for seks år siden, da riktignok med et adskillig mindre strengt regime.

Mange med toppscore

Men denne runden med kollisjonstester, som selvsagt følger det nyeste, strenge regimet til Euro NCAP, har altså gitt overveiende positive resultater på de nye modellene. Hyundai Kona, Kia Stinger, BMW 6-serie GT og Jaguar F-Pace oppnår alle de maksimale fem stjerner.

Fiat Punto - null stjerner

EuroNCAP har denne gangen - for første gang - også foretatt evalueringer, etter dagens kriterier, av biler som fortsatt er i salg, men har vært på markedet i noen år og vært gjenstand for mer eller mindre omfattende oppgraderinger siden de ble lansert.

Én bil får et katastrofalt resultat. Det er Fiat Punto, en bil vi overvar lanseringen av for 12 år siden, i 2005. I Italia selger den fortsatt relativt bra. og har den tvilsomme æren av å være første bil i EuroNCAPs historie som oppnår null stjerner!

IKKE STJERNESMELL: Null stjerner - det har aldri skjedd før i Euro NCAPs historie som ledende pådriver for økt sikkerhet. Foto: Euro NCAP​
IKKE STJERNESMELL: Null stjerner - det har aldri skjedd før i Euro NCAPs historie som ledende pådriver for økt sikkerhet. Foto: Euro NCAP​ Vis mer

For i det hele tatt å få så mye som en stjerne, krever Euro NCAPs vurderingskriterier at bilene får et minimum antall poeng på hvert av de fire vurderingsområdene. Og på områdene voksen- og barnebeskyttelse, gjør Punto det fortsatt bra nok til å få minst to stjerner. Men den har bare setebelte-påminner for føreren som standard på området assistanse- og sikkerhetssystemer, og scorer dermed null i den seksjonen.

FEM KOREANSKE STJERNER: Hyundai Kona, en ny kompakt-SUV av den nye generasjonen, gjorde det godt i Euro NCAPs nyeste testrunde. Foto: Euro NCAP
FEM KOREANSKE STJERNER: Hyundai Kona, en ny kompakt-SUV av den nye generasjonen, gjorde det godt i Euro NCAPs nyeste testrunde. Foto: Euro NCAP Vis mer

Michiel van Ratingen er generalsekretær i EuroNCAP. Han er naturlig nok ikke imponert:

– Dette er kanskje det tydeligste eksempelet på en bilprodusent som fortsetter å selge et produkt som forlengst er over «best-før»-datoen, på bekostning av intetanende kunder. Vi oppfordrer forbrukerne til å konsultere websidene våre med de seneste testresultatene for å velge en bil blant de nyeste med fem stjerner, som vi har sett mange eksempler på i 2017.

Toyota klarer seg bra

GJØR VONDT: Her er det den kompakte Kina-bygde SUV-en MG ZS som får en skikkelig ørefik. Foto: Euro NCAP
GJØR VONDT: Her er det den kompakte Kina-bygde SUV-en MG ZS som får en skikkelig ørefik. Foto: Euro NCAP Vis mer

Og resultatene ellers er heller ikke spesielt oppløftende, med unntak av den aldrende Toyota Yaris, vellykket oppgradert i 2014, som også etter 2017-kriteriene får sine fem stjerner. Men følgende får tre av fem stjerner: Minibilen Toyota Aygo fra 2014, den tilårskomne kompaktbilen Alfa Romeo Giulietta, flerbruksbilene Ford C-Max / Grand C-Max, småbilene Opel Karl (lansert i 2014), og DS3 (lansert som Citroën DS3 i 2010). Minstemann Aygo får riktignok fire stjerner med sikkerhetspakke som tilvalg.

(Vi kan jo minne om at nettopp Alfa Romeo Giulietta imponerte med full pott i kollisjonstesten da den var ny - for åtte år siden).

Det er Toyota som dermed sitter igjen med klart best skussmål blant de litt eldre modellene som er testet. Særlig er resultatet til Yaris oppløftende - det er altså fullt mulig for en liten bil med grunnkonstruksjon fra 2011 å score bra i sikkerhetstesten

FORTSATT SOLID: Toyota Yaris, introdusert på markedet i 2011 og kraftig oppgradert i 2014, viser at en eldre bilmodell fortsatt kan score full pott. Foto: Euro NCAP
FORTSATT SOLID: Toyota Yaris, introdusert på markedet i 2011 og kraftig oppgradert i 2014, viser at en eldre bilmodell fortsatt kan score full pott. Foto: Euro NCAP Vis mer

Van Ratingens budskap er klart:

- Vi har sett mange gode biler i 2017 som er i stand til å møte Euro NCAPs kriterier for å belønnes med fem stjerner, sier han. - Småbiler som nye Polo, Fiesta og Ibiza er nå utstyrt som standard med avansert sikkerhetsutstyr og tilbyr det beste innen kollisjonsbeskyttelse og systemer for å unngå ulykker.

- Det faktum at eldre biler ikke kan konkurrere, illustrerer hvor rask bilindustrien er til å innføre nye og bedre sikkerhetssystemer, og at konkurransedyktige produsenter har viljen og evnen til å møte de høyeste standarder, sier van Ratingen. - De som ikke opprettholder de mest nylig innførte standardene på bilene sine, blir forbigått - noe de nyeste resultatene viser tydelig.

Ford Grand C-Max i kollisjonstest - video:

Flerbruksbilen Ford Grand C-Max får tre stjerner i kollisjonstesten til Euro NCAP Vis mer

Svært mange biler testet i 2017

Her er de nyeste resultatene fra Euro NCAPs sikkerhetstester. Etter stjernevurderingen vises poengoppnåelse av prosent i henholdsvis kategorien beskyttelse av voksne (i forsetene), beskyttelse av barn ( i barnestol i baksetet), av fotgjengere ved påkjørsel og til slutt poeng oppnådd takket være installerte sikkerhets- og assistansesystemer.

Denne bilen fikk NULL stjerner
Denne bilen fikk NULL stjerner
Denne bilen fikk NULL stjerner

Kilde - alle data: Euro NCAP