VW T-Roc R

Denne bilen blir et råskinn

Men regn med å betale 600.000 kroner for å få deg en!

SPREKING: Dette er alternativet for de som ikke vil sette seg ned i Golf R. Foto: VW.
SPREKING: Dette er alternativet for de som ikke vil sette seg ned i Golf R. Foto: VW.Vis mer

VW Golf R er kanskje en av de beste allrounderne som finnes. Golfen byr på praktiske løsninger og med R-pakka får du skremmende bra kjøreegenskaper, firehjulsdrift og akkurat passe med effekt. Ikke skremmende mye, men imponerende effektiv doning på alle typer føre og forhold. Velger du stasjonsvogna, har du et svært gunstig, artig og anonym familieracer.

Sverger du til SUV har du endelig fått samme mulighet.

T-Roc R har fått 300 hester og saftige 400 Nm i dreiemoment sammen med 4Motion firehjulstrekk og 7-trinns DSG girkasse som standard.

Dette blir en aldri så liten rakett. 0-100 km/t gjøres unna på 4,9 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

NY FRONT: De karakteristiske kjørelysene i støtfangeren er erstattet med svære luftinntak og horisontale kjørelys. Foto: VW
NY FRONT: De karakteristiske kjørelysene i støtfangeren er erstattet med svære luftinntak og horisontale kjørelys. Foto: VW Vis mer

Pressemeldingen forteller ikke all verden om endringene som er gjort med R-modellen, foruten at understellet er senket og adaptivt, og arvet bremsene på 430 mm med lakkerte kalippere med R-Logo fra Golf R Performance.

KUL INNI: Sportsttoler og ratt med flat bunn er på plass. Foto: VW
KUL INNI: Sportsttoler og ratt med flat bunn er på plass. Foto: VW Vis mer

Det er gjort en innsats for R-følelsene. Allerede nøkkelen med R-Logo forteller deg hva du har i vente. Det samme gjør terskellistene og pedaler i rustfritt stål, sportsstoler med R-logo og sportsratt med flat bunn.

T-Roc har en rekke kjøreprogrammer. Nå får man også et Race-kjøreprogram som tillater at det elektroniske stabiliseringsprogrammet tillater mer aktiv kjøring før det griper inn. Det betyr mer moro.

For sjåfører som vet hva de driver med, er det godt å vite at man kan deaktivere ESP- i sin helhet. Da blir dette garantert morsom bil å kjøre.

R-modellen får en helt ny fanger med kraftige luftinntak og innramming i blank sort finish. De særegne kjørelysene er byttet ut i vertikale kjørelys som vil skille den voldsomt fra mengden. Speilene er i matt chrome.

NESTEN LIKE RASK: T-Roc R har 50 liter større bagasjerom og er bare et tidel treigere fra 0-100 enn Golf R. Begge har begrenset toppfart til 250 km/t.
NESTEN LIKE RASK: T-Roc R har 50 liter større bagasjerom og er bare et tidel treigere fra 0-100 enn Golf R. Begge har begrenset toppfart til 250 km/t. Vis mer

Bak har den fått ekstra luftutslipp på hver side av fangeren, en diffuser og to doble potter. R-Logoen er klistret på både foran, på sidene og bak. Ifølge VW har både Petter Solberg og Benjamin Leuchter, som er fabrikksførere for VW, vært med på testingen av T-Roc R.

Før T-Roc R kom på markedet var en 190 hesters versjon den sprekeste utgaven. Den koster fra kroner 428.900 kroner. Golf R koster koster fra kroner 600.000 kroner. Forbered deg på at prisen blir omtrent den samme på T-Roc R.