Erstatter bilnøkkelen

Denne appen åpner og starter bilen

De som har kjøpt en Tesla Model 3 oppdager fort at den verken har vanlige dørlåser eller startknapp. Den vanlige bilnøkkelen er erstattet av en applikasjon på telefonen.

HELT UTEN NØKKEL: I Tesla Model 3 er dørlås og startknapp erstattet av en mobilnøkkel. Den kjenner igjen eieren på ti meters avstand og starter når giret tas ut av <i>park</i>. Foto: Tesla
HELT UTEN NØKKEL: I Tesla Model 3 er dørlås og startknapp erstattet av en mobilnøkkel. Den kjenner igjen eieren på ti meters avstand og starter når giret tas ut av park. Foto: Tesla Vis mer

Den nye mobilappen til Tesla kjenner igjen sjåføren på ti meters avstand, åpner dørene når han eller hun nærmer seg og låser dem når de beveger seg bort fra bilen. Bilen starter når sjåføren setter gir-velgeren i drive.

Varm bil fra frokostbordet

Allerede i dag har mange bilprodusenter en applikasjon til smarttelefon, som gjør at dørene på bilen kan åpnes og låses, selv om du ikke er i nærheten av bilen. Det er mulig å skru på varmen mens du sitter ved frokostbordet, slik at bilen er isfri og godt oppvarmet før du skal kjøre til jobben.

Ikke minst for elbiler, som står plugget inn, er dette en smart løsning som gir oppvarmet batteri før start. I tillegg kan disse appene ofte vise deg plasseringen til bilen på er kart - kjekt å ha dersom du ikke husker hvor bilen ble parkert.

FINNES ALLEREDE: Mange bileiere har en app som kan låse opp bilen, sette på varmen og så videre, men uten at bilen kan startes. Foto: Rune Korsvoll
FINNES ALLEREDE: Mange bileiere har en app som kan låse opp bilen, sette på varmen og så videre, men uten at bilen kan startes. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Leverer pakker til bilen

Allerede i 2016 startet Volvo et prosjekt med mulighet for å få pakker levert direkte til bilen. Budet som kommer med pakken eller handleposen får en engangskode på sin telefon, som kan åpne og låse bagasjerommet på bilen. Den kan selvfølgelig ikke starte motoren.

For bildelings-ordninger er en slik digital app svært nyttig. I stedet for å måtte overlevere en fysisk nøkkel, kan appen formidle en kode som åpner bilen, slik at den nye låneren kan hente fram startnøkkelen fra hanskerommet.

Kan starte og kjøre bilen

Disse appene kan imidlertid heller ikke brukes til å starte bilen. Tesla er blant de første som tar skrittet fullt ut, med digital nøkkel. Flere andre bilprodusenter er i startgropen. Mercedes har også mobilnøkkel som ekstrautstyr. I tillegg til å starte bilen, gir den deg mulighet til å dele bilen med fire familiemedlemmer eller venner.

1.200 HAR KJØPT: - Mange Mercedes-eiere synes mobilnøkkelen er en nyttig ting, sier informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz.
1.200 HAR KJØPT: - Mange Mercedes-eiere synes mobilnøkkelen er en nyttig ting, sier informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz. Vis mer

- Vi introduserte en slik nøkkel i 2016 i E-klasse. Siden den gang har alle nye Mercedes-modeller fått denne muligheten, forteller Audun Hermansen, som er informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge.

- I denne perioden har vi solgt rundt 8.000 biler, som har denne muligheten. 1.200 kunder har valgt å kjøpe en slik digital nøkkel, til 1.200 kroner. Det viser at mobilnøkkelen er blitt godt mottatt og at mange synes det er en nyttig løsning, sier informasjonssjefen.

Flere fordeler

I tillegg til fordelene med appene, som er nevnt overfor, er det noen klare fordeler med at mobiltelefonen erstatter bilnøkkelen helt og holdent:

  • Du har ingen bilnøkkel som kan mistes eller som må erstattes til en kostnad på mange tusen kroner.
  • Du kan låne bort bilen din til andre i familien, bare ved å gi dem tilgang via appen, mens du selv befinner deg et helt annet sted.
  • Du slipper å gå rundt med en stor nøkkel i lommen.
  • For bildelingsordninger og firmaflåter kan det gis tilgang til biler uten at en fysisk nøkkel må overleveres. Dette gjør slike ordninger betydelig enklere å administrere.

Er det trygt?

Mens Tesla nå satser på helt nøkkelløs teknologi, er det andre bilprodusenter som er mer tilbakeholdne. Det er en del spørsmål som både bil- og telefonprodusenter må forsikre seg om at er løst, før en digital nøkkel vil få en stor utbredelse.

  • Vil det være mulig for uærlige personer å hacke seg inn på appen på telefonen din?
  • Hva skjer når for eksempel Apple eller Samsung ber deg oppgradere telefonen din eller foretar en automatisk oppgradering?
  • Kan du risikere å stå der uten mulighet til å åpne og starte bilen?
MANGE SPØRSMÅL: Ekspertene mener det finnes sikkerhetsmessige og praktiske forhold som må avklares, før alle bilprodusenter tar i bruk en digital nøkkel. Foto: Mercedes-Benz
MANGE SPØRSMÅL: Ekspertene mener det finnes sikkerhetsmessige og praktiske forhold som må avklares, før alle bilprodusenter tar i bruk en digital nøkkel. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Telefonen tom for strøm

Og hva skjer dersom telefonen din går tom for strøm? Tesla har sikret seg mot dette ved å utstyre eierne av Model 3 med et nøkkelkort, som kan oppbevares i lommeboken og brukes i tilfeller der mobilnøkkelen ikke virker. Mercedes-Benz bruker på sin side et system som gjør at nøkkelen virker selv om telefonen er tom for strøm.

  • En bil lever dessuten mye lenger enn en telefon. Vil programvaren i bilen og telefonen snakke samme språk om 15-20 år?
  • Vil bilprodusentene eller nettleverandøren ta seg godt betalt for denne tjenesten når du er blitt avhengig av den?
  • Hvis bilen blir stjålet, hvordan skal du bevise overfor forsikringsselskapet at du ikke har delt den digitale nøkkelen med tyven?

Alle vil få mobilnøkkel

Amerikanske Consumer Reports har testet mobiltelefon-nøkkelen til Tesla, og funnet noen svakheter. Blant annet var det mulig å starte å kjøre av sted med bilen, mens telefonen befant seg et par meter utenfor bilen. En vanlig bilnøkkel er svært nøyaktig og må befinne seg inne i bilen før startknappen virker.

Michael Crane er sjef for kjøretøysikkerhet hos Continental, en av verdens største leverandører av teknologi til bilindustrien. Selv om det foreløpig bare er Tesla og et par andre produsenter av luksusbiler som har tatt i bruk digitale nøkler på mobiltelefonen, er han overbevist om at dette vil komme i de fleste biler i løpet av det neste ti-året.

- Selv om mange er forsiktige med å innføre slike systemet, før alle hullene i sikkerhet og brukervennlighet er lukket, er jeg helt overbevist om at dette vil spre seg nedover fra luksusbiler til så og si alle biler i årene som kommer, sier Crane til Consumer Reports.