Takata-skandalen fortsetter

Denne airbag-en har drept 26

Nylig bekreftet Honda dødsfall nummer 17 på grunn av feil på en kollisjonspute i bilen. Skandalen med putene fra Takata ruller videre.

<strong>TAR LIV:</strong> Kollisjonsputa skulle redde liv, men har drept minst 26. Rundt 100 millioner biler er kalt tilbake for å bytte ut putene fra Takata. Foto: Takata
TAR LIV: Kollisjonsputa skulle redde liv, men har drept minst 26. Rundt 100 millioner biler er kalt tilbake for å bytte ut putene fra Takata. Foto: Takata Vis mer
Publisert

De har reddet livet til tusenvis av bilpassasjerer i ulykker verden rundt. Men kollisjonsputene fra den japanske underleverandøren Takata har også blitt et mareritt for mange av de største bilprodusentene i verden.

Noen av putene kan nemlig ha en feil som medfører at selve utløser-mekanismen til kollisjonsputen sprekker og slynger metallbiter mot passasjerene i bilen. Noen av putene er også blitt utløst uten at bilen har vært innblandet i en kollisjon.

26 drept

Ukontrollert utløsning av disse kollisjonsputene har siden 2009 ført til 17 dødsfall i biler fra Honda og Ford bare i USA, ifølge National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Over hele verden er det snakk om minst 26 dødsfall og mer enn 290 alvorlige skadde på grunn av dette.

<strong>METALLBITER:</strong> Fuktig og varmt vær skal være årsaken til kjemiske forandringer i stoffet som utløser kollisjonsputen. Resultatet er at ladningen blir alt for kraftig og metallbiter fra utløser-mekanismen slynges inn i kupeen.
METALLBITER: Fuktig og varmt vær skal være årsaken til kjemiske forandringer i stoffet som utløser kollisjonsputen. Resultatet er at ladningen blir alt for kraftig og metallbiter fra utløser-mekanismen slynges inn i kupeen. Vis mer

Det siste tilfellet som Honda nå bekrefter, skjedde i Mesa, Arizona 20. august - der sjåføren i en 2002-modell Honda Civic omkom på grunn av metallbiter som ble slynget inn i kupeen.

For 19 bilprodusenter over hele verden, som har brukt kollisjonsputer fra Takata, er denne alvorlige feilen blitt et mareritt. Rundt 100 millioner biler er kalt tilbake for å bytte ut putene.

Nye tilbakekallinger nå

Og marerittet ser aldri ut til å ta slutt. Denne uken kom meldingen gjennom det europeiske Rapex-systemet - EU-kommisjonens varslingsorgan for feil på produkter - om at både Mercedes-Benz og Ford må kalle tilbake en rekke modeller på grunn av den samme feilen.

For Mercedes-Benz dreier det seg om flere årganger av A-klasse (2004-2012), C-klasse (2004-2016), E-klasse (2004-2016), GLK (2008-2015), ML (2005-2016), GL (2006-2012), SLK (2004-2016) og R-klasse 2006-2013).

For Ford kalles enkelte utgaver av Mustang (2005-2014), Edge (2007-2010), Ranger (2007-2011), Mondeo (2007-2017), S-Max (2014-2017) og Galaxy (2006-2009) tilbake.

Bytter puter

Ford, BMW, Mercedes-Benz, Fiat, Chrysler, Subaru, Tesla og Toyota er noen av bilmerkene som har kjøpt kollisjonsputer fra Takata og har vært sterkt berørt av tilbakekallinger.

<strong>INGEN NORSKE:</strong> - VI har ikke hatt noen tilfeller i Norge av at kollisjonsputene har løst seg ut feil, sier kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen hos den norske Mercedes-importøren. Foto: Betel O Steen
INGEN NORSKE: - VI har ikke hatt noen tilfeller i Norge av at kollisjonsputene har løst seg ut feil, sier kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen hos den norske Mercedes-importøren. Foto: Betel O Steen Vis mer

Honda er mest berørt med rundt 25 millioner tilbakekallinger alene.

- Det er en stadig pågående aksjon hos oss for å bytte ut disse kollisjonsputene. Vi har ikke hatt noen tilfeller av kollisjonsputer som har løst ut på feil måte i Norge. Så vidt jeg vet har de fleste av disse tilfellene skjedd på biler som går i en type klima som vi ikke har her i landet, sier kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen hos Mercedes-importør Bertel O Steen.

Mange biler i Norge

Toyota gjennomførte tilbakekallinger både i 2017, 2018 og 2019 på til sammen rundt fem millioner biler i verden.

I den siste tilbakekallingen i fjor ble det byttet puter på 5.500 norske Auris og Yaris-modeller produsert fra 2011 til 2013. Samtidig kalte den norske importøren inn 8.735 Hilux, RAV4 og Yaris, produsert fra 2015 til 2018, for det samme formålet.

Ingen nordmenn skadd

I forbindelse med denne aksjonen, sa informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge at de heller ikke har hatt problemer med kollisjonsputene her i landet.

<strong>MANGE NORSKE BILER:</strong> I fjor kalte Toyota tilbake flere tusen norske biler, inkludert Yaris, for å bytte ut kollisjonsputene "for sikkerhets skyld". Foto: Rune Korsvoll.
MANGE NORSKE BILER: I fjor kalte Toyota tilbake flere tusen norske biler, inkludert Yaris, for å bytte ut kollisjonsputene "for sikkerhets skyld". Foto: Rune Korsvoll. Vis mer

- De tilfellene som er oppdaget, har vært i områder med svært varmt og fuktig klima. Så vidt vi kjenner til, har det ikke vært noen ukontrollerte utløsninger i Norge. For å være på den sikre siden, har vi helt siden 2013 hatt aksjoner der vi har byttet ut Takata-airbagene. Aksjonen vi nå gjennomfører er med andre ord en av flere. Det vil trolig komme flere i tiden framover også, sa Olsen.

Så langt Dinside har klart å finne ut av, er det heller ingen andre norske bileiere som er skadd av disse kollisjonsputene.

Ta kontakt med forhandleren

De aktuelle kollisjonsputene blir byttet gratis og det er en relativt rask jobb.

Nettsiden Car-recalls EU oppdaterer ukentlig alle tilbakekallinger på biler som kommer gjennom EU-systemet.

Dersom du oppdager at du har en bil av de aktuelle årgangene, og mener du burde ha fått et varsel om tilbakekalling fra den norske importøren, bør du ta kontakt med en forhandler for å få sjekket ut om din bil er berørt, anbefaler EU Rapex.

Det hører med til historien at japanske Takata gikk konkurs i 2017.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer