Test: BMW X7 xDrive 30d

Den ultimate SUV-en

Vi har flere superlativer på lager om BMWs største bil noensinne.

STOR PLUGG: SUV er nåtidens limousine, og endelig har BMW en sværing i markedet. Praktisk er den også. Foto: Jamieson Pothecary
STOR PLUGG: SUV er nåtidens limousine, og endelig har BMW en sværing i markedet. Praktisk er den også. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bilmerket fra Bayern har tatt fram den største ølen, den største tubaen og de største Lederhosene. Man er egentlig helt utenfor komfortsonen, men de største markedene vil ha svære biler og svære griller. Derfor har de laget denne; BMWs største personbil noensinne.

Luksus ruller lett på tunga når du ser X7. Luksus er så mangt, men som oftest handler det om å bli sett, uansett. Penger er ikke alltid forent med smak, så store søyler foran huset, de største gullkjedene og de største bilene, kan være en måte å kompensere for noe annet.

Hovedmarkedet for slike biler er steder der «big is beatiful». Det vil i hovedsak si USA, der de aller rikeste kjører rammebygde lastebiler med Cadillac-logo og verdens største forkrommede plastgrill - eller Asia, som har en fetisj for strekte biler, uansett størrelse.

Det er først og fremst disse man konkurrerer mot, selv om det ser ut som de tyske har en egen intern «min er større enn din»-lek for øyeblikket.

For når BMW lanserer en X7, som var større enn Mercedes-Benz GLS, svarer Mercedes selvfølgelig med en enda større GLS. 7,7 cm lenger, for å være helt nøyaktig.

PENE TENNER: Grillen er enormt svær og langt mer dominant enn resten av designen på bilen. Foto: Jamieson Pothecary
STORE HJUL: 22-tommere er ekstra, 21 er standard.Foto: Jamieson Pothecary
CHROME: For et kongelig utseende passer kombinajonen Blått eller svart med full cromepakke. Det kan også bestilles i blank sort. Foto: Jamieson Pothecary
OFF ROAD: Det er fortsatt noe som minner om at denne kan heises og kjøres utenfor veien. Foto: Jamieson Pothecary
I TIDEN: Fremtredende pynt på siden ble introdusert av Range Rover og kopieres her, selv om det skjer langt mer nedtonet. Foto: Jamieson Pothecary
SPREK NOK: Man føler ikke overflod av krefter med 3-liters diesel, men tallenes tale er klarte. Den er ikke noen sinke heller. Foto: Jamieson Pothecary
SNILL: Foreløpig snakkes det lite om ladbar hybrid. I mellomtiden er dette den mest miljøvennlige X7 som finnes. Forbruket havner godt under literen. Foto: Jamieson Pothecary

Ikke helt vill

Det alle snakker om, er grillen. Den er latterlig svær. Den ser ut som en morsom Photoshop-jobb, men ikke så ille som den ansikts-maltrakterte 7-serien. For den minner mer om en blogger, som ikke vet når leppene er blitt store nok, men bare må ha mer for å få enda flere likes.

Og det er nettopp likes som er grunnen. Kineserne krever stor grill. BMW har ikke hatt mer diskusjon rundt sin design, siden amerikaneren Chris Bangle ødela 7-serien – og flere andre modeller også, ifølge enkelte. Da får det bli sånn.

NYRETRANPLANTASJON: Det er liten tvil om at det skjer ting med BMW-fronten om dagen. Det ser man på alle BMW-er lansert det siste året. Foto: Jamieson Pothecary
NYRETRANPLANTASJON: Det er liten tvil om at det skjer ting med BMW-fronten om dagen. Det ser man på alle BMW-er lansert det siste året. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Typisk BMW

Ser man bort fra grillen, er det kun de utvendige målene som er oppsiktsvekkende. Designen for øvrig er typisk BMW og ganske nøktern. Her er det ikke mye plass rundt bilen på parkeringsplassen. Den er over 5,1 meter lang, 2,2 meter bred og 1,8 meter høy.

Det er på størrelse med den forlengede Ranger Rover Autobiography. Og den er svær! Men ikke kvalmende svær.

Man ser noe nytt her også. Takstolpene er majestetisk rette, og taket høyt. Litt som på Rolls Royce Cullinan.

Det ser ikke nødvendigvis sporty og dynamisk ut. Men slike ting er ikke viktig i den største klassen. Majestetisk eller brautende er gjerne stikkord som må oppfylles.

Akkurat i dette tilfellet er det en ting til som har betydning. Det meningen at sju voksne skal ha så mye plass at de kan føle luksus, i mer eller mindre grad.

FIRKANT: Det finnes helt klart praktiske grunner til å velge X7. De kantete linjene gir for eksempel god plass. Foto: Jamieson Pothecary
FIRKANT: Det finnes helt klart praktiske grunner til å velge X7. De kantete linjene gir for eksempel god plass. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Sete-moro

For det er setene som er det største partytrikset inni. Her er alt elektrisk og alle får plass - i hvert fall sju stykker på 190 cm. Da sitter faktisk alle bra, selv om det blir større klasseskille, jo lengre bakover man får tildelt sete.

Business class finner du selvfølgelig foran. De elektriske stolene kan stilles i alle retninger og har både varme, kjøling og massasje. Men BMW har ikke gått like langt som Mercedes, med forskjellige SPA-temaer som dufter, musikk, lys, varme eller kjølig, satt i system.

Dersom det blir tilrop på de to bakerste radene, kan føreren justere midtbenken framover eller bakover i 40/60 konfigurasjon.

Passasjerer i midtraden kan justere både lengde og vinkel på ryggen, samtidig som det også finnes en «max»-knapp, som gir maksimal seteplass for midtraden.

PARTYKNAPPENE: I bagasjerommet kan du administrere de to bakerste seteradene. Foto: Jamieson Pothecary
SENK: Du kan slippe ut luften fra bakbelgene å få lavere lastehøyde.
ET TRYKK: Gi knappen et trykk, så går første sete litt frem, samtidig som det andre går fram og reiser seg for å gi maks inngang til tredje seterad. Sidedøra bak har i tillegg bra åpning. Foto: Jamieson Pothecary
ET TRYKK: Et kort trykk sender setet frem til full åpning til de bak. Holder du knappen inne, brukes funksjonen kun til du slipper knappen. Foto: Jamieson Pothecary
KONGEPLASS: Man kan sitte virkelig godt i baksetet. Man kan skyve langt bakover og seteryggene kan justeres romslig. Benkene justeres i lengderetningen med 40/60-deling
MYE Å LEKE SEG MED: Baksetepassasjerene kan senke og heve de elektriske blendegardinene i dørene samt takluka. Det kan selvfølgelig føreren også. Foto: Jamieson Pothecary
NO HANDS: Solgardinene er elektriske. Alt slikt utsyr er selvfølgelig ekstrautstyr. Foto: Jamieson Pothecary
FLAT OUT: Du kan fint ta deg en shoppingtur på Ikea når setene er tryllet ned i gulvet. Det eneste som manlger er at passasjersetet foran hadde foldet seg ned. Da hadde man kunne lastet lengder på tre meter. Foto: Jamieson Pothecary
DOBBELT OPP: Alle sju kan nyte godt av utsikt rett opp. Foto: Jamieson Pothecary

Når man trenger varebil, klemmer man enkelt ned alle setene, fra et knappepanel i bagasjerommet - enten med separate knapper, for hvert sete, eller knappen for max storage.

Da går alle setene ned samtidig. Et imponerende skue. Når man feller dem opp igjen, kan dette også gjøres med separate knapper eller med en annen max-knapp. Da stilles andre rad automatisk i maks stilling.

Her finner man også klimaanlegg for alle seterader. Fem soners klimaanlegg er sjelden vare, og faktisk er X7 den første bilen undertegnede har kjørt med dette.

Det er luksus på tysk. Vår bil har også elektrisk betjente solgardiner i begge sideruter bak og soltak som betjenes av både sjåføren og baksetepassasjerene.

DOBBELT: Gagasjerommet er ikke svære greiene, når alle setene er oppe, men takket være bra bredde, svelger den nesten like mye som en VW Golf. X7 har samme doble bakluke som X5. Foto: Jamieson Pothecary
DOBBELT: Gagasjerommet er ikke svære greiene, når alle setene er oppe, men takket være bra bredde, svelger den nesten like mye som en VW Golf. X7 har samme doble bakluke som X5. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
PRAKTISK: Under gulvet har du fortsatt et stort rom og plass til bagasjeromstildekkeren, når den ikke er i bruk. Foto: Jamieson Pothecary
PRAKTISK: Under gulvet har du fortsatt et stort rom og plass til bagasjeromstildekkeren, når den ikke er i bruk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Nøkternt inni

Mange mener BMW er kjedelige inni. Ok. De holder tradisjonene ved hevd og man får ingen revolusjoner. Det digitale instrumentpanelet, for eksempel, er så nøkternt man kan få det.

Og at det fortsatt er en knapperad for forhåndsprogrammering føles kanskje gammeldags, men fy søren så praktisk! Det samme er scrollingen av radiokanaler, rett på frontruta.

I det hele tatt er multimediesystemet til BMW lettfattelig og greit i bruk. Og er det ikke litt deilig at man fortsatt har iDrive-hjulet?

De som ikke har råd til X7 kan fornøyd bekrefte at selv de minste har samme luksus som storebror.

Med unntak av girvelger i Svarovski-glass, med lyssatt X7-logo gravert midt inni, samt iDrive-hjul og startknapp av samme materiale. Det gir uvanlig høy bling-følelse til BMW å være.

Svakeste motor

X7 er tilgjengelige med tre motoralternativer. Alle er sekssylindrede trelitere:

  • XDrive30d - 265 hester (bilen vi kjører)
  • M50d xDrive - 400 hester (storebror)
  • xDrive40i - 256 hester

Du har ikke mer power enn du trenger med minste motoralternativ. Du kjører ikke fra mange når du klemmer fjøla i bånn, verken fra stillestående eller i fart.

Men for all del, 0-100 km/t på sju sekunder blank, for en bil som veier 2,4 tonn er ingen ting å klage over. Ikke toppfarten på 227 km/t heller.

Ønskes prestasjoner, som setter Golf GTI i forlegenhet, er ikke prisgapet fra 1.285.000 til 1.539.900 opp til M50d helt avskrekkende heller. Da klarer den de samme øvelsene på 5,4 sekunder, og når 250 km/t, selv om den har lagt på seg 100 kilo. Imponerende.

Majestetisk bak rattet

- Dette er den beste SUV-en jeg har kjørt, smeller det fra redaktøren når han slenger nøklene på pulten.

Han elsker alt som er høyt og vil helst ha skiboks oppå det igjen. Og selvsagt har han rett. Først og fremst er kjøreopplevelsen gedigen.

EKSTRA ALT: BMW har lagt seg et sted midt mellom sterile Audi og Bling-spesialisten Mercedes. Interiøret preges av piano, krom og aluminium. Betales ekstra får man også glass-skulpturene på midtkonsollen. Det meste er enkelt når man får det i fingrene. Foto: Jamieson Pothecary
EKSTRA ALT: BMW har lagt seg et sted midt mellom sterile Audi og Bling-spesialisten Mercedes. Interiøret preges av piano, krom og aluminium. Betales ekstra får man også glass-skulpturene på midtkonsollen. Det meste er enkelt når man får det i fingrene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Dette er en sværing, og BMW har ikke gjort noe for å skjule det. Den tar plass på parkeringsplassen og man sitter og duver bak et svært panser.

Normalt har BMW rikelig med justering ned mot gulvet, men her har man en tydelig høy sittestilling. Vi har allerede sett på ordinær 5- og 7-serie at BMW har fjernet seg fra det sportslige og nærmer seg Mercedes på fjæringskomfort. Det duver, spesielt fra dempingen bak. Man har en baktung følelse.

Og - selv om man har flere kjøreprogrammer, «krymper» aldri X7 inn på kroppen eller gir stram småbilfølelse, slik for eksempel Porsche Cayenne gjør det. Det er mulig å kjøre fort på svingete veier, og understellet gjør en fremragende jobb med å holde deg på veien, men det er lite som maskerer mye vekt høyt oppe.

NØKTERNT: Dette er den nye designen til BMWs instrumentpanel. Det kunne like gjerne vært Peugeot. Enkelt, minimalt med informasjon og kanskje litt kjedelig. Foto: Jamieson Pothecary
NØKTERNT: Dette er den nye designen til BMWs instrumentpanel. Det kunne like gjerne vært Peugeot. Enkelt, minimalt med informasjon og kanskje litt kjedelig. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Da kan det være en fordel å stramme opp sidevangene i salongen, så du slipper å holde deg fast i rattet i kjøringens hete.

Er det slike kjøreegenskaper man liker, har redaktøren ordene fortsatt i behold, selv om BMW fortsatt foretrekker ordet SAV for activity og ikke SUV for utility.

KAMERAER: BMW har mange artige kameraløsninger. Du kan blant annet se bilen fra siden, ikke bare ovenfra. Den endrer bilde fra rett fram til ovenfra når du nærmer deg hindringer. Kjekt når du blir vant til det. Imidlertid blir man litt skuffet over at kameraet bak ikke er tildekket. Det samler seg møkk på det. Foto: Jamieson Pothecary
KAMERAER: BMW har mange artige kameraløsninger. Du kan blant annet se bilen fra siden, ikke bare ovenfra. Den endrer bilde fra rett fram til ovenfra når du nærmer deg hindringer. Kjekt når du blir vant til det. Imidlertid blir man litt skuffet over at kameraet bak ikke er tildekket. Det samler seg møkk på det. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
MEST BRUKT: Knappen med den grønne ringen var flittigst brukt av samtlige knapper. Bare for å få av den svært irriterende trekkingen i rattet. Klimaanlegget er større enn noen sinne, men tar liten plass i dashbordet. Foto: Jamieson Pothecary
MEST BRUKT: Knappen med den grønne ringen var flittigst brukt av samtlige knapper. Bare for å få av den svært irriterende trekkingen i rattet. Klimaanlegget er større enn noen sinne, men tar liten plass i dashbordet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Og når vi først er inne på rattet. Assistansesystemene til BMW begynner å bli skikkelig irriterende. Vi hopper rett over fra nye 3-serie, når vi overtar X7, og begge «sliter» med et samme.

Systemene som skal holde deg i feltet er irriterende, uansett hvilken innstilling man bruker. Dessuten er menyene for innstillingene så kompliserte, at man istedenfor velger å trykke på den fysiske knappen for assistansesystemene i tre sekunder for å slippe.

HØY: Dette er ikke SUV men SAV, ifølge Mercedes. Men du kan heve karosseriet til 22,1 cm bakkeklaring, noe som vil hjelpe deg frem på forholdsvis dårlige veier uten å ødelegge undersiden på bilen. Foto: Jamieson Pothecary
HØY: Dette er ikke SUV men SAV, ifølge Mercedes. Men du kan heve karosseriet til 22,1 cm bakkeklaring, noe som vil hjelpe deg frem på forholdsvis dårlige veier uten å ødelegge undersiden på bilen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Ulempen er da at man slår av alle systemer. Vi har aldri brukt knappen så flittig som på denne.

Testresultat

BMW X7 xDrive 30d

Terningkast 5
En skikkelig bamse, som føles slik ut også.

Svær, god plass, smarte løsninger, sparsom på diesel, ekstrem komfort, lavt støynivå, ikke avskrekkende pris (hvis man er varsom med utsyrspakkene).

Sikkerhetssystemene griper inn irriterende ofte - og hvor ble det av BMW-dynamikken?

Og - dersom man velger å ha systemene på, skuffes man av at den ikke evner å holde bilen innenfor feltet, slik billigere biler som Ford klarer helt utmerket.

Øverst på tronen

SUV-en X7 tar over tronen som flaggskip over sedanen 7-serie. Det er størrelse som gjelder. Og luksusen er innen rekkevidde for mange nordmenn.

1,3 millioner kroner kan mange klare. Vår bil, som riktignok koster nærmere 1,7 millioner, har absolutt alt utstyr, men det er mye man kan plukke vekk og likevel ha en absolutt fantastisk følelse.

For øyeblikket kan BMW krone seg som kongen blant stor-SUV-ene, men det blir spennende å se hva Mercedes svarer med i den enda større GLS. Der vil vi garantert også få en vill AMG-versjon, med over 600 hester.

BMW X7 xDrive 30d

Motor:R6, 24V, turbo, Diesel
Slagvolum:2993 ccm
Effekt - o/min :265hk / 4000
Dreiemoment - o/min:620 / 2000
0-100 km/t:7 sek
Toppfart:227 km/t
Forbruk WLTP:0,82 l/mil
CO2-utslipp WLTP:215 g/km
Tankvolum:80 liter
L/B/H:515/222/180 cm
Akselavstand:310 cm
Dekkdimensjon:275/40R22
Bagasjerom:326/2120 liter
Egenvekt:2370 kg
Hengervekt:2200 kg
Pris fra kr.:1 285 000
Testbil kr:1 636 700