KONGELIG: Edle materialer, champagnekjøler og høyteknologisk kommunikasjon og underholdning, medbragt kunstgalleri ... I nye Rolls-Royce Phantom vil de heldige få kunne transporteres lydløst og i den ypperste komfort. Det nye flaggskipet er luksusbilenes ... Rolls-Royce. Foto: Rolls-Royce
KONGELIG: Edle materialer, champagnekjøler og høyteknologisk kommunikasjon og underholdning, medbragt kunstgalleri ... I nye Rolls-Royce Phantom vil de heldige få kunne transporteres lydløst og i den ypperste komfort. Det nye flaggskipet er luksusbilenes ... Rolls-Royce. Foto: Rolls-RoyceVis mer

Helt ny Rolls-Royce Phantom

Den ultimate luksusbilen

8. generasjon ble nylig avduket i London. Den gedigne doningen er i stor grad utviklet uavhengig av eieren, BMW.

Det er i sannhet litt av en begivenhet og samtidig signalet om en fullstendig fornyelse hos britenes stolthet: Superluksusbil-produsenten Rolls-Royce lanserer en ny generasjon eksklusive farkoster og starter fra toppen, med selveste Phantom.

Målet er å befeste tittelen som verdens beste bil, som har vært truet fra flere hold - kanskje særlig av Mercedes-Maybach, som imponerte oss synderlig for en tid tilbake.

Ny arkitektur betyr at den unike og vanvittig kostbare Sweptail, som vi omtalte for en tid tilbake, blir siste modell på den utgående plattformen - og for øvrig tidenes dyreste nye bil med en prislapp på rundt 100 millioner kroner, ifølge The Telegraph. Den første Rolls-Royce utviklet under BMWs eierskap var 7. generasjon Phantom, som vi prøvekjørte i 2006 - en god stund etter at den var blitt lansert i 2003.

MASSIVT: Den er gjenkjennelig som Rolls-Royce, men Phantom 2018 er en helt ny bil med den nyeste teknologien. Foto: Rolls-Royce Vis mer

Aluminium space frame

Og nå er det altså duket for andre runde. Og det lover godt for fortsettelsen, for Rolls-Royce har utviklet sin helt egen arkitektur for den nye modellrekken som snart debuterer med det nye flaggskipet i tet. Det dreier seg om en space frame i aluminium og er en vesentlig lettere arkitektur enn forgjengerens. Likevel øker bilens vekt fra 2.550 til 2.625 kilo på grunn av all den nye teknologien som er introdusert i den nye modellen.

Den nye strukturen skal også ha medført en økning i stivhet på 30 prosent og Rolls hevder at nye Phantoms karosseri er det stiveste på markedet.

ANALOGT OG DIGITALT: Kundene vil ha tradisjonelle instrumenter og det får de. Likevel skorter det ikke på ny teknologi og digital multimedia i nye Phantom. Foto: Rolls-Royce Vis mer

Dette gir ifølge den ærverdige produsenten ytterligere forbedret komfort og enda mer av den «flyvende teppe»-følelsen man forbinder med en Rolls.

Klassiske proporsjoner

Når det gjelder design, har ikke Rolls-folket endret sin grunnleggende formel og både sett fra utsiden og innsiden, er stilen og proporsjonene slik at kjennere av merket vil nikke gjenkjennende. Men det dreier seg altså om en helt ny bil og formspråket kan vel best beskrives som tidløst, med en rett og massiv front og skulderlinje som flyter jevnt bakover for å avrundes nedover i hekken.

AVDUKET: Her vises den nye Rolls-Royce Phantom i London 27. juli. Foto: REUTERS/Peter Nicholls Vis mer

Det betyr samtidig at det er en diger bil vi har med å gjøre - selv standardversjonen er 576 centimeter lang, mens den lange utgaven er rett under seks meter i lengden.

Akselavstanden er 355 centimeter og det er selvsagt god plass innvendig - naturlig nok overflod av plass i limousin-versjonen.

LANG VERSJON: Med en akselavstand på hele 375 centimeter og nesten seks meter i lengden vil nye Phantom fremstå dominerende i trafikkbildet. Proporsjonene er typisk Rolls-Royce og henspiller på merkets - og Phantom-modellens - historie. Foto: Rolls-Royce Vis mer

Forbedrede veiegenskaper

Vi er ikke bekymret når det gjelder komfortnivået i den nye Rollsen - men hva med kjøreegenskapene? Her innrømmer produsenten selv at de hadde potensial for forbedring og det lover de da også at de har utnyttet. Bare den økte karosseristivheten bidrar jo i den retningen og bilen er dessuten utstyrt med aktive stabiliseringsstag og firehjulsstyring. Dette skal gi bedre stabilitet, kvikkere håndtering og redusert svingradius.

Det automatisk regulerende understellet er proaktivt i forhold til underlaget via en elektronisk hjerne som foretar millioner av utregninger hvert sekund med informasjon fra sensorer som måler G-krefter og rattutslag i tillegg til stereokamera som analyserer veien foran bilen til enhver tid for kontinuerlig optimalt demperoppsett.

GEDIGENT: Massive møbler dominerer interiøret. Når multimediedisplayet ikke er i bruk, synes det ikke. Foto: Rolls-Royce Vis mer

Ny motor - samme volum

Tekniske data - Rolls-Royce Phantom 2018
Motor6,75 V12 biturbo bensin
Slagvolum6.750 ccm
Effekt571 hk / 5000 o/min
Dreiemoment900 Nm / 1700 o/min
0-100 km/t5,3 sek.
Toppfart250 km/t
Lengde576 cm (ext: 596 cm)
Bredde202 cm
Høyde165 cm
Akselavstand355 cm (ext. 375 cm)
Egenvekt2625 kg
FelgdimensjonerF: 21" B: 22"

Drivlinjen er en helt ny versjon av V12-motoren på 6,75 liter - et ikonisk tall i Rolls-Royce-sammenheng - og den skal være verdens mest stillegående forbrenningsmotor. I motsetning til den selvpustende forgjengeren, er denne motoren utstyrt med to turboladere og den skal ha en fyldigere karakter med overflod av trekkraft - dreiemomentet begrenset til 900 newtonmeter (tross alt!) når sitt maksimum allerede ved 1700 omdreininger per minutt.

Harmoni, stillhet og fravær av vibrasjoner samt en ekstremt sivilisert gangkultur har vært viktigere for Rolls-Royce enn rå kraft. Maksimal effekt er 571 hestekrefter, så direkte svak kan den ikke kalles - produsenten kaller motorkraften «adekvat». Kreftene overføres via en 8-trinns automatgirkasse som mottar data fra satelitt for alltid å være i forkant og ha riktig trinn lagt inn.

LIGNER INGEN: Ingen biler ligner en Rolls-Royce. Foto: Rolls-Royce Vis mer

Eget galleri

Det er nytteløst å liste opp utstyret bilen kan forsynes med - selvsagt har den alt det ypperste av sikkerhet og assistanse fra moderhuset BMW, pluss en mengde egne finesser og muligheter for personliggjøring. Eksempelvis leveres den med et kunstgalleri integrert i det glassdekkede dashbordet på høyre side foran ...

Rolls-Royce Phantom lanseres på markeder verden over til neste år, altså 15 år etter at forgjengeren så dagens lys. Det forventes at neste modell på den ye plattformen blir merkets første SUV!

Flere bilder:

ARVEN: Rett, høy front, fallende skulderlinje, kort overheng foran og langt bak: Joda, det er slektskap mellom en Phantom fra 50-tallet og den som kommer i 2018. Vis mer

Les også:

Verdens mest luksuriøse SUV - enn så lenge: Bentley Bentayga

Sjekk den sportslige kjøringen med nye Rolls-Royce Wraith!

Her er nye Rolls-Royce Dawn

Flere bilder (Klikk for større):

Alle foto: Rolls-Royce