Den trinnløse girkassen

Den trinnløse girkassen, også kalt CVT (Continously Variable Transmission) er egentlig ingen ny oppfinnelse, og ble blant annet brukt av DAF for mange tiår siden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
MULTITRONIC: Audi har drevet aktiv markedsføring av sin CVT-kasse, som på Audispråket heter Multitronic. Audis CVT-kasser er nesten like raske og gjerrige som ordinære manuelle kasser.
MULTITRONIC: Audi har drevet aktiv markedsføring av sin CVT-kasse, som på Audispråket heter Multitronic. Audis CVT-kasser er nesten like raske og gjerrige som ordinære manuelle kasser. Vis mer


Men i løpet av de siste årene har denne teknologien fått en renessanse, ikke minst som følge av at Audi bestemte seg for å satse på teknologien.

Den trinnløse girkassen oppfører seg på mange måter som en automatisk girkasse, i den forstand at kløtsj mangler og at føreren slipper å gire. Forskjellen er, som navnet tilsier, at CVT-kassen er trinnløs. Det betyr at farten øker uten at girkassen produserer merkbare girskift.

Mange sterke sider

De moderne CVT-kassene har svært mange positive sider. CVT-kassen gir nemlig den samme komfortgraden som automatkassen, samtidig som den ikke er belemret med alle ulempene. De beste CVT-kassene gir et like lavt forbruk som manuelle girkasser og gir i tillegg nesten like god akselerasjon. Dette har sammenheng med avansert elektronikk, som sørger for at motoren legger seg på det turtallsnivået som til en hver tid er mest effektivt.

Kostbar i innkjøp

Men et par ulemper er det. For det første er CVT-kassene relativt kostbare. I likhet med automatkassene koster CVT-kassene mellom 10.000 og 30.000 kroner.

Vi har også en litt mer subjektiv innvending. CVT-kasser oppleves nemlig som om de slurer. For å være litt slem kan man si at dette, i kombinasjon med manglende girskift, gir en slags mopedfølelse. Dette er imidlertid en vanesak og ikke noe avgjørende argument mot teknologien.

I likhet med mange av de moderne automatkassene, kan de fleste CVT-kasser også gires manuelt.

Audi, Honda og Nissan

PRIMERA: Også Nissan har satset på CVT, her en Primera.
PRIMERA: Også Nissan har satset på CVT, her en Primera. Vis mer


Det finnes i dag flere produsenter som tilbyr modeller med CVT-kasser. Blant dem er Audi, som leverer både A4 og A6 med sin såkalte Multitronic-kasse. Multitronic koster drøye 20.000 kroner. Mot et pristillegg på rundt 12.000 kroner kan også Honda Jazz og HRV leveres med CVT-kasse. Nissan har utrustet både Primera og Almera Tino med sin såkalt M6-CVT-kasse og roadsteren MG-TF leveres med såkalt Stepspeed.

Den aller nyeste girkassen på markedet, er en slags krysning mellom den manuelle og den automatiske girkassen. Les mer om den halvautomatiske girkassen her.