Den trinnløse girkassen

Den trinnløse girkassen, også kalt CVT (Continously Variable Transmission) er egentlig ingen ny oppfinnelse, og ble blant annet brukt av DAF for mange tiår siden.

MULTITRONIC: Audi har drevet aktiv markedsføring av sin CVT-kasse, som på Audispråket heter Multitronic. Audis CVT-kasser er nesten like raske og gjerrige som ordinære manuelle kasser.
MULTITRONIC: Audi har drevet aktiv markedsføring av sin CVT-kasse, som på Audispråket heter Multitronic. Audis CVT-kasser er nesten like raske og gjerrige som ordinære manuelle kasser. Vis mer


Men i løpet av de siste årene har denne teknologien fått en renessanse, ikke minst som følge av at Audi bestemte seg for å satse på teknologien.

Den trinnløse girkassen oppfører seg på mange måter som en automatisk girkasse, i den forstand at kløtsj mangler og at føreren slipper å gire. Forskjellen er, som navnet tilsier, at CVT-kassen er trinnløs. Det betyr at farten øker uten at girkassen produserer merkbare girskift.

Mange sterke sider

De moderne CVT-kassene har svært mange positive sider. CVT-kassen gir nemlig den samme komfortgraden som automatkassen, samtidig som den ikke er belemret med alle ulempene. De beste CVT-kassene gir et like lavt forbruk som manuelle girkasser og gir i tillegg nesten like god akselerasjon. Dette har sammenheng med avansert elektronikk, som sørger for at motoren legger seg på det turtallsnivået som til en hver tid er mest effektivt.

Kostbar i innkjøp

Men et par ulemper er det. For det første er CVT-kassene relativt kostbare. I likhet med automatkassene koster CVT-kassene mellom 10.000 og 30.000 kroner.

Vi har også en litt mer subjektiv innvending. CVT-kasser oppleves nemlig som om de slurer. For å være litt slem kan man si at dette, i kombinasjon med manglende girskift, gir en slags mopedfølelse. Dette er imidlertid en vanesak og ikke noe avgjørende argument mot teknologien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I likhet med mange av de moderne automatkassene, kan de fleste CVT-kasser også gires manuelt.

Audi, Honda og Nissan

PRIMERA: Også Nissan har satset på CVT, her en Primera.
PRIMERA: Også Nissan har satset på CVT, her en Primera. Vis mer


Det finnes i dag flere produsenter som tilbyr modeller med CVT-kasser. Blant dem er Audi, som leverer både A4 og A6 med sin såkalte Multitronic-kasse. Multitronic koster drøye 20.000 kroner. Mot et pristillegg på rundt 12.000 kroner kan også Honda Jazz og HRV leveres med CVT-kasse. Nissan har utrustet både Primera og Almera Tino med sin såkalt M6-CVT-kasse og roadsteren MG-TF leveres med såkalt Stepspeed.

Den aller nyeste girkassen på markedet, er en slags krysning mellom den manuelle og den automatiske girkassen. Les mer om den halvautomatiske girkassen her.